نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 11:26 ق.ظ

با وجود هزینه‌ و تنگناهای زنجیره تامین، انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است در سال 2022 یک رکورد جهانی دیگر را بشکند.

11 مه 2022 – توسط آژانس بین المللی انرژی

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، ظرفیت جدید برای تولید برق از انرژی خورشیدی، بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2021 به یک سطح بی‌سابقه در سراسر جهان افزایش یافت و امسال نیز رشد بیشتری خواهد داشت، زیرا دولت‌ها به طور فزاینده‌ای به دنبال استفاده از مزایای  انرژی تجدیدپذیر هستند.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی بازار انرژی‌های تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی، جهان در سال 2021 با غلبه بر چالش‌های زنجیره تامین، تاخیرهای ساخت‌وساز و قیمت بالای مواد خام، رکورد 295 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جدید را اضافه کرد. انتظار می رود ظرفیت جهانی اضافه شده در سال جاری به 320 گیگاوات افزایش یابد – معادل مقداری که به برآورده کردن کل تقاضای برق آلمان یا مطابقت با کل برق تولیدی اتحادیه اروپا از گاز طبیعی نزدیک می شود. انرژي خورشیدی فتوولتائیک در مسیری است که 60 درصد از رشد انرژی تجدیدپذیر جهانی را در سال 2022 تشکیل می دهد و پس از آن نیروگاه های بادی و آبی قرار دارند.

در اتحادیه اروپا، افزوده‌های سالانه تقریباً 30 درصد افزایش یافت و به 36 گیگاوات در سال 2021 رسید که در نهایت از رکورد قبلی 35 گیگاوات این اتحادیه که یک دهه پیش ثبت شده بود، فراتر رفت. ظرفیت اضافی انرژی‌های تجدیدپذیر که برای سال‌های 2022 و 2023 راه‌اندازی شد، این پتانسیل را دارد که وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه در بخش برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، سهم واقعی به موفقیت اقدامات موازی بهره وری انرژی برای کنترل تقاضای انرژی منطقه بستگی دارد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، گفت: «تحولات بازار انرژی در ماه‌های اخیر – به‌ویژه در اروپا – یک بار دیگر نقش اساسی انرژی‌های تجدیدپذیر در بهبود امنیت انرژی، علاوه بر اثربخشی تثبیت‌شده آنها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را ثابت کرده است.» کاهش تشریفات اداری، تسریع در صدور مجوزها و ارائه انگیزه‌های مناسب برای استقرار سریع‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت‌ها می‌توانند برای مقابله با امنیت انرژی و چالش‌های بازار امروز انجام دهند و در عین حال امکان دستیابی به اهداف بین‌المللی آب و هوایی خود را زنده نگه دارند.»

رشد انرژی‌های تجدیدپذیر تا کنون در سال جاری بسیار سریع‌تر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، ناشی از حمایت قوی سیاست‌گذاری در چین، اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین است که بیش از جبران کندتر از رشد پیش‌بینی‌شده در ایالات متحده است. چشم انداز ایالات متحده به دلیل عدم اطمینان در مورد انگیزه های جدید برای باد و خورشید و اقدامات تجاری علیه واردات PV خورشیدی از چین و آسیای جنوب شرقی تیره شده است.

با این حال، بر اساس تنظیمات سیاست امروز، رشد جهانی انرژی های تجدیدپذیر در سال آینده شتاب خود را از دست خواهد داد. در غیاب سیاست‌های قوی‌تر، انتظار می‌رود که میزان ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان در سال 2023 افزایش یابد، زیرا پیشرفت مستمر انرژی خورشیدی با کاهش 40 درصدی در گسترش انرژی آبی و تغییر کمی در افزایش باد جبران می‌شود.

در حالی که بازارهای انرژی با طیف گسترده ای از عدم قطعیت ها روبرو هستند، تمرکز تقویت شده توسط دولت ها بر امنیت انرژی و مقرون به صرفه بودن – به ویژه در اروپا – در پشت تلاش ها برای تسریع به کارگیری راه حل های بهره وری انرژی و فناوری های انرژی تجدید پذیر، حرکت جدیدی ایجاد می کند. چشم انداز انرژی های تجدیدپذیر برای سال 2023 و پس از آن تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا سیاست های جدید و قوی تر در شش ماه آینده معرفی و اجرا شوند یا خیر.

رشد فعلی ظرفیت انرژی تجدیدپذیر بدون زنجیره تامین فعلی و چالش‌های لجستیکی حتی سریع‌تر خواهد بود. انتظار می‌رود که هزینه نصب نیروگاه‌های خورشیدی PV و بادی در طول سال‌های 2022 و 2023 به دلیل افزایش قیمت کالاها و حمل‌ونقل بیشتر از سطوح قبل از همه‌گیری باشد و یک دهه کاهش هزینه‌ها را معکوس کند. با این حال، آنها همچنان رقابتی هستند زیرا قیمت گاز طبیعی و سایر سوخت های فسیلی جایگزین بسیار سریعتر افزایش یافته است.

افزایش جهانی ظرفیت PV خورشیدی در حال شکستن رکوردهای جدید در سال جاری و سال آینده است و بازار سالانه به 200 گیگاوات در سال 2023 می رسد. که با هزینه کمتری نسبت به سوخت های فسیلی جایگزین می شود. در اتحادیه اروپا، انتظار می رود که تاسیسات خورشیدی روی پشت بام توسط خانوارها و شرکت ها به مصرف کنندگان کمک کند تا با افزایش قبوض برق، در هزینه خود صرفه جویی کنند.

عدم قطعیت سیاست و همچنین مقررات طولانی و پیچیده مجوز، از رشد سریعتر صنعت باد جلوگیری می کند. با کاهش 32 درصدی در سال 2021 پس از تأسیسات فوق العاده بالا در سال 2020، انتظار می رود که ظرفیت جدید بادی خشکی در سال جاری و سال آینده بهبود یابد.

افزوده‌های جدید ظرفیت بادی فراساحلی قرار است در سال 2022 در سطح جهان 40 درصد کاهش یابد، زیرا در سال گذشته با یک جهش بزرگ در چین به دلیل عجله توسعه‌دهندگان برای رسیدن به ضرب‌الاجل یارانه‌ها تقویت شد. اما افزودن‌های جهانی همچنان در مسیر رشد بیش از 80 درصدی در سال جاری نسبت به سال 2020 است. حتی با رشد کندتر خود در سال جاری، چین در پایان سال 2022 از اروپا پیشی می‌گیرد و به بازاری با بزرگترین ظرفیت کل بادی دریایی در جهان تبدیل می‌شود .

تقاضای سوخت زیستی در سال 2021 از پایین ترین سطح پاندمی آن بهبود یافت و به بیش از 155 میلیارد لیتر رسید – نزدیک به سطح 2019. انتظار می‌رود تقاضا همچنان در حال افزایش باشد – 5 درصد در سال 2022 و 3 درصد در سال 2023. با این حال، تأثیرات تهاجم روسیه به اوکراین به بازنگری 20 درصدی پیش‌بینی قبلی ما برای رشد سوخت زیستی در سال 2022 کمک کرده است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *