نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 5:03 ب.ظ

وزارت بهداشت جزو دستگاه‌های پیشتاز در استقرار چرخه بهره‌وری است

وزارت بهداشت جزو دستگاه‌های پیشتاز در استقرار چرخه بهره‌وری است

دوشنبه 16 اسفند 1400 رئیس سازمان ملی بهره‌وری در آیین رونمایی از سامانه مدیریت هوشمند سلامت:

نخستین جشنواره دانشگاه بهره‌ور و سومین جشنواره بیمارستان بهره‌ور همراه با آیین رونمایی از سامانه مدیریت هوشمند سلامت، امروز با حضور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران و معاون وزیر بهداشت برگزار شد.

دکتر میر سامان پیشوایی در این مراسم با بیان اینکه «برای رشد یا پیشرفت کشور دو راه وجود دارد» گفت: راه اول «نهاده‌محوری» است؛ یعنی بتوان با دادن ورودی بیشتر به سیستم‌ها، خروجی بیشتری کسب کرد؛ به بیانی ساده یعنی سرمایه بیشتر و نیروی انسانی بیشتری را تزریق کرد، که در حال حاضر، ما دارای مزیت زیادی در این زمینه نیستیم؛ یعنی نه سرمایه‌گذاری خارجی و نه منابع دولتی قابل توجهی وجود دارد که بخواهیم روی رشد مبتنی بر نهاده یا ورودی در کشور حساب کنیم. راه دوم هم استفاده بهتر از ورودی‌های در اختیار یا همان «بهره‌وری» است و برای رسیدن به آن، باید به رشدی که از کیفیت و بهینه‌سازی و هوش مدیریتی حاصل شده است -که به آن رشد «دانش‌پایه» می‌گویند- رسید. بسیاری از کشورها در سال های اخیر این رشد را تجربه کرده‌اند.

پیشوایی با اشاره به تجربه مثبت برخی از کشورهای آسیایی افزود: یکی از این کشورها توانسته‌ در 10 سال اخیر 17 درصد رشد اقتصادی را از محل بهره‌وری برای مردم خود به ارمغان بیاورند. با ظرفیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، چنین تجربه‌ای می‌تواند رقم خورد. البته بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده، ما از حیث استفاده نکردن از منابع خود، جزو رتبه‌های بالای دنیا هستیم. ما امروز در حالی درباره بهره‌وری صحبت می‌کنیم که متاسفانه در 10 سال گذشته، متوسط رشد بهره‌وری ما منفی یک درصد بوده است؛ البته شرایط تحریم و طبیعتا برخی از عوامل برون‌زا، نقشی جدی در این عدد داشته‌اند. البته خبر خوب این است که در سال 99 جهش خوبی در حوزه بهره‌وری داشته‌ایم و طبق آخرین محاسبات انجام‌شده توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران، رشد شاخص بهره‌وری کل در این سال 5/7 درصد بوده است.

وی در ادامه با استناد به برخی از آمارها در حوزه بهره‌وری سلامت بیان کرد: در حوزه خدمات -که سلامت هم یکی از زیرمجموعه‌های آن است- از سال 91 تا امروز رشد منفی نیم درصدی را در حوزه بهره‌وری شاهد بوده‌ایم که خوشبختانه در سال 99 با جهش در این حوزه به عدد مثبت 4/7 درصد رسیده‌ایم. اگر ما بتوانیم این رشد را در دو سال متوالی دیگر تکرار کنیم، به شاخص سال 91 خواهیم رسید. بنابراین اگر طالب آینده‌ای بهتر برای فرزندان این کشور هستیم، باید کمربندها را محکم‌تر ببندیم و حرکت جهادی‌ و جدی‌تری را در حوزه بهره‌وری، داشته باشیم.

وی در توضیح بیشتر وضعیت سلامت افزود: از مجموع ارزش‌افزوده‌ای که در کشور تولید می‌شود، 2/2 درصد آن مربوط به بخش سلامت و تعداد شاغلان این بخش 2/8 درصد است. طبیعتا با ابتکارات خوبی که در حوزه سلامت شکل گرفته، اگر بتوانیم خروجی یا ارزش‌افزوده بیشتری را خلق کنیم، می‌توانیم صورت کسر بهره‌وری را افزایش دهیم و طبیعتا با ثابت نگه داشتن ورودی‌ها، به شرایط بهتری دست یابیم.

دکتر پیشوایی در ادامه سخنان خود، ضمن بیان اینکه «دانشگاه شهید بهشتی حرکت 5 ساله ارزشمند و خوبی را در حوزه بهره‌وری شروع کرده است که امروز شاهد ثمر دادن آن هستیم» بر لزوم استمرار این حرکت و تسری آن به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرد و گفت: در صورت تمایل وزارت بهداشت، سازمان ملی بهره‌وری ایران این آمادگی را دارد که جایزه‌ای را در حوزه بهره‌وری سلامت در نظر بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با یادآوری این مطلب که یکی از تکالیف دستگاه‌ها، استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های ملی است، از استقرار 54 درصدی چرخه بهره‌وری در وزارت بهداشت خبر داد و این وزارتخانه را جزو دستگاه‌های پیشتاز در این زمینه دانست.

دکتر پیشوایی در ادامه در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه بهره‌وری، بر اهمیت نهاد خانواده تاکید کرد و گفت: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که اگر خواهان رقم خوردن اتفاقی جدی در این حوزه هستیم، باید از خانواده‌ها شروع کنیم. به بیانی دیگر، حرکت ملی بهره‌وری، حرکتی مبتنی بر نظام حاکمیت یا دولت نیست؛ بلکه اگر می‌خواهیم توفیقات ماندگاری برای کشور و نسل‌های آتی‌مان به ارمغان بیاوریم، باید از درون خانواده‌ها شروع کنیم.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در پایان سخنان خود ضمن تشکر از زحمات کمیته بهره‌وری وزارت بهداشت که توانسته هم در ستاد و هم در زیرمجموعه‌های خود موفق عمل کند، اظهار امیدواری کرد که «در سال 1401 شاهد ارتقاء شاخص بهره‌وری، چه در حوزه منابع انسانی، سرمایه و در حوزه مصارف واسطه در کشور باشیم و حوزه سلامت هم به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی ما، پیشتاز این حرکت ملی باشد.»

شایان ذکر است در بخش پایانی این جشنواره نشان و تندیس‌ بهره‌وری سلامت،‌ توسط دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت به برگزیدگان اهدا شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *