نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 6:21 ب.ظ

نگاهی دوباره به مفهوم پایایی

در ادبیات مدیریت و بویژه ادبیات مدیریت محیط زیست واژه  sustainability management یک واژه کلیدی در کلیه مباحث و موضوعات یا جنبه های زیست محیطی است .

مدیریت پایداری و یا پایایی که با هم از نظر ادبیات عمومی قدری تفاوت دارند ولی بسیار بجای هم مورد استفاده قرار می گیرند .

پایایی یک مفهوم بین‌رشته‌ای علمی، می باشد. این واژه و حوزه علمی از سالهای دهه هشتاد قرن قبل مطرح شد و سپس در حوزه کسب و کار ها واژه های متفاوتی را ایجاد نمود که از جمله آنها می توان به اقتصاد دایره ای اشاره نمود .

مباحث این حوزه در زمینه پایداری زیست‌محیطی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها است. این مباحث هم اکنون با فناوری های  پیشرفته و نوظهور زیادی اجین شده است و طیف وسیعی از مطالعات مربوط به پایداری و توسعه پایدار فراهم می کند و به صورت آنلاین  تحقیقات متنوعی در سراسر دنیا در حال اجرا بوده و نتایجشان منتشر می شود.

ادغام تحقیقات بر بستر های فناوری های جدید به تدریج اولویتهای مشترک را شکل می دهندکه زمینه ای جذاب برای تحصیلات عالی برای دانشجویان در کشور های مختلف تبدیل شده است.

کارآفرینی مبتنی بر این رویکرد ها و مفاهیم رو به رشد بوده و تعداد قابل توجهی از محققین پیشنهاد می‌کنند که این روش یکی از عوامل مهمی است که افراد را برای فعالیتهای کارآفرینانه در حوزه های توسعه پایدار تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این رویکرد ها خود کار آمدی همراه با کارآفرینی را رشد داده و رابطه آن با ویژگی‌های حوزه های بومی را مشخص می کند .  در این رویکرد ها میتوان مواردی از قبیل :

  • ظرفیت عملیات و مدیریت
  • ظرفیت هماهنگی رابطه
  • ظرفیت تحمل ریسک
  • ظرفیت شناسایی نوآورانه و فرصت

در هر مطالعه یا تحقیق و حتی پروژه های اجرایی را می توان با طرحهای دیگر مقایسه نمود و از این مقایسه ها روشهای اجرایی بهتری را استنتاج نمود . از آنجا که در هر موضوع زیست محیطی ، آگاهی و رفتار انسانها به عنوان مهمترین عامل حضور دارد این روشها میتواند فرهنگ رفتاری مناسب را نیز الگو سازی کند و علاوه بر این، ویژگی های بوم شناختی را بصورت مؤثرتر و جامع‌تر بکار گیرد و درنهایت به جامعه خدمت کند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *