نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 3:33 ق.ظ

توسعه سیستماتیک پلتفرم

مقدمه

در ادامه تحولات اقتصاد دیجیتال مفهوم پلتفرم در طیف وسیعی از رشته ها در حال گسترش و استفاده است. این گزارش برای توصیف برخی از ابعاد مفهوم پلت فرم دیجیتال بصورت سیستماتیک و با استفاده از منابع مختلف تلاش می کند . این تلاش با استناد با منابع انتشار یافته در اینترنت و اتصال این تکه ها به یکدیگر در این مسیر از برخی نمودار ها نیز استفاده می کند.

بطور کلی فرایند ها و تلاشهای مرتبط با طرتحی پلتفرم های دیجیتال امروز غولهای فناوری را بوجود آورده است اما طراحی پلتفرمها محدود به آنها نیست و در سطوح و انواع کاربرد های متنوعی انجام می شود بنابراین سعی شده تا با روش و رویکردی سیستماتیک موضوع شناسایی و تعریف شود تا بتواند برای شروع کنندگان و مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط کشورمان و نه حرفه ای های موضوع  قابل تعمیم برای توسعه ساختارهای زیربنایی و جلب مشارکت های گروههای ذینفع و کارکنان  مورد استفاده قرار گیرد .

این گزارش بر ابعادی از طراحی سیستماتیک و توسعه یک پلت فرم تکیه می کند که بمنظور بهینه سازی وضعیت موجود کسبو کار بنگاه کمک نماید . در این راستا بر  شناخت ابعاد کاربردی برای تحقق عملکردهای خاص استفاده می کند و نیز طراحی کلی یک پلتفرم دیجیتال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و طرح های سخت افزاری و نرم افزاری دقیق ارائه نشده است زیرا این امر در تناسب با موسسه و منابع مالی و مولفه های متعدد دیگری استوار است که در این خلاصه نمی گنجد و نیاز به مدیران و کارشناسان مهندسی نرم افزار دارد .

این گزارش نشان می دهد که چگونه یک پلتفرم را برنامه ریزی، سازماندهی و توسعه داده و تصمیمات کلیدی تجاری، سازمانی و فنی مورد نیاز را اتخاذ نموده و نشان می دهد که چگونه می توان اهداف را تعیین کرد و چالش های کلیدی را کاهش داد.

در پایان این مقدمه باید اشاره نمود که در اقتصاد دیجیتال، در اختیار داشتن داده ها به تنهایی یک تمایز رقابتی نخواهد بود بلکه کاری که یک شرکت یا سازمان با داده ها انجام می دهد که آن را متمایز می کند و پلتفرم درست این کار را درست انجام می دهد. برای دستیابی به این هدف بهبود فرآیندها و نیز بهبود تعاملات از اهمیت ویژه ای برخوردارند .

در راستای بهبود فرایند ها داشتن دیدگاه صحیح  درباره استفاده از داده های داخلی از طریق دارایی های متصل که عمدتا دستگاههای و ماشین آلات خط تولید هستند و یا سایر جریان های داده مانند فروش و مالی جمع آوری می شوند در تحلیل گری و تصمیم گیری ، امری حیاتی است . این داده ها از طریق هسته داده در پلتفرم دیجیتال گردش می کنند و آن ها را به بینشی تبدیل می کنند که این بینش ها به عنوان فرآیندهای داخلی بهبود یافته به سازمان بازمی گردند. این چرخه همراه با بازنگری و اصلاح بهبود سازمان را تضمین می کند .

اما در خصوص بهبود تعامل باید توجه داشت که در یک پلتفرم پیشرفته داده‌های فرآیندهای خارجی از طریق تعامل با مشتریان و دستگاه‌های آنها، وسایل نقلیه متصل و سایر فناوری‌ها  به پلتفرم وارد می‌شوند. همانطور که این داده ها در هسته هوشمند گردش می کنند، به اقداماتی تبدیل می شوند که می توانند برای بهبود تعامل با اکوسیستم انجام شوند.

بنابراین تعالی یک سازمان همراه با بهبود فرایند ها و ارتباطات یک جریان مستمر است که باید بدرستی مدیریت شود .

پلتفرم دیجیتال چیست؟

https://www.credencys.com

انقلاب دیجیتال به سازمان ها کمک کرده است تا عملیات و فرآیندهای مختلف تجاری خود را برای دستیابی به رشد بهتر در این مزیت رقابتی تغییر دهند.با ظهور تحول دیجیتال، پلتفرم های دیجیتالی نوآورانه و با فناوری پیشرفته با استفاده از آخرین فناوری ها توسعه یافته اند. چنین پلتفرم‌هایی به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا بیشتر روی تعریف استراتژی‌های تجاری جدید تمرکز کنند که به تسلط و دگرگونی در بازار کمک می‌کند، تجربیات مشتری  را بصورت قانع‌کننده ارائه می‌کند و شکل جدیدی از خلق ارزش و نوآوری را ایجاد می نماید.

 اگربخواهیم پلتفرم دیجیتال را به زبان ساده تعریف کنیم ؛  یک راه حل نرم افزاری است که به سازمان ها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را از طریق کسب و کار ها آنلاین ارائه دهند تا کسب و کار خود را به طور موثر اداره کنند.

به گفته گارتنر، پلتفرم‌های دیجیتال در سطوح مختلفی وجود دارند. می‌توانید پلت‌فرم‌های سطح بالا (که یک مدل کسب‌وکار ارائه می‌کنند) تا پلتفرم‌های سطح پایین (که یک فناوری مجموعه و/یا قابلیت‌های تجاری را ارائه می‌دهند) که محصولات یا خدمات دیگری را برای ارائه قابلیت‌های تجاری خود مصرف می‌کنند، پیدا کنید.

پلتفرم دیجیتال یک مدل کسب و کار مبتنی بر فناوری است که با اجازه دادن به مبادلات بین دو یا چند گروه وابسته به یکدیگر، برای سازمان ارزش ایجاد می کند. این پلتفرم کاربران تجاری مختلف را گرد هم می آورد تا با یکدیگر معامله کنند.با استفاده از پلتفرم دیجیتال، شرکت‌ها می‌توانند به سرعت اطلاعات با کیفیت و دقیق را با کاربران به اشتراک بگذارند تا محصولات و خدمات جدید را نوآوری کنند و همکاری بین کاربران مختلف اکوسیستم تجاری را افزایش دهند. پلتفرم‌های دیجیتال با اتصال دو یا چند طرف کسب‌وکار ،  شبکه قدرتمندی ایجاد می‌کنند و با مشارکت اعضای بیشتر، ارزش را بهبود می‌بخشند.

برای اینکه مشارکت‌کنندگان بتوانند داده‌ها را برای ایجاد خدمات جدید به اشتراک بگذارند، توسعه پلتفرم دیجیتال می‌تواند با یکپارچه‌سازی رابط‌های برنامه‌نویسی شخص ثالث (API) تسریع شود. پلتفرم‌های دیجیتالی بسیاری وجود دارند که به‌عنوان یک سرویس، از فناوری مدرن استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌های دیجیتالی با شرایط حاکمیتی بصورتی روشن عمل می‌کنند که از مالکیت داده‌ها و مالکیت معنوی محافظت می‌کند و باعث ایجاد ارتباط بین کاربران مختلف می‌شود.

 سه ویژگی متمایز پلتفرم های دیجیتال

1 – داده ها را باز کنید و به اشتراک بگذارید

پلتفرم دیجیتال سازمان‌ها را با داده‌های باز و به اشتراک گذاشته‌شده که می‌توانند به‌طور هوشمندانه توسط کارشناسان استخراج شوند، قادر می‌سازد تا بینش بهتری در مورد یک صنعت به دست آورند و اشکال جدیدی از ارزش‌ها را ایجاد کنند. همچنین به شرکت ها اجازه می دهد تا رفتار مشتری را در مقیاس نظارت کنند.  آن پلتفرم دیجیتالی که به همه شرکت‌کنندگان با دسترسی به داده‌ها اجازه می‌دهد، شفافیت در فرآیند کسب‌وکار شما و دقت در مدیریت داده‌های شما را افزایش می‌دهد.

2 – اثر شبکه

با توسعه و پیاده سازی یک پلت فرم دیجیتال، می توانید کاربران مختلف اکوسیستم کسب و کار خود را زیر یک سقف قرار دهید. با گرد هم آوردن تعداد بیشتری از فعالان بازار، به شرکا و بازرگانان خود اجازه می دهید تعداد زیادی مشتری را جذب کنند و بالعکس.این امر ریسک و هزینه ایجاد بازار را از کسب و کار به شبکه منتقل می کند. با گسترش شبکه، پلتفرم دیجیتال بار را بین شرکت کنندگان تقسیم می کند.

اثر شبکه‌ای برای آن دسته از کسب‌وکارهایی اعمال می‌شود که می‌خواهند پلتفرمی برای اتصال کاربران مانند سازمان‌ها، تامین‌کنندگان/فروشندگان و مشتریان نهایی ایجاد کنند. این برای کسب و کار های که خواهان یک پلتفرم دیجیتال برای رشد کسب و کار خود هستند کمتر کاربرد دارد.

3 – همزمانی فن آوری ها

همانطور که قبلاً گفته شد، استفاده از فناوری‌های پیشرفته نه تنها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیند کسب‌وکار را بهبود بخشند، بلکه تجارب خوبی را به مشتری ارائه می‌کنند. شما می توانید در حین توسعه یک پلتفرم دیجیتال از پتانسیل ابر، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اتوماسیون، اینترنت اشیای صنعتی، تجزیه و تحلیل، تحرک و بسیاری از فناوری های مدرن استفاده کنید.

در نظر گرفتن پلت فرم دیجیتال “به عنوان یک سرویس” تأثیر زیادی بر سطوح سرمایه گذاری، هزینه ارائه خدمات و سرعت در بازار ایجاد می کند.  با ادغام فرآیندهای تجاری، زیرساخت‌ها و نرم‌افزار با پلتفرم دیجیتال، سازمان‌های کوچک تا بزرگ می‌توانند از مزایای خدمات ماژولار، مقیاس‌پذیر و پلاگین بهره ببرند.مزیت اصلی این پلتفرم برای شرکت ها این است که آنها دسترسی سریع و آسان به بازارها و کانال های توزیع جدید بدون سرمایه گذاری کامل هزینه یک پلت فرم در تجارت دارند.

قابلیت های پلتفرم دیجیتال چیست؟

پلتفرم دیجیتال پایه

پلتفرم‌های دیجیتال به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا یک کسب‌وکار آنلاین را اداره کنند. این سازمان ها را با تمام امکانات مورد نیاز قادر می سازد تا فرآیندهای تجاری خود را بهینه کنند.

برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین، کسب و کارها باید اطلاعات محصول و محتوای وب را به روز کنند. این به شما امکان می دهد تا با قابلیت های تجارت الکترونیک محصولات را به صورت آنلاین بفروشید و امکان تراکنش های دیجیتالی با تامین کنندگان/فروشندگان، خرده فروشان و مشتریان را فراهم کنید.

اینها قابلیت های بسیار رایج پلتفرم های دیجیتال است و تقریباً در تمام پلتفرم های محبوب آن را خواهید یافت.

پلتفرم دیجیتال پیشرفته

پلتفرم‌های دیجیتالی پیشرفته نیز وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند از مدیریت صرفاً محصول، محتوا و تراکنش‌های تجاری فراتر بروید.شما می توانید یک پلتفرم دیجیتال سفارشی بر اساس نیازهای خاص کسب و کار خود بسازید که در آن بتوانید اطلاعات مربوط به مشتریان، فروشندگان، تامین کنندگان و توزیع کنندگان خود را مدیریت کنید. همچنین، شما می توانید تمام عملیات بازاریابی را برای ارتقا و رشد کسب و کار خود از طریق یک پلتفرم مدیریت کنید.بنابراین، از نظر فنی، یک پلتفرم دیجیتال پیشرفته تمام فعالیت‌هایی را که باید در مرحله پس از تولید انجام دهید، انجام می‌دهد.برای مدیریت چندین عملیات، یک پلتفرم دیجیتال از چارچوب های مختلفی استفاده می کند. بیایید بررسی کنیم که این چارچوب ها چه هستند.

مدیریت اطلاعات محصول (PIM)

برای فروش محصولات در وب سایت یا فروشگاه های تجارت الکترونیک، شرکت ها باید اطلاعات محصول را به روز کنند. ممکن است با هزاران محصول با صدها ویژگی سروکار داشته باشید.وقتی چنین داده های عظیمی را در یک صفحه گسترده یا PDF مدیریت می کنید، ممکن است مستعد خطا باشد. با در نظر گرفتن PIM هنگام توسعه یک پلت فرم دیجیتال سفارشی، می توانید حجم زیادی از اطلاعات محصول خود را در یک پلتفرم واحد و به روشی کاملاً ساختاریافته و منطقی مدیریت کنید.علاوه بر این، یک پلت فرم دیجیتال مدرن پشتیبانی چند ارزی و چند زبانه را ارائه می دهد تا بتوانید اطلاعات محصول خود را به زبان مادری مشتریان خود منتشر کنید. این باعث می شود مخاطبان هدف شما بتوانند اطلاعات را استفاده و فوراً اقدام کنند.پیاده سازی PIM مدیریت دقیق اطلاعات محصول و توزیع مداوم داده های محصول را در کانال های فروش متعدد تضمین می کند.

قابلیت های PIM که پلتفرم دیجیتال را تقویت می کند بشرح زیر هستند :

  • مدل سازی داده های محصول
  • مدیریت داده های محصول
  • یکپارچه سازی و تحویل داده های محصول
  • کیفیت داده های محصول / معنایی
  • مدیریت گردش کار

بستر تجربه دیجیتال (DXP) / سیستم مدیریت محتوا (CMS)

شما می توانید با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای مناسب ، تغییرات را در محتوای وب خود مطابق با نیازهای در حال تغییر کسب و کار و انتظارات مشتریان ایجاد کنید.پلتفرم دیجیتال پیشرفته از چندین زبان پشتیبانی می‌کند، شما می‌توانید یک وب‌سایت به زبان دلخواه خود بسازید و آن را به زبان‌های منطقه‌ای مختلف بر اساس کشورهایی که می‌خواهید هدف قرار دهید، تبلیغ کنید.

قابلیت های DXP / CMS که پلتفرم دیجیتال را تقویت می کند بشرح زیر هستند :

  • مدیریت تجربیات شخصی
  • منبع واحد حقیقی
  • انتشارات چند کاناله
  • محتوا، تجارت، زمینه سازی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • مقیاس پذیری و قابلیت استفاده

مدیریت دارایی دیجیتال (DAM)

در اکثر کسب و کار ها، دارایی های دیجیتالی پراکنده هستند زیرا برای مدیریت آنها از فایلهای موجود در بایگانی های محلی استفاده می شوند. این امر تطبیق و نقشه برداری اطلاعات محصول با دارایی دیجیتال را بسیار دشوار می کند زیرا آنها در سیستم های مختلف در دسترس هستند.شما می توانید چارچوب مدیریت دارایی دیجیتال را در یک پلتفرم دیجیتال ادغام کنید تا تمام دارایی های دیجیتالی خود مانند تصاویر، فیلم ها، ویژگی های معنوی، خط مشی ها، قوانین و مقررات، اسناد و فایل های دیگر را در قالب دلخواه خود مدیریت کنید.

قابلیت های DAM که پلتفرم دیجیتال را تقویت می کند عبارتند از :

  • ادغام دارایی های دیجیتال
  • مدیریت داده های متا
  • برنامه افزودنی پورتال دارایی
  • مدیریت گردش کار
  • تحویل دارایی دیجیتال

پلتفرم تجارت الکترونیک دیجیتال

تولید کنندگان و خرده فروشان می توانند به راحتی تجارت B2B و B2C خود را با یک پلت فرم تجارت الکترونیک مدیریت کنند. این تحول پیچیده دیجیتال را با ایجاد تجربیات شخصی برای کاربران هدف شما ساده می کند.با ادغام تجارت دیجیتال با پلتفرم دیجیتال، می‌توانید عملیات مرتبط با تجارت الکترونیک از جمله قیمت، کاتالوگ، محصولات و غیره را بدون زحمت مدیریت کنید.

قابلیت های تجارت الکترونیک دیجیتال که پلتفرم دیجیتال را تقویت می کند عبارتند از :

  • چارچوب تجارت الکترونیک B2B و B2C
  • مدیریت تجربه مشتری
  • تجارت الکترونیک برای PIM
  • مدیریت کاتالوگ
  • مدیریت قیمت محصول پیچیده

پلت فرم داده های مشتری (CDP)

شناخت مشتریان یک نیاز حیاتی در تجارت امروزی است. مهم نیست که چقدر محصولات خوبی تولید می کنید، اما اگر مشتریان شما آن را دوست نداشته باشند، وجود محصول شما معنایی ندارد.پلتفرم داده‌های مشتری نه تنها اطلاعات مشتری را مدیریت، ذخیره و ادغام می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا رفتار مشتری را درک کنید و آن‌ها را با محصولاتی که به دنبال آن هستند مرتبط می‌سازد. این به کسب و کارها کمک می کند تا تعامل مشتری را افزایش دهند و نرخ تبدیل را بهبود بخشند.

قابلیت های CDP که پلتفرم دیجیتال را تقویت می کند بشرح زیرند :

  • یکپارچه سازی داده های مشتری
  • مدل سازی داده های مشتری
  • یکپارچه سازی پروفایل مشتری
  • شخصی سازی زمان واکنش
  • اتوماسیون

رشد کیفی مدیریت داده ها (MDM)

تمام داده های سازمانی از جمله محصول، مشتریان، تامین کنندگان/فروشندگان، خرده فروشان، کارمندان، شرکا، حسابداری، عملیات و موارد دیگر را با استفاده از چارچوب مدیریت داده اصلی مدیریت می کند. MDM به شما امکان می دهد داده های مرجع، داده های مکان و داده های دارایی را نیز مدیریت کنید. این یک منبع واحد برای تمام داده های شما است.MDM به سازمان ها اجازه می دهد تا تمام داده ها از جمله سلسله مراتب، ساختار، اعتبارسنجی، غنی سازی و نسخه سازی را با ترجمه ها، اسناد، توضیحات و سایر داده ها مدیریت کنند.

قابلیت های MDM که پلتفرم دیجیتال را تقویت می کند عبارتند از :

  • کیفیت داده ها / معنایی
  • مدیریت سلسله مراتب
  • یکپارچه سازی محتوای غنی
  • مسیر حسابرسی
  • اتصال برتر
  • مدیریت گردش کار

با درک اینکه یک پلت فرم دیجیتال چیست، بینش دقیق در مورد چارچوب های ضروری آن برای شما بسیار مهم است تا بدانید چگونه یک پلت فرم دیجیتال به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک می کند.مواردی که برشمرده شد را در نمودار زیر می توانید در یک نگاه درک کنید . توصیف موارد بدنبال نمودار آمده است .

1 – زمان سریعتر برای بازاریابی

یک پلتفرم دیجیتال شما را قادر می‌سازد تا با هر مؤلفه‌ای که به شما کمک می‌کند حضور آنلاین قوی‌تری داشته باشید و کسب‌وکار آنلاین را یکپارچه اداره کنید. با اجازه دادن به کسب و کارها برای مدیریت تمام داده های سازمانی در یک مخزن متمرکز، به ادغام موثر داده ها کمک می کند.این امر به شما این امکان را می دهد که محصولات خود را با زمان کمتری آماده کنید و آنها را فوراً در دسترس مشتریان خود قرار دهید.

2- تجربه مشتری خود را متحول کنید

مردم به طور مداوم از جدیدترین فناوری‌های دیجیتال، اپلیکیشن‌ها و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند زندگی خود را آسان‌تر کنند. آنها مایلند راه حل های ارزشمندی برای رسیدگی به چالش های روزمره خود و هر گونه چالش خاص داشته باشند.  آنها به دنبال راه حل هایی هستند که انتظارات آنها را سریعتر برآورده کند.در حین توسعه یک پلتفرم دیجیتال، تجربه مشتری یک عنصر کلیدی برای مراقبت است. و استفاده از آخرین فن آوری ها به آنها کمک می کند تا تجربه مشتری را بهبود بخشند.

به گفته فوربس، 92 درصد از رهبران استراتژی‌های تحول دیجیتال بالغ را برای تقویت تجربه مشتری توسعه می‌دهند.

به گفته مک کینلی، عوامل اساسی فرآیند تحول دیجیتال که به بهبود تجربه مشتری کمک می کند به شرح زیر است.

  • سفرهای مشتری را طراحی و توسعه دهید
  • دستیابی به پذیرش مشتری از سفرهای مشتری دیجیتال را فراهم کنید
  • چابکی و سرعت در بینش را افزایش دهید
  • توسعه چابکی در ارائه تحولات سفر را امکانپذیر کنید

شرکت هایی که از پلتفرم دیجیتال استفاده می کنند، احترام و اقتدار بیشتری از مشتریان به دست خواهند آورد.

3 – بینش داده محور

این مهمترین مزیت در نظر گرفتن یک پلت فرم دیجیتال است. همچنین دارای قابلیت جمع آوری داده ها، مدیریت، تلفیق و تجزیه و تحلیل است. پلتفرم های دیجیتال پیشرفته توانایی ردیابی معیارها و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق تلاش های بازاریابی دیجیتال را دارند. با این بینش، می توانید فرآیندها و استراتژی های کسب و کار خود را برای به دست آوردن نتایج بهتر بهینه کنید.

هدف اصلی هر کسب و کار کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش درآمد است. با ادغام بینش های مبتنی بر داده در فرهنگ شرکت خود، به راحتی می توانید به آن دست یابید.بینش های مبتنی بر داده به شما کمک می کند تا مشتریان خود را درک کنید و بر این اساس استراتژی کسب و کار خود را دوباره طراحی کنید تا چابکی، شخصی سازی، بازخورد در زمان واقعی و ارتباط را برای مشتریان ارائه دهید.برای به دست آوردن بینش انحصاری از داده های خود، اجباری است که داده های ساخت یافته و داده های بدون ساختار خود را در نظر بگیرید. تمام داده ها را از بسیاری از جنبه های کسب و کار خود جمع آوری کنید تا سفر تحول درستی را برای سازمان خود تعریف کنید.داده ها نقش کلیدی در فرآیند تصمیم گیری دارند. با اتخاذ یک رویکرد مبتنی بر داده در سراسر سازمان، می توانید با سرمایه گذاری کمتر، ROI بالاتر را افزایش دهید.

4- همکاری را تشویق می کند

پلتفرم دیجیتال نهادهای تجاری داخلی و خارجی شما را روی یک پلتفرم واحد قرار می دهد تا به طور مؤثر در مورد محصولات و جنبه های مختلف مرتبط با محصولات همکاری کنند. می توانید به تیم های فروش، بازاریابی و عملیاتی خود اجازه دهید داده ها را در یک پلتفرم مدیریت کنند.

می توانید به فروشندگان، تامین کنندگان و شرکای خود اجازه دهید داده های مربوطه خود را در آن مدیریت کنند. علاوه بر این، امکان دسترسی مبتنی بر نقش و مسئولیت برای هر سطح از مدیران سازمان، صحت، کیفیت و امنیت داده ها را تضمین می کند.

5 – منبع واحد حقیقت

مدیریت ارشد نیاز به دسترسی به دیدگاه کل نگر از تمام داده هایی که متعلق به بخش های مختلف است برای تصمیم گیری درست در زمان مناسب است.پلت فرم دیجیتال به شما امکان می دهد چندین سیستم شخص ثالث را برای جمع آوری داده ها از چندین سیستم در یک مکان واحد ادغام کنید. با اجازه چنین ادغامی، پلتفرم دیجیتال تمام داده های سازمانی شما را در یک مکان مدیریت می کند.

https://www.bmc.com

اقتصاد پلتفرمی چیست

یک موضوع مشترک که در میان با ارزش ترین شرکت های امروزی وجود دارد، اساس مدل کسب و کار آنها است. شرکت هایی که همه ما می شناسیم و اغلب به صورت روزانه از محصولات و خدمات آنها استفاده می کنیم به هیچ وجه از نظر نحوه اداره یا روش های کسب سود سنتی نیستند. به جای تولید انبوه کالاها برای فروش به مصرف کنندگان، این شرکت های چند وجهی مبتنی بر فناوری، چارچوب هایی را ارائه می دهند که به کاربران اجازه می دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند و حتی از این چارچوب ها برای ایجاد شرکت های خود استفاده کنند. هفت شرکت از 10 شرکت با ارزش در سطح جهان اکنون بر اساس یک مدل کسب و کار پلتفرم هستند. آلفابت، فیسبوک، آمازون، علی‌بابا و تقریباً هر سرویس دیگری که از طریق برنامه‌ای در تلفن خود به آن دسترسی داریم، همگی از مدل‌های تجاری مشابهی برای رشد تصاعدی و تصاحب سهم بازار قابل‌توجهی در حالی که اقتصاد پلتفرمی امروزی را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌کنند.

داستان دو مدل کسب و کار

چندی پیش، باارزش‌ترین شرکت‌های جهان کالاها و محصولاتی را ارائه می‌کردند که در صنایع مختلف از جمله خودروسازان، تولیدکنندگان، شرکت‌های نفت و گاز و خرده‌فروشان پخش می‌شدند. همه آنها از یک مدل تجاری خط لوله پیروی می کردند که در آن جریان ارزش از تولید کننده به مصرف کننده خطی بود، مانند آبی که از طریق لوله جریان می یابد. کسب‌وکارهای خط لوله تا زمانی که صنعت را داشته‌ایم در اطراف ما بوده‌اند و تا انقلاب دیجیتالی چند دهه اخیر همیشه مدل کسب‌وکار غالب بوده‌اند. اساساً هر چیزی که می خریم از طریق لوله به دست ما می رسد. تولید انواع کالاها ، تلویزیون و رادیو، حتی صنایع آموزشی و خدماتی بر اساس این مدل خط لوله اجرا می شود.

سال‌های نوآوری در تحول دیجیتال سریع شاهد بوده است که بسیاری از آن شرکت‌های ارزشمند از تمام صنایع از مدل خط لوله مبتنی بر محصولات به مدل‌های پلتفرم مبتنی بر فناوری با چندین پیشنهاد تغییر روش داده‌اند. سرویس‌های پلتفرم مصرف‌کننده معمولاً برای استفاده در انواع کسب‌وکارهای پخش، اشتراک‌گذاری و تجارت الکترونیک شناخته می‌شوند. خدمات پلت فرم کسب و کار به کسب و کار ممکن است شامل نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS باشد. کسب‌وکارهای پلت‌فرمی فقط برای ساختن چیزها وجود ندارند، بلکه برای ارائه آن‌ها به کاربران و مصرف‌کنندگان نیز وجود دارند. آنها کاربران خود را تشویق به ایجاد، اشتراک گذاری و مصرف می کنند و در عین حال تعامل و تجارت با یکدیگر را فراهم می کنند. برای مثال، تلویزیون کابلی (لوله) و یوتیوب (پلتفرم) یا دایره المعارف بریتانیکا (لوله) و ویکی پدیا (پلتفرم) را در نظر بگیرید.

ساده ترین راه برای توصیف یک پلت فرم آنلاین این است که آن را به عنوان یک خواستگار آنلاین در نظر بگیرید. اگر به سفر نیاز دارید، اوبر شخصی را برای شما پیدا می‌کند که مایل است با پرداخت هزینه به شما امکان سفری به خانه را بدهد. اگر در مدت کوتاهی به یک کابین در کوهستان نیاز دارید، Airbnb شما را در کنار شخصی قرار می دهد که مایل است خانه خود را به شما داده  و خانه شما اجاره کند. مطمئناً، تاکسی‌ها و هتل‌ها مانند Uber و Airbnb، وسایل نقلیه به خانه یا مکان‌هایی را برای گذراندن شب فراهم کرده‌اند، اما برخلاف تاکسی زرد نیویورک، هیچ ناوگانی از تاکسی‌های اجاره‌ای یا مدال‌های گران قیمت وجود ندارد – فقط توافقی بین دو کاربر با استفاده از پلتفرم ساخته شده توسط اوبر فراهم شده است . همین امر در مورد Airbnb نیز صدق می کند، که ممکن است صاحب یک هتل واحد نباشد، اما موجودی یک میلیون اتاق را 50 سال سریعتر از ماریوت جمع آوری کرده است. همه این همسان‌سازی دیجیتالی به لطف الگوریتم‌ها و محاسبات ابری و البته از طریق برخی افراد واقعاً باهوش و مبتکر که برای ایجاد خدمات ریسک کردند، مکان‌پذیر شده است.

آیا کسب و کارهای سنتی می توانند از پلتفرم ها استفاده کنند؟

یک گزارش تحقیقاتی توسط McKinsey نشان می دهد که بیش از 30 درصد از فعالیت های اقتصادی جهانی – حدود 60 تریلیون دلار – می تواند توسط پلت فرم های دیجیتال در مدت شش سال انجام شود. کارشناسان آن‌ها همچنین تخمین می‌زنند که تنها 3 درصد از شرکت‌های تاسیس شده یک استراتژی پلتفرم موثر را اتخاذ کرده‌اند.

اگرچه غول‌های فناوری با نمونه‌هایی از مدل‌های کسب‌وکار مدرن و استراتژی‌های نوآورانه و دگرگون کننده در همه جا حاضر هستند، اما برای کسب‌وکارهای قدیمی‌تر و سنتی‌تر همه چیز از بین نمی‌رود. این شرکت ها همچنین این شانس را دارند که پلتفرم های خود را ایجاد کنند. اگر ایجاد پلتفرم خود خارج از کارهای معمول خودشان به نظر می‌رسد، آن‌ها حداقل می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های موجود به نفع خود، بخشی از اکوسیستم پلتفرم دیگری شوند.

یک مثال ساده از یک شرکت سنتی (لوله) که با خرید به یک تجارت پلت فرم رشد کرده، Walmart است. زمانی که این غول خرده‌فروشی Jet.com را در سال 2016 خریداری کرد و در سال 2018 در Flipkart سرمایه‌گذاری کرد، تعداد SKU واحدهای نگهداری سهام یا اقلام منحصر به فرد برای فروش را از 15 میلیون به 60 میلیون یعنی چهار برابر کرد. اکنون والمارت سیستمی شبیه آمازون دارد که به فروشندگان اجازه می دهد به پلتفرم آن (walmart.com) متصل شوند و کالاهای خود را به انبوه مشتریان والمارت بفروشند. از آنجایی که خود خرده‌فروش مجبور نیست این اقلام را بصورت موجودی نگهداری کند، آنها مجبور نیستند خطرات و هزینه‌های ناشی از محصول اضافی را متحمل شوند، در حالی که فروشندگان می‌توانند در تجارت جهانی در یکی از سایت‌های خرید پربازدید در اینترنت شرکت کنند. والمارت همچنین به فروشندگان اجازه می دهد تا سفارشات خود را انجام دهند یا زیرساخت های خود را اجاره می دهند تا چنین امری را فراهم کنند. این نشان دهنده قدرت ایجاد یک پلتفرم است.

پلتفرم دیجیتال چیست؟

در اصطلاح کسب و کار، یک پلت فرم دیجیتال را می توان به عنوان مجموع مکانی برای تبادل اطلاعات، کالاها یا خدمات بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین جامعه ای که با پلتفرم مذکور در تعامل است، در نظر گرفت. درک این نکته ضروری است که جامعه خود یک قطعه ضروری از پلتفرم دیجیتال است – بدون آن جامعه، پلت فرم دیجیتال ارزش ذاتی بسیار کمی دارد.

ما به لطف موفقیت رویکرد پلتفرم دیجیتال به طور مداوم با پلتفرم های دیجیتال تعامل داریم. پلتفرم‌های دیجیتال بسته به مدل کسب‌وکاری که به کار می‌گیرند و اهداف خاصی که به دنبال آن هستند، اشکال بسیار متفاوتی دارند. نمونه هایی از پلتفرم های دیجیتال موفق عبارتند از:

  • پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین
  • پلتفرم های دانشی مانند StackOverflow، Quora و Yahoo! پاسخ ها
  • پلتفرم های اشتراک گذاری رسانه مانند YouTube، Spotify و Vimeo
  • پلتفرم های سرویس گرا مانند Uber، Airbnb، و GrubHub

همانطور که می بینید، پلتفرم های دیجیتال به هیچ وجه یک رویکرد جدید نیستند و نه از نظر موارد استفاده خاص از آنها استفاده می شود. پلتفرم‌های دیجیتال ارزش را برای همه افراد در اکوسیستم پلتفرم فراهم می‌کنند و در عین حال برای سازمانی که آن را ایجاد کرده و از طریق مدل‌های تجاری مختلف حفظ می‌کند، سود می‌آورند، مانند:

  • تبلیغات
  • اشتراک ها
  • همانطور که حرکت می کنید پرداخت کنید
  • هر ترکیبی از این روش ها و سایر روش های سودآوری

اجزای پلتفرم دیجیتال

راه دیگر برای توصیف پلت فرم های دیجیتال، صحبت در مورد قطعات ضروری لازم برای ایجاد یک پلت فرم دیجیتال موفق است. جنبه های کلیدی یک پلت فرم دیجیتال عبارتند از:

  • سهولت استفاده و جذابیت فوری برای کاربران
  • قابلیت اعتماد و امنیت (شرایط و شرایط واضح و همچنین حفاظت از حریم خصوصی و تضمین برای مالکیت معنوی و مالکیت داده ها ضروری است)
  • اتصال از طریق استفاده از API هایی که به اشخاص ثالث اجازه می دهد تا اکوسیستم پلتفرم و قابلیت های آن را گسترش دهند.
  • تسهیل مبادلات بین کاربران (تولید کننده و مصرف کننده)
  • ارائه ارزش برای جامعه و به عنوان تابعی از اندازه جامعه (هر چه جامعه بزرگتر باشد، پلتفرم ارزش بیشتری می تواند برای همه طرف های درگیر ارائه کند)
  • قابلیت مقیاس بندی بدون ایجاد افت عملکرد

تحولات دیجیتال برای هر شرکت متفاوت به نظر می رسد زیرا هر سازمانی اهداف متفاوتی در ذهن دارد، اما یک هدف ملموس که باید از طریق تحول دیجیتال به دنبال آن باشیم، ایجاد یک پلت فرم دیجیتال است. در حالی که هیچ کمبودی در پلتفرم‌های دیجیتال وجود ندارد، هنوز هم فضای زیادی برای نوآوری و خدمات ویژه وجود دارد که مخاطبان را منتظر روزی می‌کند که بالاخره نیازهایشان برآورده شود.

ایجاد یک پلتفرم دیجیتال

بسیاری از پلتفرم‌های دیجیتال برای مخاطبان مشابه با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما از مزیت‌های رقابتی و جنبه‌های منحصربه‌فرد خود برای دستیابی به مخاطبان خاص خود در حالی که به دنبال رشد هستند، استفاده می‌کنند. مطمئناً برخی از پلتفرم های دیجیتال مانند فیس بوک و یوتیوب بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. اما اینها به هیچ وجه بر کرسی های قدرت خود ثابت نیستند، زیرا رقبای جدید برای سلطه رقابت می کنند.نکته مهم این است که کنار زدن غول ها روی میز گام ضروری برای دستیابی به موفقیت شما نیست.

ایجاد یک پلتفرم دیجیتال برای سازمان شما مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود را با حصول اطمینان از ارائه خدمات ارزش انبوه نه تنها خدمات، بلکه جامعه پلتفرم خود به شما ارائه می دهد. یک پلت فرم دیجیتال موفق دو عملکرد کلیدی را انجام می دهد:

  • تبادل کالا، خدمات یا اطلاعات را تسهیل می کند
  • جامعه را برای ارائه ارزش افزوده برای همه افراد درون اکوسیستم فراهم می کند

پذیرش تحول دیجیتال با توانمندسازی سازمان شما برای به چالش کشیدن وضعیت موجود و آزمایش بدون ترس از شکست، برای نوآوری ضروری است که به شما امکان می دهد جایگاه خود را بسازید. ایجاد یک پلتفرم دیجیتال قدرتمند که سهولت استفاده، تراکنش‌های قابل اعتماد و محافظت از کاربران را در برابر بازیگران بد روی پلتفرم فراهم می‌کند، یک اقدام متعادل کننده ظریف است که توانایی ارائه سطوح باورنکردنی موفقیت را برای کسانی که می‌توانند آن را مدیریت کنند، دارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *