نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 8:08 ب.ظ

گزارش نخستين رويداد تجربه محور هوش مصنوعي در صنعت

۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صدا وسيما

۱۴۰۱-۳-۱ مهندس فرهاد صدارت مدیر اجرایی سایت کل نگار در این رویداد حضور داشته و گزارش زیر را  اختصاصا برای سایت تهیه نموده است .

نخستين رويداد تجربه محور هوش مصنوعي در صنعت توسط کارگزاري مفيد در تاريخ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار شد.

اين رويداد يک روزه با هدف تبادل تجربيات عملي شرکت‌هايي که در زمينه فعاليت خود از شاخه‌هاي مختلف هوش مصنوعي بهره مي‌برند برگزار شد. آقاي حميدرضا مختاريان، مدير ارشد تيم ديجيتال مفيد، در آغاز رويداد ضمن بيان اين نکته اهداف برگزاري اين رويداد را تشريح نموده و اظهار اميدواري کردند اين رويداد هر سال تکرار شده و امکان شبکه‌سازي در زمينه به‌کارگيري هوش مصنوعي را در کشور فراهم نمايد.

آقاي علي الهي به عنوان نخستين سخنران رويداد فرايندهايي که در پشت هر سفر در تاکسي اينترنتي تپسي جريان دارند را معرفي کرده و زمينه‌هاي مختلف استفاده از هوش مصنوعي در اين فرايندها را بيان کردند. از جمله اين کاربردها مي‌توان به سرعت بخشيدن در انتخاب مقصد و درخواست، کاهش زمان سفر، ايجاد تعادل در رضايت مشتري و سفير و مسيريابي اشاره کرد.

آقاي دکتر عباس حسيني از شرکت تپسل دومين سخنران رويداد با موضوع کاربرد يادگيري ماشين بزرگ مقياس در تبليغات ديجيتال بود. ايشان ضمن تشريح اکوسيستم تبليغات ديجيتال به ابعاد حجيم پردازش داده در اين حوزه پرداخته و کاربردهاي هوش مصنوعي در افزايش کارايي تبليغات ديجيتال را توضيح دادند. همچنين در اين ارائه نتايجي از تجربيات شرکت تپسل در زمينه تبليغات ديجيتال با استفاده از مدلهاي هوش مصنوعي نيز بيان شد.

موضوع سخنراني سوم رويداد داستاني از يادگيري ژنتيکي، ماشين يا انسان؟ بود که توسط آقاي دکتر دامون نشتاعلي از شرکت هومن ژن پارس ارائه شد. ايشان ضمن ارائه دستاوردهاي اين شرکت در زمينه شناخت زنجيره ژنتيکي و کاربردهاي آن در زمينه سلامتي به کاربردهاي مختلف هوش مصنوعي در کنار موضوع ژنتيک، به عنوان مثال شناخت چهره براساس مدلسازي، پرداختند. اين شرکت در حال حاضر با مجموعه‌هاي سلامت‌محور همکاري دارد و اميدوار است با همکاري دولت بتواند گام‌هايي در راستاي تهيه نقشه ژنتيک کشور بردارد.

سخنران چهارم آقاي علي زارع زاده از کارگزاري مفيد بودند که در زمينه هوش مصنوعي در خدمت مشتريان صحبت کردند. کارگزاري مفيد در زمينه‌هاي ارتباط با مشتريان از توسعه فناوريهاي هوش مصنوعي بهره مي‌برد. به عنوان مثال سيستمي طراحي و اجرا شده است که مي‌تواند مکالمات مشتريان با مرکز تماس را به صورت خودکار به متن تبديل کرده و سپس به کمک اين متن ميزان رضايتمندي مشتري را به صورت خودکار برآورد کند. همچنين با استفاده از اين متون مي‌توان مکالمات را در زمينه‌هاي مختلف تحليل کرد. از جمله کاربردهاي ديگر هوش مصنوعي در کارگزاري مفيد تاييد هويت مشترياني در زمان عضويت در کارگزاري است.

موضوع سخنراني پنجم رويداد جديدترين کاربردهي يادگيري عميق در دنياي واقعي بود که توسط دکتر محمد شکوهي يکتا، استاد دانشگاه استنفورد و کارشناس شرکت مايکروسافت، ارائه شد. ايشان يکي از کاربردهاي حياتي و مفيد يادگيري عميق را نجات جان انسانها بيان کردند. به عنوان مثال در حال حاضر به کمک هوش مصنوعي مي‌توان تشخيص داد آيا کارگران حاضر در يک کارگاه ساختماني از کلاه ايمني استفاده کرده‌اند يا خير و مانع از بروز حادثه شد که نمونه‌ فيلمي هم در اين زمينه نمايش داده شد. همچنين با استفاده از مدلهاي طراحي شده مي‌توان بروز مشکلاتي مانند سکته قلبي را پيش بيني کرد. ايشان با ذکر نمونه‌هايي از بازرسي چشمي خودکار (AOI) به کاربردهاي هوش مصنوعي با استفاده از اين ابزار پرداخت.

سخنران ششم دکتر پيام اسفندياري از بلو بانک بود که در زمينه هوش مصنوعي توضيح پذير صحبت کردند. امروزه با توجه به پيچيدگي مدل‌هاي هوش مصنوعي عملاً در صورت بروز خطا امکان توضيح چگونگي بروز خطا وجود ندارد و اين نکته اعتبار و قابليت اتکا به اين مدلها را زير سوال مي‌برد. ايشان توضيحاتي درباره اينکه چگونه استفاده از مدلهاي هوش مصنوعي را به سمت ايجاد مدلهاي توضيح پذير سوق دهيم مطرح نموده و تاکيد زيادي بر اهميت استدلال در علوم داده و توضيح پذيري مدلهاي هوش مصنوعي نمودند.

سخنران پاياني رويداد خانم دکتر مرضيه طاهايي با موضوع هوش مصنوعي کارآمد بودند. ايشان توضيح دادند که امروزه مدلهاي هوش مصنوعي بسيار زياد و پيچيده شده‌اند به گونه‌اي که سخت‌افزارهاي عادي امکان بکارگيري آنها را ندارند و اين کار فقط در انحصار سازمانهاي بزرگ و داراي امکانات سخت‌افزاري و مالي قرار گرفته است. با توجه به اينکه لازم است اين مدلها را بتوان در سخت‌افزارهاي ساده‌تر و حتي در گوشي تلفن همراه بکار گرفت ايشان راهکارهاي مختلفي را در زمينه ساده‌سازي مدلهاي هوش مصنوعي معرفي کرده و در پايان به ارائه يک نمونه مستند از پروژه‌اي که توسط تيم ايشان انجام شده است پرداختند.

در انتهاي رويداد يک پنل گفتگو با موضوع چالش‌هاي توسعه يک محصول هوش مصنوعي در ايران برگزار شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *