نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:44 ب.ظ

محققان با استفاده از نشانک جادویی جان تازه‌ای به کتاب‌های کاغذی می‌دهند

12 اکتبر 2021 توسط دانشگاه ساری اعتبار: CC0 دامنه عمومی

دانشگاه ساری راه حل جدید، مقرون به صرفه و زیست محیطی برای افزایش صفحه چاپ شده با محتوای دیجیتالی غنی و به روز ارائه کرده است. توسعه یکی از مهمترین مزایای کتاب‌های الکترونیکی نسبت به کتاب‌های کاغذی را از بین می‌برد و به کاغذ کمک می‌کند تا موقعیت قوی خود را در رقابت با رسانه‌های الکترونیکی حفظ کند.

محققان موسسه فناوری پیشرفته دانشگاه ساری و مرکز تحقیقات دنیای دیجیتال یک سیستم الکترونیکی زیبا و بصری را طراحی کرده‌اند که به خوانندگان یک کتاب کاغذی اجازه می‌دهد با قرار دادن یک نشانک در یک صفحه به محتوای چند رسانه‌ای مرتبط دسترسی پیدا کنند. Book Magic Bookmark از سنسورهای کنتراست نوری برای تشخیص الگوی چاپ شده در کنار ستون کتاب در هر صفحه استفاده می‌کند. از آن‌جا که هیچ وسیله الکترونیکی در کتاب کاغذ جاسازی نشده است، هزینه‌ها به حداقل می‌رسد و بازیافت آن فعال می‌شود.

این تحقیق، که در مجله Advanced Intelligent Systems با همتای معتبر منتشر شده است، چندین روش ساخت این سیستم را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از یک سری نمونه‌های اولیه، نسخه بهینه شده از بارکد نوری چاپ شده در حاشیه صفحه در نزدیک ته جلد کتاب و یک نشانک فیزیکی جدا شونده با حسگرهای تعبیه شده استفاده می‌کند. کوچک، راحت و همه کاره، سیستم نهایی ساده است و می‌توان آن را از کاغذ جدا کرد تا سایر کتاب‌های سازگاربا آن را افزایش دهد.

این سیستم مفهوم بارکد و کدهای QR را پیش می‌برد، بدین معنا که سنسورها می‌توانند علامت‌های مختلف، از جمله سایه‌های خاکستری و رنگ‎‌های مختلف را بخوانند. این امر سیستم را به گونه‌ای سفارشی می‌کند که بارکدها را می‌توان در تصاویر پنهان کرد یا تقریباً برای چشم انسان نامرئی شد، اما با استفاده از جوهر سفید رنگ مخصوص ارائه شده توسط همکار صنعتی، Printcolor، توسط حسگرها قابل تشخیص است.

پروفسور دیوید فرولیچ، سرپرست پروژه و مدیر مرکز تحقیقات دنیای دیجیتال در دانشگاه ساری، گفت: «این امر مشکل را با کارهای قبلی ما برای ابزار بندی هر صفحه با وسایل الکترونیکی حل می‌کند. Magic Bookmark به این معنی است که کتاب‌ها را می‌توان طبق معمول روی کاغذ معمولی چاپ کرد، با این حال لوازم الکترونیکی هنگام خواندن کتاب روی یک نشانک حرکت می‌کند.»

جورجیوس بایراکتاریس، دکترای تخصصی محقق در موسسه فناوری پیشرفته، گفت: «در تیم دکتر Radu Sporea، ما در زمینه ابزارهای الکترونیکی جمع و جور برای سنجش و تعامل با دنیای واقعی تخصص ایجاد کرده‌ایم. ما بر روی راه حل‌های مینیمالیستی با توجه به قابلیت تولید و استحکام کم تمرکز می‌کنیم. برای ما مهم است که گزینه‌های مسئولانه‌ای در پایان چرخه عمر محصولات نیز وجود داشته باشد.»

در مرحله بعد، تیم در حال تطبیق سیستم با استفاده از حسگرهای عکس چاپ شده کامل است، که باعث می‌شود Magic Bookmark از یک نشانک معمولی قابل تشخیص نباشد. هدف آن‌ها بررسی چگونگی افزایش اشیاء روزمره با وسایل الکترونیکی چاپی و استفاده از آن‌ها به عنوان واسط برای دنیای دیجیتال است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *