نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 11:15 ق.ظ

دانمارک با هوشمندی تیغه‌های توربین بادی قدیمی را به عنوان پناهگاه دوچرخه جایگزین می‌کند

اندی کوربلی،7 اکتبر 2021

به دنبال ترکیب علاقه خود به دوچرخه سواری و محیط زیست، دانمارکی‌های همیشه دوست‌دار محیط زیست، تیغه‌های قدیمی توربین بادی خود را برداشته و آن‌ها را به پناهگاه‌های دوچرخه سواری تغییر کاربری می‌دهند.

در دانمارک 90 درصد مردم دوچرخه دارند. علاوه بر این، یک سوم همه دانمارکی‌ها حداقل یک بار در هفته دوچرخه سواری می‌کنند تا کار کنند، در حالی که یک چهارم همه سفرهای کمتر از 3.5 مایل با دوچرخه انجام می‌شود. با وجود تعداد زیادی دوچرخه سوار، پناهگاه‌های قفل دوچرخه یکی از ویژگی‌های ضروری شهر و چشم انداز دانمارک است.

پره‌های توربین باید با نیروهای جدی در برابر باد مقاومت کنند و در توربین‌های نسل اول و دوم پره‌هایی از مواد کامپوزیت پیشرفته مانند فایبرگلاس، فوم‌ها و رزین‌ها وجود دارد. این امر بازیافت آن‌ها را غیرممکن می‌کند و چند سالی است که توربین‌های بادی اولیه به تدریج پره‌های بیشتری از کار می‌افتند، هشدارها در مورد ضایعات قریب الوقوع در حال افزایش است.

به دور از گونه‌های آلاینده‌ای که در گذشته شاهد آن بودیم، روش‌های بازیافت پره‌های توربین غیرقابل بازیافت در حال حاضر توسط دانشمندان و طرفداران مانند کسانی که در Re-Wind Network-که نزدیک شدن به 40 میلیون تن پره‌های توربین غیرقابل بازیافت را یک فرصت می‌دانند، فرض شده است.

این گروه حمایتی مقالاتی را در مجلات متعددی منتشر کرده است که به بررسی نحوه استفاده از تیغه‌های سفت و سخت در پروژه‌های مختلف ساختمانی و زیربنایی می‌پردازد، از پناهگاه‌های دوچرخه سواری که در آلبرگ احداث کرده‌اند، تا تقویت سازه، پل‌های عابر پیاده و نگهبان ترافیک ریلی.

در یک نمونه، آن‌ها دریافتند که یک تیغه 100 متری توربین بادی می‌تواند به عنوان مصالح سقف خانه 40 متر مربعی مورد استفاده قرار گیرد. در یکی دیگر آن‌ها دریافتند که مقاومت تیغه بادی C96 در برابر پیچ خوردگی، برش، خم شدن و سایر اثرات یخ، باد شدید، آتش سوزی و برخورد وسایل نقلیه، الزامات ایمنی یک قطب پشتیبانی خط برق را برآورده می‌کند.

زیمنس گیمزا، تامین کننده بزرگ بین المللی توربین‌های بادی، اعلام کرد که پره‌های جدید آن‌ها به طور کامل قابل بازیافت است. زمان مقابله با شرایط اضطراری آب و هوا اکنون فرا رسیده است و ما باید این کار را به صورت جامع انجام دهیم. آندریاس ناوئن، مدیرعامل زیمنس گیمسا، می‌گوید: «در پیشگام بودن فناوری باد – جایی که عناصر به اقتصاد گردشی صنعت باد کمک می‌کنند – ما به نقطه عطفی در جامعه‌ای رسیده‌ایم که محیط زیست را در قلب خود قرار می‌دهد.»

بدیهی است که نیاز به گروه‌هایی مانند Re-Wind Network محدود خواهد بود، اما این گواهی است بر بلوغ رو به رشد جامعه به طور کلی که به دلیل چیزی جدید و نوآورانه، مطمئناً تأثیر آن بر محیط زیست نیز اندازه گیری می‌شود. https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *