نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 5:31 ق.ظ

چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی توسط انجمن مدیریت ایران برگزار شد

۲۴-۷-۱۴۰۰- دورۀ چهارم کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی (KM4D) با رویکرد سرآمدی سرمایه انسانی فناور با اهدافی چون ارائه مطالعات و پژوهش‌های نوین در حوزه مدیریت دانشی، تبادل نظر پیرامون فناوری‌های نوین و آثار آن در مدیریت دانشی سازمان‌ها و ارائه تجارب برتر ملی و بین‌المللی در حوزه به‌کارگیری مبانی علمی مدیریت دانشی با حضور شرکت‌کنندگان به‌صورت حضوری و مجازیدر تاریخ 20مهر1400 توسط انجمن مدیریت ایران و همکاری دانشگاه خاتم برگزار شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران :

سرمایه انسانی دانش‌گرا و فناور؛ مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سرمایه یک سازمان

در آغاز همایش، مجید قاسمی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس و رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران ضمن خوش‌آمدگویی و خیرمقدم به حضار در سالن و شرکت‌کنندگان مجازی، سخنرانی خود را درخصوص رهبری دانش‏گرا و نقش آن در‏ تحول دیجیتال و سرآمدی سرمایه‌انسانی فن‏اور آغاز و نگاه به آینده و تحولات آن را برای راهبرن و مدیران یک نیاز اساسی توصیف کرد. دکتر قاسمی سپس با اشاره به انقلاب‌های مهمی چون انقلاب توسعۀ نیروی بخار، انقلاب توسعۀ انبوه الکتریسیته، انقلاب اتوماسیون و انقلاب چهارم که شامل تحولات سیستم‌‏های سایبر فیزیکی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کوانتوم و… است، هم‏گامی با تغییرات را تنها راه بقاء و پیشرفت سازمان‏‌ها در مسیرتوسعه و تحول فن‏اوری دانست و وابستگی شدید سازمان‌ها به فن‏اوری‏‌های نوین، مدیریت داده‌ها و پردازش و تجزیه و تحلیل آن‌ها را معلول تغییرات کسب‌وکارها و متأثر از روند توسعه و تحول فن‏اوری معرفی کرد.

رئیس دانشگاه خاتم این تحولات را روندی دائمی توصیف کرد و با ارائۀ مثالی از نظام بانکی پیش‌بینی نمود با روند فعلی دیجیتالی‌شدن خدمات بانکی (که نباید آن را با فرایند دیجیتایز کردن خدمات که از سال‌ها پیش آغاز شده است، اشتباه گرفت) و ایجاد پلتفرم‌ها و زیست‌بوم‌های مرتبط آن در صنعت بانکداری، در آینده‌ای نه‌چندان دور، صنعت بانکداری نیاز به مکان فیزیکی و ساختمان نخواهد داشت. مجید قاسمی برای پاسخگویی به این تحولات، لزوم تمرکز بیشتر بر فن‏اوری‏‌های نوین، دانش و نوآوری، سرآمدی سرمایه انسانی فناور و فرهنگ سازمانی دانش‌‏محور را ضروری عنوان کرد و تحقق آن را مستلزم استقرار سبک رهبری دانش‏‌گرایانه جهت هدایت سازمان متناسب با تحولات دانش و فن‏اوری دانست.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در بخش دیگری از سخنرانی خود با تشریح موضوع «توسعۀ کانالیزه‌شده»، راهبر دانش‌گرا را فردی معرفی کرد که با پشتیبانی از مؤلفه‌‏های مدیریت دانشی، از انگیزش، ارتباطات و ارتقای سرمایه انسانی توسعه‌یافته برای هدایت عملکرد نوآوری در سازمان، استفاده می‌‏کند. به عقیدۀ وی، رهبری دانش‏گرایانه به عنوان یک تلقی یا عمل قابل‌مشاهده یا ضمنی به «ایجاد»، «اشتراک» و «بهره‌برداری» از دانش جدید سرعت می‏‌بخشد تا منجر به تحولی در تفکر و نتایج جمعی ‏شود. دکتر قاسمی در ادامه مهم‌ترین مشخصه‌‏های رهبران دانش‌گرا را برخورداری از چشم‌انداز راهبردی و نگاه آینده‌پژوهانه، محرک بودن، ایفای نقش به عنوان تشویق‌کننده و… برشمرد و با تأکید بر اهمیت نقش تحلیل داده‌ها در رهبری دانش‏‌گرا و ایجاد تحول دیجیتال، آن را نیازمند طراحی نقشه‏‌راه، تخصیص بهینه منابع، سازمان‏دهی مطلوب دیجیتالی و همچنین انتخاب و پیاده‌‏سازی چارچوب مناسب حکم‏رانی در سازمان دانست.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران در بخش پایانی سخنان خود، از سرمایه انسانی دانش‌گرا و فناور به‌عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سرمایه یک سازمان یاد کرد و به شرح ویژگی‌های سرمایه انسانی دانش‌گرا نظیر آزادی عمل و پذیرش مسئولیت با جلوگیری از رشد عمودی ساختار سازمان، عدم وابستگی به زمان و مكان مشخص برای فعالیت، سازگاری و پاسخ‌گویی، مقاوم بودن در برابر شوک‌های برون‌زا و درون‌زا و کسب مهارت‌های فناورانه پرداخت. رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران همچنین با طرح موضوع فرهنگ دانش‌محور؛ عنوان داشت که یک سازمان دانش‌محور، فرهنگ خاص خود را نیاز دارد، دانش‌محور بودن و دانش‌بنیان بودن مختص یک فرد در سازمان نیست و نیاز به همراهی و همیاری تمامی اجزا سازمان وجود دارد.

در ادامۀ کنفرانس دکتر برندنر (Andreas Brandner) رئیس انجمن مدیریت دانش اتریش و پروفسور سیتارام (Shanker Seetharam) استاد و مشاور مدرسه کسب‌وکار کالج سنتنیال تورنتوی کانادا به ترتیب سخنرانی خود را پیرامون موضوعات «ارتباط مدیریت دانش و هوش مصنوعی در تقویت سرمایه انسانی» و «مدیریت بلایای طبیعی با استفاده از ابزارهای ارزیابی مدیریت دانش» به‌صورت ویدئویی ایراد کردند.

معاون مدیرعامل بانک پاسارگاد در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات:

یادگیری مستمر، حل مسأله، برنامه‌ریزی راهبردی و تصمیم‌گیری‌های پویا؛ مهمترین ویژگی‌های مدیریت دانش‌محور

زهرا میرحسینی، معاون مدیرعامل بانک پاسارگاد در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات سخنرانی خود را درخصوص مدیریت دانشی و داده‌های بزرگ ارائه داد و بابیان این‌که اکنون در دوران پسااینترنت به سر می‌‎بریم بر ماهیت زیرساختی اینترنت در تمام جنبه‌های زندگی امروز بشر تأکید کرد. به عقیده وی، در نگاه نو به تحول دیجیتال نیاز است تا کسب‌وکارها با استفاده از فناوری‌های برهم‌زننده، مدل جدیدی از کسب‌وکار را برای بقا و موفقیت پایه‌ریزی کنند.

مهندس میرحسینی افزود: در سبک و روش مدیریت بر مبنای دانش؛ طیف وسیعی از فعالیت‌های مدیریت ازجمله مبادله خلق یا ارتقای سرمایه‌های فکری در سطح کلان مشتمل بر عناصر ساختاری انسانی و اجتماعی بر مبنای تحلیل داده‌ها و اطلاعات شکل می‌گیرد؛ همچنین، در سبک مدیریت دانش‌محور؛ فرآیندها و ابزارها با قصد اشتراک و بهبود بهره‌گیری از دانش بازمهندسی می‌شوند.

معاون مدیرعامل بانک پاسارگاد یادگیری مستمر، حل مسأله، برنامه‌ریزی راهبردی و تصمیم‌گیری‌های پویا را از مهمترین ویژگی‌های مدیریت دانش‌محور دانست واز چالش‌های کلیدی سازمان‌ها در مدیریت دانش‌محور به مواردی چون تدوین و پیاده‌سازی راهبردهای یکپارچه مدیریت دانشی، ایجاد سامانه‌ها و بهبود فرایندهای داخلی برای تسهیل در تبادل اطلاعات و تحلیل کلان داده‌ها و ایجاد فرهنگ تصمیم‌گیری مبتنی بر داده اشاره کرد.

میرحسینی در پایان، مدیریت دانش‌محور را در حوزه بانکداری موجب ارائه خدمات مناسب به مشتریان در زمان درست و حرکت از بانکداری مبتنی بر تراکنش به سوی بانکداری مبتنی بر ارتباط با مشتری به کمک ابزارهایی از قبیل داده‌کاوی بهینه‌سازی بازاریابی مدل‌سازی آینده‌نگر توصیف کرد.

دکترعلی اکبردلوریان زاده، رئیس مرکز نوسازی اداری و توسعه سرمایه انسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی دیگر سخنران این رویداد بود و با اشاره به تحولات ضروری در بخش مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات کلان در وزارت اقتصادی و دارایی به‌عنوان یک سازمان باسابقه و قدیمی، ارائه تجربه مدل‌سازی و تجاری‌سازی دانش در آن وزارت‌خانه را از تئوری تا عمل برای حضار تشریح کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران در سخنرانی اختتامیه:

توسعه و نوآوری یک موضوع فرهنگی است

سخنرانی اختتامیه چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران ایراد شد. وی با اشاره به چالش‌های واردکردن نوآوری به سازمان‌های دولتی و خصوصی، به بیان تجربیات حضور خود در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رسیدن به مدلی برای توسعه فناوری در سازمان‌ها پرداخت و گفت: توسعه فناوری در یک سازمان یا کشور نیاز به ایجاد اکوسیستم و زیست‌بوم مخصوص‌به‌خود دارد. وی با اشاره به مراحل زندگی کارآفرینان مطرح جهان عنوان داشت که در زندگی تمامی این اشخاص الگوهای مشابهی وجود دارد و مراحل خاصی طی شده است که با تزریق ثروت و پول به یک مجموعه یا افراد دست‌یافتنی نیست. ستاری با ذکر مثال از تعداد و حجم مالی شرکت‌های بزرگ عنوان داشت که این مجموعه‌ها از روز اول به این شکل نبوده‌اند و مراحلی را طی کرده‌اند که به همین دلیل، تزریق نوآوری به آن‌ها ساده نیست و چالش‌های زیادی را در پی دارد.

ستاری ادامه داد که برای وارد کردن نوآوری به یک مجموعه، استقرار فرهنگ دانش‌محور بیش از هر چیزی مطرح است؛ چراکه توسعه و نوآوری یک موضوع فرهنگی است. وی همچنین با ذکر مثال‌های دیگری از روند توسعه تاکسی‌های اینترنتی در کشور و سیاست بانک مرکزی در توسعۀ فین‌تک‌ها در حوزه مالی و بانکی عنوان داشت که توسعه یک مفهوم سخت افزاری نبوده و ماهیت آن نرم‌افزاری است؛ لذا با تقلید ظاهری از الگوهای توسعه در کشورهای مختلف قابل‌تحقق نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان راه‌حل وارد کردن نوآوری به‌‎خصوص به بخش‌های دولتی را حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک دانست تا این شرکت‌ها بتوانند با تغییر در اکوسیستم کسب‌وکار، راه را برای پذیرش این فرهنگ در سازمان‌های بزرگ هموار کنند.

در بخش پایانی این همایش، دکتر آذر صائمیان، دبیر علمی کنفرانس، بیانیۀ نهایی این رویداد را قرائت کرد که طی آن، روی مواردی چون “تدوین و طراحی سند راهبردی توسعه سرمایه انسانی فناور” به منظور بهره‌مندی از ارزش‌‌ها و ثمره‌های مشهود و نامشهود سرمایه‌های انسانی و برنامه‌ریزی جهت “مستندسازی تجارب علمی و نوآوری های سرمایه‌های انسانی” تأکید شده بود.

به علاوه، در بخش اهدای جوایز، از 24 شرکت که در فرآیند ارزیابی چهارمین جایزه مدیریت دانشی شركت نمودند تقدیر به عمل آمد. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به عنوان برنده تندیس زرین و شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان، فولاد بوتیای ایرانیان، هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، گسترش انرژی پاسارگاد و فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان برندگان تندیس سیمین یاد کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *