نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 6:53 ق.ظ

کنفرانس بین‌المللی «چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار» برگزار شد

۱۰-۷-۱۴۰۰- به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه، دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این کنفرانس گفت: صنعت گردشگری یکی از مناسب‌ترین صنایعی است که می‌تواند در منطقه تحول ایجاد کند.
وی با بیان اینکه اغلب کشورها به صنعت گردشگری نگاه بلندمدت و عمیقی دارند، تشریح کرد: برگزاری این نوع کنفرانس‌ها می‌تواند ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل را معرفی کرده و این صنعت را به یکی از محورهای توسعه استان بدل کند.
حبیبی با اشاره به اینکه دانشگاه محقق اردبیلی به جهت ظرفیت‌های علمی، می‌تواند محور گردشگری علمی و پژوهشی باشد، ادامه داد: ورود دانشگاه محقق اردبیلی به جمع ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان سبب شده است که دانشجویان مختلفی از کشورهای متعدد برای تحصیل در این دانشگاه درخواست بدهند و این می‌تواند گردشگری علمی در استان را تقویت کند.
دکتر ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل هم گفت: در صنعت گردشگری آینده پژوهی اهمیت ویژه‌ای دارد و از ظرفیت‌هایی برای رشد برخوردار است.
وی با بیان اینکه ایران سهم اندکی از درآمدهای گردشگری را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: توسعه گردشگری به رونق اقتصادی کشورها کمک می‌کند.
عزیزی ادامه داد: هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در استان اردبیل وجود دارد و یکی از ۱۱ اثر تاریخی ثبت شده کشور در یونسکو، در استان اردبیل قرار دارد.
دکتر داود سیف‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هم در این کنفرانس گفت: استان اردبیل به لحاظ منابع خدادادی و تاریخی توانمندی‌های بالایی دارد.
وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری استان اردبیل جای کار وجود دارد و یکی از این کارها برگزاری همایش‌های علمی است تا چالش‌ها را شناسایی کرده و مطرح کنند تا مدیران نسبت به رفع آنها اقدام کنند.
دکتر محمد حسن‌زاده رئیس کنفرانس و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: در این کنفرانس بحث چالش‌های بین‌المللی در حوزه گردشگری و همچنین مسائل گردشگری استان اردبیل موردتوجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه نقش فناوری در گردشگری غیر قابل کتمان است، تشریح کرد: مقالات این کنفرانس در مخزن علمی دانشگاه محقق اردبیلی برای استفاده پژوهشگران و سیاستگذاران حوزه گردشگری در دسترس است.
حسن‌زاده گفت: برگزاری این کنفرانس امکان تبادل نظر و ایجاد ارتباط علمی با دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی کشور و جهان در زمینه مفاهیم مشترک علوم و سایر موضوعات مرتبط با محورهای کنفرانس را فراهم می‌سازد.
دکتر حبیب ابراهیم‌پور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل هم در ارتباط مجازی با این کنفرانس تشریح کرد: بر اساس توافقات انجام شده با دانشگاه محقق اردبیلی، فناوری به یکی از پنل‌های همایش‌های این دانشگاه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تاکید وزارت علوم بر تقویت ارتباطات بین پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و جامعه است، تصریح کرد: این ارتباطات و تقویت آن منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان شده است.
پروفسور فیلیپ بوردو استاد و پژوهشگر مؤسسه جغرافیای دانشگاه گرونوبل آلپ فرانسه هم در ارتباط مجازی با این کنفرانس گفت: تغییرات اقلیمی و مسائل بهداشتی مسائلی هستند که سیاست‌های گردشگری را تغییر داده است.
وی با بیان اینکه باتوجه‌به این مسائل، رویکردهای قبلی حوزه گردشگری باید تغییر یابد، ادامه داد: بحران سلامت، موج گرما و مواردی ازاین‌دست باید در حوزه سیاستگذاری گردشگری موردتوجه قرار بگیرد.
دکتر مهران اوچی رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل هم گفت: استان اردبیل به فراخور وجود اماکن تاریخی، طبیعی و گردشگری، قطب گردشگری محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: تنوع اقلیمی، تنوع گیاهی و جنگلی و وجود آب‌های معدنی و دشت و کوه ظرفیت‌های خوبی در صنعت گردشگری استان است که باید برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: در سرعین ۱۳ و در مشکین‌شهر ۱۱ آب‌معدنی وجود دارد.
دکتر صیاد اصغری دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی «چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار» هم گفت: ۱۸۵ مقاله در ۱۰ محور به این کنفرانس ارسال شده است.
وی با بیان اینکه در مقالات ارسالی به این کنفرانس، چالش‌های حوزه گردشگری در ۵ محور بیان شده است، تصریح کرد: موانع و نارسایی‌های اقتصادی، موانع اجتماعی، موانع مدیریتی و سازمانی، موانع آموزشی و تحقیقاتی و نارسایی‌های امکانات و خدمات رفاهی این چالش‌ها بودند.
به گفته اصغری، توجه اصولی به زیرساخت‌ها، استفاده از توان محیطی مناطق گردشگری در جذب توریسم، ایجاد نمایشگاه جهت معرفی پتانسیل‌ها و مواردی ازاین‌دست جزو راهکارهای ارائه شده برای رفع چالش‌ها حوزه گردشگری بوده است.
یادآور می‌شود در این کنفرانس مقالات برتر و سخنرانان کلیدی تقدیر شدند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *