نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:48 ق.ظ

سیستم غذایی جهانی باید متحول شده و تغییر کند

22 سپتامبر 2021 صندوق بین المللی توسعه کشاورزی

بر اساس گزارش جدیدی که توسط صندوق بین المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل متحد (IFAD) منتشر شد، تغییر سیستم‌های غذایی جهانی شکلی فراگیرتر، عادلانه‌تر و پایدارتر ممکن است یک چالش غیرقابل حل به نظر برسد، با این حال سیاست‌گذاران می‌توانند اقدامات مشخصی را انجام دهند.

«ما در دنیایی از تناقضات بزرگ و ناعادلانه زندگی می‌کنیم. 800 میلیون نفر گرسنه هستند و در عین حال میزان چاقی آن‌ها بالاست. رژیم‌های غذایی مغذی‌گران هستند در حالی که بسیاری از کشاورزان در مقیاس کوچک فقیر هستند. شیوه‌های کنونی پرورش غذا برای محیط زیست ما خوب نیست. واضح است که ما به انقلاب نیاز داریم. انقلابی آن‌قدر چشمگیر که نسخه‌های قبلی سیستم‌های غذایی در مقابل آن غیرقابل تشخیص است.

این گزارش، تغییر سیستم‌های غذایی برای رفاه روستایی، بر اهمیت تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها و تغییرات سیاست‌ها در زنجیره‌های ارزش غذایی روستایی تأکید می‌کند تا همه مردم بتوانند از مواد غذایی مغذی کافی به نحوی که به محیط زیست آسیب نرساند، دسترسی داشته باشند و تولیدکنندگان غذا بتوانند درآمد کسب کنند.

اکثر مردم مناطق روستایی از کار در کشاورزی مقیاس کوچک که منبع حیاتی غذای ملی و جهانی است، درآمد کسب می‌کنند. در حقیقت، مزارع تا 2 هکتار 31 درصد غذای جهان را در کمتر از 11 درصد زمین‌های کشاورزی تولید می‌کنند.

توصیه‌های کلیدی گزارش شامل موارد زیر است:

  • سرمایه گذاری بیشتر در مزارع روستایی و شرکت‌های کوچک و متوسط ​​محلی (SMEs) که از فعالیت‌های بعد از مزرعه مانند ذخیره، فرآوری، بازاریابی و توزیع مواد غذایی پشتیبانی می‌کنند. تمرکز بر مالکیت محلی و اشتغال، فرصت‌های شغلی را به ویژه برای زنان و جوانان افزایش می‌دهد، در حالی که به کشاورزان مقیاس کوچک دسترسی به بازارهای جدید و متنوع را می‌دهد.
  • ایجاد نوآوری‌های موجود (مانند راه حل‌های مبتنی بر طبیعت و زیست محیطی) و فناوری‌های دیجیتالی مقرون به صرفه برای افزایش تولیدکنندگان روستایی در مقیاس کوچک به طوری که کشاورزان با استفاده از تکنیک‌های کم کربن و پایدار مقاوم در برابر آب و هوا باشند.
  • توسعه و تمرکز بر سیستم‌های قیمت گذاری که هزینه کامل و واقعی تولید را منعکس می‌کند، از جمله پاداش کشاورزان برای خدمات اکوسیستم، مانند حفظ خاک سالم و تنظیم آفات.
  • غذاهای مغذی قابل دسترس و مقرون به صرفه را تبلیغ کنید. حداقل 3 میلیارد نفر در حال حاضر نمی‌توانند از رژیم‌های غذایی سالم استفاده کنند. تغییر این امر مستلزم تمرکز بر آموزش تغذیه، توانمندسازی زنان برای تصمیم گیری در زمینه تغذیه و سیاست‌های قوی‌تر دولت برای تنظیم و هدایت انتخاب‌های بازار است. دولت‌ها می‌توانند از ابزارهای مبتنی بر بازار، حمایت از درآمد و تدارکات عمومی برای تمرکز بر غذاهای غنی از مواد مغذی استفاده کنند.
  • برای تعادل مجدد تجارت جهانی و حکمرانی برای اصلاح عدم تعادل قدرت مشارکت کنید. تمرکز کنونی قدرت در سیستم‌های غذایی مستلزم تجدید نظر در مقررات و ترتیبات تجاری است تا مردم روستایی در کشورهای در حال توسعه بتوانند از آن بهره مند شوند. بازارهای غذایی باید برای مردم روستا و با شرایط عادلانه قابل دسترسی باشد. برای پاداش دادن به شیوه‌های مبتنی بر طبیعت و رژیم‌های سالم و محلی، باید انگیزه‌هایی در نظر گرفته شود.

«ما می‌دانیم چه چیزی باید تغییر کند تا تولید، بازاریابی و مصرف غذا عادلانه و پایدار شود، که منجر به مواد غذایی مغذی و مقرون به صرفه برای همه می‌شود. این گزارش شواهد و توصیه‌های قوی برای اقدامات خاص ارائه می‌دهد. اکنون ما به سرمایه گذاری و اراده سیاسی برای اقدام نیاز داریم.»

در طول 70 سال گذشته، تمرکز بر کشاورزی صنعتی و تولید کالری بیشتر با هزینه کم با سوء تغذیه فزاینده، افزایش ضایعات مواد غذایی و هزینه زیست محیطی بالا همراه بوده است. سیستم‌های غذایی مسئول 37 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و همچنین در برابر تغییر آب و هوا بسیار آسیب پذیر هستند.

اجلاس سیستم‌های غذایی در 23 سپتامبر، تحت رهبری دبیرکل آنتونیو گوترش، در نظر گرفته شده است تا منجر به تعهدات عملی سران کشورها و سایر رهبران برای تغییر سیستم‌های غذایی جهانی شود.

https://www.eco-business.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *