نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 6:40 ب.ظ

مهارت‌های کلیدی مورد نیاز برای امور مهندسی

ارسال شده در 17 سپتامبر 2021 توسط The Manufacturer

بر اساس گزارشی از IET و IMechE، استعداد خلاقیت و طراحی، همراه با مهارت‌های تخصصی در اتوماسیون، روباتیک و مکاترونیک، امروزه مجموعه‌ای از مهارت‌هایی است که در زمینه انجام وظایف جدید و نوظهور مهندسی تولید مورد توجه قرار گرفته است.

موسسه مهندسی و فناوری (IET) و موسسه مهندسان مکانیک (IMechE) برای دهه‌ها از علایق مهندسان تولید کننده حمایت کرده‌اند. با نگاه به آینده، این دو موسسه در پایان سال 2020 گرد هم آمدند تا بررسی کنند که چگونه تغییرات عمده در بخش‌ها می‌تواند بر نقش مهندسی تولید تأثیر بگذارد.

جرمی هادال، رئیس کمیته اجرایی بخش طراحی و تولید IET، می‌گوید: «ما می‌خواستیم دریابیم که مهندس تولید آینده چگونه مهندسی می‌تواند باشد و مهندسان برای بقا و پیشرفت به چه مهارت‌های مهمی نیاز خواهند داشت.»

تیم پروژه با همکاری همکاران بخش صنایع تولید IMechE (MID)، لیستی از سوالات مربوطه را تهیه کرده و این سوالات را بصورت آنلاین ارسال کرده و نظرسنجی را از طریق ایمیل و رسانه‌های اجتماعی به اعضا ارتقاء می‌دهد.

مارتین کراس، رئیس IMechE MID می‌گوید: «ما می‌خواستیم بدانیم که کدام شایستگی‌ها که مهم‌ترین‌ها خواهند بود. همچنین، جایی که مهندسان تولید کننده می‌توانند مهم‌ترین سهم را در یافتن پاسخ به بزرگترین چالش‌های جهانی بشریت داشته باشند.»

این نظرسنجی با فراخوانی پرشور از جانب رئیس بخش IET، دیوید رایت، انجام شد: «تولید در آینده متفاوت خواهد بود. محصولات متفاوتی تولید می‌شوند که به روش‌های مختلف با استفاده از فرایندها و فناوری‌های مختلف تولید می‌شوند تا این محصولات با تنوع بیشتر در حجم کمتر و زمان کوتاه‌تر برای مصرف بیشتر محلی ارائه شوند.

«مطمئناً هنوز نیاز به تأسیسات بزرگ و متمرکز تولید برای برخی محصولات در مناطق خاص با همه چالش‌ها (و سرگرم کننده) وجود دارد، اما تقریباً مطمئن هستم که تولیدات داخلی بیشتری را نیز شاهد خواهیم بود. چه چاپ سه بعدی داروهای شخصی و چه تولید راکتورهای مدولار کوچک برای تأمین انرژی مطمئن، ایمن و مقرون به صرفه؛ ظهور شهر بزرگ تأثیر عمیقی بر وسایل تولید و در نتیجه مهارت‌های مورد نیاز مهندس تولید در آینده خواهد داشت.»

پنج چالش بزرگ

روایت رایت پنج چالش بزرگ جهانی را به نمایش گذاشت که در آن مهندسان تولید می‌توانند سهم بسزایی در تأمین راه حل‌های پایدار داشته باشند:

    غذا: چگونه می‌توانیم تا سال 2050 سیاره‌ای از 10 میلیارد نفر را تغذیه کنیم؟

    سلامت: چگونه نیازهای بهداشتی و رفاهی جهانی را برآورده می‌کنیم؟

    انرژی: چگونه می توانیم انرژی کافی را برای حفظ شهرها و جوامع آنها تولید و توزیع کنیم؟

    اقتصاد دایره‌ای: چگونه از منابع به بهترین نحو استفاده کنیم؟

    حمل و نقل: چگونه افراد و کالاها را جا به جا می‌کنیم؟

این نظرسنجی با استفاده از عبارت «The Future Manufacturing Engineer» در اواخر نوامبر 2020 آغاز شد و 346 پاسخ کامل به همراه داشت. این‌ها از مقطعی از گروه‌های سنی و سطوح مختلف ارشد ناشی می‌شوند، که رایج‌ترین توصیف شغل مهندس و مشاور ارشد است.

این گزارش تصویری از آن‌چه مهندسان در مورد اینکه مهندسی تولید در حال حاضر در کجا قرار دارد و چگونه در سال‌های آینده تکامل خواهد یافت، نشان می‌دهد. تجزیه و تحلیل نتایج، به رهبری کارلی نتلفورد IMechE، برخی از پاسخ‌های شگفت انگیز را نشان می‌دهد.

تصور می‌شود مهارت‌های اتوماسیون، رباتیک و مکاترونیک مهم‌ترین مهارت برای مهندسان تولید کننده (84 درصد) در 10 سال آینده است.

این مهارت‌ها توسط هوش مصنوعی (69) و تولید پایدار، ناب، با منابع کارآمد (65) دنبال شد. مهارت‌های ارتباطی، خلاقیت و تفکر طراحی به عنوان سه صلاحیت برتر غیرمهندسی با بالاترین اهمیت برای مهندسین تولید آینده قرار می‌گیرند.

انرژی، حمل و نقل و اقتصاد دایره‌ای به عنوان سه حوزه اصلی چالش بزرگ جهانی در نظر گرفته شد که در آن مهندسان تولید کننده می‌توانند مهم‌ترین سهم را داشته باشند.

سرعت تغییر

وقتی صحبت از سناریوهای احتمالی در مورد سرعت تغییر به میان آمد، تقریباً 32 درصد احساس می‌کنند که تغییرات عمده‌ای در نقش‌ها و مهارت‌های تولیدی در پنج سال آینده رخ می‌دهد و حدود 56 درصد فکر می‌کنند تغییرات در همان بازه زمانی جزئی خواهد بود.

این امر با توجه به تأکید فعلی بر ضرورت بازسازی بهتر توسط صنعت و دولت پس از Brexit و همه گیری، تا حدودی شگفت آور است. نتایج نظرسنجی مسیری روشن را برای نیازهای مهارت‌های صنعت در 10 سال آینده نشان می‌دهد و راه را باز می‌کند. https://www.themanufacturer.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *