نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 2:28 ب.ظ

مرکز نوآوری پست بزودی به بهره برداری می رسد

سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ اولین مرکز نوآوری شرکت ملی پست به زودی به بهره برداری می رسد.

محمدرضا قادری عضو هیأت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با اعلام این مطلب گفت: طرحی تحت عنوان طرح شتاب‌دهی شرکت پست تعریف کردیم که در این طرح با بیش از ۷۰ مرکز رشد، شتاب‌دهنده و پارک‌های علم و صنایع در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم و تعداد زیادی از استارتاپ‌های موجود را جذب شبکه کردیم تا در کنار ما کار کنند.

قادری افزود: برای این‌که استارتاپ‌ها روی ارائه خدمات تخصصی پستی و توسعه سکو تمرکز داشته باشند از ابتدای امسال، تأسیس مرکز نوآوری شرکت پست را در دستور کار قرار دادیم که قراردادهای مرکز اول امضا شده و در اولین فرصت در پارک فاوای وزارت ارتباطات رونمایی خواهد شد.

در گام نخست شعب دیگر این مرکز در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و گلستان راه‌اندازی می‌شود و سپس به تمام کشور تسری پیدا می‌کند.

راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست تأکید کرد: افراد و تیم‌هایی که ایده‌ای دارند و استارتاپ‌هایی که قصد کار کردن روی توسعه خدمات پستی مانند پهپاد یا سیستم‌های پردازش و هوش مصنوعی دارند می‌توانند در مراکز رشد پست پذیرش شوند.

پارک‌های فاوا از آن‌ها حمایت می‌کنند و شرکت ملی پست هم متعهد می‌شود که وقتی محصول مورد نظر پیاده‌سازی شد خرید و ورود آن به بازار را تضمین کند.

وی افزود: مجوزهای این مرکز صادر شده اما با توجه به تحولات دولت، رونمایی آن کمی به تعویق افتاده و افتتاح آن در دولت جدید است، ما در حال انتخاب شتاب‌دهنده برای مرکز نوآوری هستیم.

در طرح شتاب‌دهی اکنون بیش از چندین استارتاپ داریم که جذب شده‌اند و در حال استفاده از خدمات شرکت پست هستند کار می‌کنند.

در مراکز نوآوری که قصد افتتاح آن را داریم هدف این است که کسانی که خدمات پستی را با راه‌های نوآورانه ارائه می‌کنند مورد حمایت قرار بگیرند.

قادری با تأکید بر این‌که با ارائه خدمات نوآورانه در شرکت ملی پست، توانسته‌اند در تمام زمینه‌ها نوآوری‌ داشته باشند و با استفاده از آن حجم عملیاتی شرکت را با همان نیروی کار افزایش دهند گفت: با اقدامات صورت گرفته، سطح درآمد شرکت را بدون افزایش تعرفه‌ها بالا بردیم. ضمن این که از نظر سرعت ارسال مرسولات و سالم رساندن بسته به دست مشترکان هم موفق بودیم.

عضو هیئت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی تأکید کرد: یکسان‌سازی قیمت‌ها، برنامه فروش به‌صورت قراردادی، ایجاد اشتراک برای جمع‌آوری مرسولات و در برخی از قراردادها تحویل رایگان در ازای ارائه خدمت را مدنظر قرار دادیم.وی تأکید کرد: نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد استان‌ها، طرح اصلاح نظام پرداخت به کارکنان بر اساس موقعیت و کارایی (طرح ستاپ)، پرداخت دستمزد نامه‌رسان‌ها بر اساس PSPبه تعداد بسته‌ای که توزیع می‌کنند بستگی دارد، اخیراً همین طرح را برای باجه‌ها در نظر گرفته‌ایم، آن‌ها بر اساس تعداد مرسولات دریافتی‌شان دستمزد می‌گیرند.

نوآوری‌ در فرآیندهای پستی از دیگر گام‌هایی بود که در طرح تحول پست برداشته شد که قادری دراین‌باره افزود: برای این‌که بتوانیم مرسولات را با سرعت بالاتر، هزینه کمتر و کیفیت بهتر جابه‌جا کنیم، پنج قطب پستی استانی ایجاد کردیم. این مناطق محل جمع‌آوری مرسولات هستند تا دیگر نیاز نباشد تمام مرسولات به هاب (قطب-منطقه) پستی تهران ارسال و از آن‌جا توزیع شود.

قادری خاطرنشان کرد: بین استان‌های همجوار خطوط مستقیم ایجاد کردیم تا سرعت ارائه سرویس بالا برود، برای حمل و جابه‌جایی مرسولات در مراکز مبادله، بارگیری و تخلیه آن از ترولی‌های چرخ‌دار استفاده شده که سرعت عملیات و کیفیت حمل را بالا برده است.

در استان‌های بزرگ از دستگاه‌های سورتینگ مکانیزه (درجه‌بندی و دسته‌بندی محصولات) برای جداسازی مرسولات استفاده کردیم و به این واسطه ظرفیت خود را تا چهار برابر افزایش دادیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *