نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 9:10 ب.ظ

تفاوت‌های کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی چیست؟

تفاوت‌های کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی

۲۰ فروردین ۱۴۰۰ به گزارش تفاهم، محمد گلاب‌کش در گفت و گو با تفاهم آنلاین، “کارآفرینی اجتماعی” را ترکیبی از تجارت و مسائل اجتماعی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: کارآفرینان اجتماعی تنها به دنبال سود نیستند و موفقیت برای آن‌ها به این معناست که چگونه کسب‌وکار آن‌ها بر اجتماع تاثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌‌بخشد.

وی با بیان اینکه کارآفرین اجتماعی، فردی است که شناخت مناسبی از اجتماع دارد و از مفاهیم کارآفرینی برای سازماندهی، ایجاد و مدیریت سرمایه برای ایجاد تغییر استفاده می‌کند، تصریح کرد: کارآفرینان اجتماعی بعضا گروه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی ایجاد می‌کنند. کارآفرینان اجتماعی به فکر حل مشکلات جامعه هستند. درحالی که کارآفرینان تجاری صرفا به بررسی بازدهی و سود بازگشتی می‌پردازند.

تعریف کارآفرینی

گلاب‌کش تصریح کرد: کارآفرینی تعریف مشخصی دارد که توسط دیده بان جهانی کارآفرینی(GEM) ارائه شده است و اشتغال یکی از محصولات این مهم محسوب می‌شود؛ اما در ایران و برخی دیگر از کشورها اشتباه رایجی شکل گرفته است که اشتغال‌زایی و کارآفرینی را در یک مفهوم مشترک، تعریف می‌کنند.

این کارشناس صنعت ساخت و ساز افزود: کارآفرین، فردی دارای ایده و فکر جدید است که از طریق ایجاد یک کسب‌وکار با بهره‌گیری و هماهنگی منابع که همراه با مخاطره مالی، اجتماعی و حیثیتی است، محصول یا خدمت جدید به بازار ارائه می‌دهد.

به گفته گلاب‌کش، کارآفرینی تأثیر مثبت و مستقیمی بر کاهش بیکاری دارد؛ از سوی دیگر، سبب توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود و می‌تواند باعث بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه شود.

کارآفرینی اجتماعی

وی، با بیان اینکه کارآفرینان اجتماعی ویژگی‌ها و رفتارهایی شبیه به کارآفرینان اقتصادی دارند، تصریح کرد: کارآفرینان اجتماعی بیشتر با فعالیت‌های حمایت‌کننده ارتباط داشته و برای حل نگرانی‌های اجتماعی تصور و بینش مطلوبی دارند.

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان (رسا)، تصریح کرد: بهبود کیفیت زندگی نیروی کار و خانواده آنان؛ خلق روش‌های جدید یادگیری و آموزش؛ توجه به تغییرات اقلیمی و چالش‌های اجتماعی و از جمله چالش‌های کارآفرینان اجتماعی می‌باشند که امروزه کسب‌وکارها به ‌دنبال یافتن بهترین راه‌حل برای مواجهه با آن‌ها هستند.

پیشینه کارآفرینی اجتماعی

گلاب‌کش اظهار داشت: اصطلاح کارآفرین اجتماعی تنها در ۱۰ تا ۱۸ سال اخیر رواج یافته است، اما مثال‌های کارآفرینی اجتماعی سابقه‌ای طولانی‌تر دارند.

به گفته وی، مفاهیم مورد بحث در این مدل کارآفرینی، همچون خلق ارزش‌های اجتماعی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و رفع نگرانی‌های اجتماعی، سابقه‌ای دیرینه و همپای ایجاد تمدن در جوامع بشری دارد.

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان تصریح کرد: آنچه امروز کارآفرینی اجتماعی نامیده می‌شود، در گذشته اساس کارهای خیریه‌ای بوده است.

نتایج کارآفرینی اجتماعی

این فعال صنعتی، به نتایج کارآفرینی اجتماعی اشاره کرد و گفت: از جمله نتایج به دست آمده مربوط به توسعه کارآفرینی اجتماعی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش اشتغال، تولید دانش فنی، تولید و توزیع درآمد است.

وی افزود: کارآفرینی اجتماعی یک زمینه نوظهور از سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که افراد را در اجتماع مورد توجه قرار داده و با ایجاد نقدینگی، ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند تا از منابع در دسترس به گونه ای خلاقانه برای موضوعات اجتماعی استفاده کنند.

گلاب‌کش تصریح کرد: توسعه کارآفرینی اجتماعی به عنوان مأموریتی اجتماعی و یکی از راهکارهای حل برخی مسائل و آسیب‌های اجتماعی مورد توجه است.

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان، یکی از محصولات توجه به مقوله کارآفرینی را کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: ازجمله راهکارهای تعیین کننده برای کاهش بزه کاری و آسیب‌های اجتماعی توجه به اشتغال‌زایی و توسعه اشتغال است. با ایجاد هر شغل از ایجاد یک آسیب اجتماعی احتمالی در آینده جلوگیری می‌شود.

وی، تاکید کرد: شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مسئولیت پذیر نقش اساسی در مقابله با مشکلات و معضلات اجتماعی ایفا می‌کنند؛ چرا که بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی ریشه در بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی برای افراد جامعه دارند.

مدیرعامل شرکت رهاورد سازندگی آزادگان (رسا)، تصریح کرد: توجه به مقوله کارآفرینی اجتماعی می‌تواند به صورت فرآیندی نوآورانه برای ایجاد ارزش اجتماعی، با تقویت شفافیت تا حدود زیادی این آسیب‌ها را تحت شعاع و کاهش داده و پایه اساسی در مسیر توسعه پایدار باشد.

اشتراکات مسئولیت اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی

گلاب‌کش به مسئولیت اجتماعی و اشتراکات این مهم با مقوله کارآفرینی اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی نوعی “تعهد مستمر” است. این تعهد مستمر با هدف رفتار اخلاقی و مشارکت در توسعه اقتصادی با تاکید بر بهبود کیفیت زندگی نیروی کار و خانواده آنان و به طور کلی جامعه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک رفتار داوطلبانه است، خاطرنشان ساخت: این رفتار داوطلبانه توسط شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها انجام می‌شود تا نگرانی‌های اجتماعی را به سهم خود کاهش داده باشند.

گلاب‌کش تاکید کرد: توجه به مفاهیم مرتبط با مسئولیت اجتماعی در پیشبرد امور در بنگاه‌های اقتصادی، منجر به جاری ساختن فرآیندها و رویه‌های بهتر و همچنین بهبود وضعیت جامعه، می‌شود؛ امری که در کارآفرینی اجتماعی نیز کاملا تصریح شده است. بنابراین مقوله مسئولیت اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی ارتباط بنیادینی با یکدیگر دارند.

مصاحبه از: حجت سوری
soorihojat@yahoo.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *