نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 3:07 ق.ظ

صنعت فولاد پیشران تحول دیجیتال در کشور

چندی پیش خبر شروع پروژه تحول دیجیتال در مجتمع فولاد مبارکه در رسانه ها منتشر و سایت کل نگار نیز آن را منعکس نمود . این می تواند خبری هیجان انگیز برای کارشناسان و متخصصان و صنایع کوچک و بزرگی باشد که با این موضوع سروکار دارند . از سوی دیگر زنگ اخطار و آژیری برای خیلی از کسب و کار های متصل به این شرکت و یا دیگر شرکتهای بزرگ فولادی باشد . به چند موضوع بایستی توجه نمود که بصورت خلاصه در زیر آورده شده اند :

فولاد مبارکه یکی از بزرگترین مجتمع های فولاد سازی در دنیا با ویژگی های خاص خود است که شاید کم نظیر باشد . البته این ویژگی ها همه نکات مثبت نیستند و شاید برخی تنگناها همانند موضوع تامین آب این شرکت از جمله موضوعات اصلی باشد .

این فولاد سازی از ابتدای شروع کار پروژه با دیدگاه میران وقتش توجه ویژه ای به موضوع اتوماسیون داشت که منجر به طراحی و بکارگیری یک ERP  کارآمد برای آن شد و طی سالها افراد متخصصی در این زمینه آموزش دیده و شرکتهای جانبی در این زمینه بوجود آمدند.

با توجه به کیفیت و نوع محصولات نهایی این شرکت که در کشور بدون رقیب هستند ، همیشه بازار بسیار خوبی برای این واحد عظیم صنعتی وجود داشته است .

روند استقرار و بهبود سیستمهای مدیریتی مختلف در این شرکت در تناسب با استاندارد های بین المللی بوده است .

اما آیا در این زمینه جدید و بسیار جالب و بسیار سخت این شرکت با چه مشکلات و وموانعی روبرو خواهد بود ؟

این سوال را برای همه ی فولاد سازان و زنجیره تامین آنها می توان پرسید . حتی در کشور های صنعتی پیشرفته نسبت به این موانع مطالعات زیر بنایی و جدی انجام شده است . برای مثال کشور انگستان که خود مهد صنعت  بوده است در این زمینه دجار برخی تنگناها می باشد . در زیر خلاصه ای از این موارد را گرد آورده ایم .

 پذیرش و رفتن بسوی تحول دیجیتال ،  پتانسیل ایجاد کارخانه های فولادی هوشمند و کارآمد را دارد که به نوبه خود به کاهش انتشارآلاینده های زیست محیطی  ، بهبود کیفیت محصول و کاهش زمان خواب و بیکاری ماشین آلات و فرایند های تولید در کارخانه کمک می کند. به دلیل سختی  محیط کار در کارخانه های تولید فولاد ، مدتی است که در این کارخانه ها  از سنسورها برای جمع آوری داده ها استفاده می شود. با این حال ، تنها بخشی از داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل و استفاده قرار می گیرد ، بنابراین احتمال پیشرفت قابل توجهی از طریق تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و ترکیب آمار از چندین زمینه برای ایجاد یک دید کلی از فرایند تولید فولاد وجود دارد.

هوش مصنوعی،  احتمالاً نقش بسزایی در تولید هوشمند فولاد دارد. سیستم ها می توانند با یادگیری از اپراتورها و نیز متخصصان ، تجسم سناریوهای بالقوه در مورد مسائل در حال توسعه در یک خط تولید را ایجاد کنند. معرفی چنین فناوری هایی نیاز به اپراتورها و متخصصان همراه آنها  برای کار با سیستم های هوش مصنوعی دارد تا اطمینان حاصل شود که فرایند یادگیری متقابل است.

اگر تحول دیجیتال می تواند چنین تأثیرات مهمی بر بهره وری داشته باشد ، چرا گسترش آن حتی در کشورهای صنعتی کند می باشد ؟  موانع بسیاری وجود دارد که صنعت فولاد  با آن روبرو است از جمله:

· کمبود هدایت گران و مدیران متخصص برای ایجاد تغییرات

· عدم وجود دانش کافی در مورد فن آوری های موجود

· شکاف مهارت های نیروی کار با سیستمهای مورد نیاز تحول دیجیتال

· محدودیت منابع برای سرمایه گذاری های سخت افزاری و نرم افزاری

· نگرانی های امنیتی

  • و از همه مهمتر فرهنگ ستزمانی نیازمند تحول و تغییر و مشارکت کارکنان و سایر ذینفعان

برای موفقیت آمیز بودن اجرا ، صنعت فولاد باید برای فرایند انتقال برنامه ریزی کند ، اینکار با  اهداف مشخص پردازش ، استفاده و ذخیره سازی داده ها شروع می شود . هرگونه تغییر باید به طور کامل با کارکنان ارتباط برقرار شود ، و در صورت لزوم آموزش های اضافی برای اطمینان از ادغام موفقیت آمیز و انتقال به سیستم های جدید ارائه شود.

 نگرانی های فزاینده ای در مورد استفاده از دسترسی از راه دور و خدمات ابری وجود دارد که باید با اطمینان از امنیت شبکه ها و سیستم های اطلاعاتی ، از طریق درک فن آوری و فرآیندها و آموزش نیروی کار ، قبل از اجرا برطرف شوند.

برای اطمینان از درک کامل نیازهای تجاری ، همکاری بین صنعت ، دانشگاه و کسب و کار ها مورد نیاز است ، بنابراین راه حلهای متناسب با هر فرآیند قابل توسعه است. یکی از موضوعات مهم این است که توجه به ارتقای سطح دانش و آگاهی و مهارتها در تامین کنندگان به تکیه به حمایت از شرکتهای مشاور صنعتی و مدیریت بایستی انجام شود .

این یک اکو سیستم است که هسته مرکزی آن نوآوری می باشد . این نوآوری ها باید تحت پرورش و قرار گرفته  و در محیط واقعی به منصه ی بروز برسند . واقعی سازی این نواوری هاست که مدیریت را توانمند و اثربخش می نماید .

صنعت فولاد می تواند یک صنعت شاخص و پیشران در این تحول باشد و این رسالت را بر اساس تعهد اجتماعی خود به انجام برساند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *