نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 12:49 ق.ظ

نشست خبری نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید

99/12/07

نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید 19 با محورهای روش‌های تشخیصی و درمانی کووید 19، الگوی عملی مدیریت موفق کووید 19، روش های کنترل و پیشگیری کووید 19،مدیریت بیمارستانی کووید 19، کاربرد فناوری های، سلامت دیجیتال در درمان و مدیریت کووید 19 و نقش نوآوری‌های شرکت‌های دانش بنیان در کنترل کووید 19 روزهای 14 و 15 اسفند به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، نشست خبری نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید 19 با حضور دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سید فرشاد علامه رئیس کنگره و معاون درمان دانشگاه، دکتر نسیم خواجوی راد دبیر علمی کنگره و دکتر الوند ناصرقندی دبیر اجرایی کنگره چهارشنبه 6 اسفند 99 در سالن دارالفنون برگزار شد.

وجود فرصت‌ها در کنار سختی‌های کرونا

دکتر کریمی گفت: امروز 6 اسفند 99، یک سال و هشت روز قبل در همین دانشگاه، دکتر نمکی وزیر بهداشت ویدیو کنفرانسی با روسای دانشگاه‌های کشور داشتند و در خصوص شیوع ویروس کرونا از یکی از شهرهای مرکزی ایران و آمادگی در برابر آن اطلاع‌رسانی کردند. روز جمعه ۲ اسفند 98 اولین جلسه هماهنگی در دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد، دکتر جان بابایی معاون درمان وزر بهداشت، هیئت‌رئیسه دانشگاه، روسای 14 بیمارستان، دکتر مختاری آزاد که اولین ویروس کرونا را شناسایی کردند و خروجی آن جلسه به‌صورت بیانه‌ای منتشر شد. اولین بند بیانه‌ای حفظت از کارکنان دانشگاه است. من از ابتدا معتقد بودم بیمارستان‌های بزرگ دانشگاه که امکانات بیشتری دارند باید درگیر خدمت‌رسانی به این بیماران شوند. این امر ازنظر نگاه کلان و جامع حائز اهمیت است. بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان سینا، شریعتی، ضیائیان، بهارلو امیراعلم درگیر این موضوع شدند و برخی بیمارستان‌های تک تخصصی همچون بیمارستان مرکز قلب و مرکز طبی کودکان بیماران مبتلا را در تخصص خود بستری کردند.

وی افزود: امروز یک سال و چند روز از آن روزها می‌گذرد، تجربه گران‌سنگی به دست آوردیم، اعضای هیئت‌علمی، نیروهای پشتیبانی، پرستاران و بسیاری از مدیران دانشگاه درگیر بیماری شدند. تعدادی از همکاران پزشک، پرستار و نیروهای خدماتی در این راه به شهادت رسیدند. مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این دوران عملکرد موفق داشت و تجربه خوب مدیریتی و علمی را پشت سر گذرانده‌ایم. تصمیم بر این شد این تجارب به‌صورت کنگره دیجیتال به اشتراک گذاشته شود تا از تمام تجربیات در حوزه درمان که در سه دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران، ستاد مقابله با کرونا شهر تهران و بیمارستان‌های بزرگ انباشت شده استفاده کنند. همچنین تجربه مدیریتی یک سال گذشته تجربه خوبی است. ما سه موج بزرگ کرونا را پشت سر گذاشتیم و درگیر تدریجی موج چهارم هستیم. امیدواریم که این موج به‌شدت امواج گذشته نباشد و ما باید از تجربیات قبلی برای مقابله با این موج چهارم بهره ببرید.

دکتر کریمی گفت: در این دوران در کنار همه سختی‌ها فرصت‌هایی برای پیشرفت درزمینهٔ های مختلف به وجود آمد، یکی از این زمینه‌ها استفاده از فضای مجازی در آموزش و پژوهش بود. از زیبایی‌های این دوران ایثار کادر بهداشت و درمان بود. این سرمایه عظیمی در نظام سلامت کشور که باید به آن‌ها توجه شود.

 اشتراک تجربه مدیریتی دست‌اندرکاران نظام سلامت

دکتر علامه در خصوص نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید 19 گفت: این کنگره در دو روز ۱۴ و ۱۵ اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد. روز اول بیشتر مباحث مدیریتی بوده و به اشتراک تجربه مدیریتی بین متخصصین و دست‌اندرکاران نظام سلامت می‌پردازد. از سخنرانان کلیدی این برنامه دکتر جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، دکتر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا شهر تهران، دکتر کریمی رئیس دانشگاه، دکتر توکلی معاون درمان ستاد با مقابله با کرونا در شهر تهران و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند. در محورهای مختلف کنگره نقاط ضعف و قوت سیستم مدیریت بحران کرونا در کشور بررسی خواهد شد از نکات مهم این حوزه برقراری توازن در مدیریت بیماران مبتلابه کرونا با سایر بیماران است که از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر خواجوی راد دبیر علمی کنگره ضمن قدردانی از زحمات کسانی که در این بحران درگیر بودند و تلاش مضاعف کردند گفت: اندوخته‌ای غنی از تجربه در حیطه‌های مدیریت و درمان این بیماری جمع شده و به‌صورت پراکنده در بیمارستان مختلف کشور وجود دارد که از بستر مجازی موجود برای تقارب نظرات و اشتراک تجربیاتی که اتفاق افتاده استفاده کنیم و امیدواریم منجر به ارتقای کیفیت شود. ۹۰ مقاله در زمان محدود به دبیرخانه کنگره ارسال که ۵۷ مقاله به‌صورت پوستر و 8 مقاله به‌صورت سخنران پذیرفته شد. در پنل ها از برخی از صاحب‌نظران به‌عنوان هسته مرکزی کنگره استفاده کردیم همچنین جمعی از اساتید صاحب‌نظر به‌عنوان کمیته علمی و پشتوانه علمی در کنار خودمان داشتیم. در این کنگره مدعوینی خواهیم داشت از صاحب‌نظران حوزه درمان و مدیریت کووید هستند و در قالب مهمان مجازی علاوه بر شرکت‌کنندگان عادی حضور خواهند داشت. امیدوارم با بهره‌گیری از این بستری فراهم‌شده ما به هدف اصلی که بهبود شرایط و ارائه الگوی بهتری در مدیریت و درمان کووید است دست‌یابیم.

دکتر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران  در خصوص پاندمی کرونا گفت: بیماری کووید ۱۹ ارزش‌افزوده و نوآوری‌ها در سیستم‌های مختلف ازجمله آموزش و حوزه‌های دیگر به ارمغان آورد. در این مدت به‌صورت تمام‌وقت در کنار سایر دوستان درگیر شیوع این بیماری بودیم. از دستاورد‌های این دوران می‌توان به تعامل بین بیمارستان‌ها و شبکه بیمارستانی، تعاملات بین 175 بیمارستان شهر تهران اشاره کرد. برای اولین بار در این دوران مرزبندی دانشگاه کنار گذاشته شد و شبکه‌های ارجاع و هماهنگی شکل گرفت. اتفاقی که سال‌ها به دنبال آن بودیم و حالا در این دوران به وقوع پیوست. در شهر تهران تصمیم هوشمندانه‌ای گرفته شد تا شهر تهران به‌صورت مستقبل مجزا مدیریت شود و ازنظر ساختار مدیریت بحران پذیرفته‌شده و کمک‌کننده است.

توضیح اینکه نخستین کنگره دیجیتال مدیریت و درمان کووید ۱۹ به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران ۱۴ و ۱۵ اسفند ۹۹ با  بخش های سخنرانان کلیدی مدیریت و درمان کووید 19، کارگاه لیدرشیپ و مدیریت بیمارستانی در بحران کرونا،  پنل معرفی بیماری، ، اشتراک تجاری و مرور چالش های درمانی کووید 19، پنل نقش اکوسیستم نوآوری در مواجهه با بحران همه‌گیری کووید 19 و اولین نمایشگاه مجازی دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در مدیریت کنترل و درمان کووید 19 به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

https://pr.tums.ac.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *