نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:09 ق.ظ

بهره‌وری باید به مطالبه ملی تبدیل شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران:  بهره‌وری باید به مطالبه ملی تبدیل شود

چهارشنبه 29 بهمن 1399

پانزدهمین کنفرانس ملی کیفیت و بهره‌وری روز سه‌شنبه، 28 بهمن به‌صورت وبینار برگزار شد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به پاندمی کووید19 و ایجاد محدودیت‌، گفت: بهره‌وری یعنی حل مشکلات و گذر از وضع موجود با حداقل امکانات و به‌دست آوردن نتیجه مطلوب.

مهندس فاطمه پهلوانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری آنلاین جلسات متعدد داخلی و بین‌المللی در دوران شیوع کرونا، تصریح کرد: اگرچه این پاندمی مشکلات و محدودیت‌هایی در زندگی انسا‌ن‌ها ایجاد کرده، اما از طرفی باعث شده است در استفاده از فناوری پیشی بگیریم. در سازمان ملی بهره‌وری ایران جلسات به‌صورت وبینار و آنلاین برگزار می‌شوند؛ قبلاً برای شرکت در جلسات APO ، سالانه باید به کشورهای آسیای شرقی سفر می‌کردیم و در حال حاضر در زمان و هزینه‌های سازمان صرفه‌جویی شده است.

او با تشریح روند شکل‌گیری سازمان ملی بهره‌وری ایران، بیان کرد: برای اولین بار در کشور در دهه 70 تشکیلات بهره‌وری ذیل وزارت صنایع سنگین ایجاد شد. سال 77 طبق مصوبه شورای‌عالی اداری شرکت سازمان بهره‌وری ملی ایران به شرکت سازمان ملی بهره‌وری ایران ذیل سازمان اداری و استخدامی کشور تغییر یافت. از آن سال به بعد این سازمان دستخوش تغییرات سازمان‌های بالادستی خود مانند ادغام، منحل و… بوده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: شعار ما این است که بهره‌وری وظیفه همگانی است و باید به مطالبه ملی تبدیل شود. اگرچه یک سازمان که نقش حاکمیتی دارد، با محدودیت‌های موجود به‌تنهایی قادر نیست مفهوم توسعه را بسط و گسترش دهد و نیاز به سازوکار وسیعی است. بنابراین این سازمان تلاش دارد بستری فراهم کند تا ذی‌نفعان و بازیگران عرصه‌ بهره‌وری بتوانند به‌راحتی نقش خود را ایفا کنند. درواقع اولاً آن‌ها باید نقش خود را بشناسند و دوم به‌درستی ایفای نقش کنند و درنهایت در این مسیر ارزیابی شوند که این مهم وظیفه سازمان ملی بهره‌وری ایران به‌عنوان سیاست‌گذار، راهبر، برنامه‌ریز و ناظر حاکمیتی است.

مهندس پهلوانی با اشاره به ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: بر این اساس دستگاه‌های اجرایی مکلف به استقرار چرخه بهره‌وری در مجموعه و واحدهای تحت تولیت خود شده‌اند. و باید ظرف شش‌ماه پس از ابلاغ  قانون، برنامه عملیاتی ارتقای بهره‌وری را به تأیید سازمان ملی بهره‌وری ایران برسانند و سازمان هم بعد از یک سال، مجموعه اقدامات را برای تصویب به هیئت‌وزیران ارائه کند.

او با بیان اینکه در سال 1397، سازمان ملی بهره‌وری ایران فراتر از وظایف قانونی خود روش اجرایی استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی را ارائه کرد، گفت: این روش اجرایی در قالب ده گام با رویکرد حل مسئله تدوین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. در مرحله بعد و در اجرای گام‌های 5 تا 7، که به مسئله‌شناسی، تبیین شاخص‌ها و استخراج اقدامات اساسی بهبود برای ارتقای بهره‌وری بخش اقتصادی مربوط می‌شد، حتی چند تکنیک و الگوی مشخص به دستگاه‌ها معرفی شد تا در استقرار چرخه بهره‌وری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به لزوم اجرای بند «د» تبصره (21)  قانون بودجه سال 1399 کل کشور، تأکید کرد: طبق این آیین‌نامه تخصیص اعتبار به دستگاه‌های اجرایی منوط به ارسال گزارش عملکرد از سوی دستگاه‌ها به سازمان ملی بهره‌وری ایران و سازمان برنامه‌وبودجه کشور و تأیید عملکرد از سوی سازمان ملی بهره‌وری ایران شده است.

او یادآور شد: همچنین طبق جزء 2 تبصره 21 قانون بودجه سال 99 کل کشور، شرکت‌های دولتی هم موظف شدند، برنامه عملیاتی بهره‌وری خود را ارائه کنند تا بودجه بهره‌وری‌شان از طریق مراجع ذی‌صلاح تصویب و به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ابلاغ شود. درنتیجه اصل کار ما، ارزیابی و سنجش بهره‌وری شرکت‌های دولتی است و عملکرد آن‌ها براساس بهره‌وری ارزیابی می‌شود و حتی پاداش هیئت‌مدیره‌ها نیز منوط به بهره‌وری شرکت شده است.

به گفته مهندس پهلوانی، برای اولین بار به‌منظور ارزیابی وضعیت بهره‌وری شرکت‌های دولتی، روش (الگوریتم) در کارگروهی متشکل از سازمان برنامه‌وبودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حسابرسی و سازمان ملی بهره‌وری ایران طراحی و مصوب شده است.

وی افزود: آنچه باعث تقویت یک مفهوم یا وظیفه در سطح ملی می‌شود نحوه مدیریت درست آن و تقویت زیرساخت‌های نظام مدیریتی است.

او با بیان اینکه سال 97 برای اولین بار موضوع نظام مدیریت بهره‌وری در کشور را مطرح کردیم، گفت: برای عملیاتی‌سازی و اجرای برنامه‌های بزرگ در سطح ملی باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود تا بتوانیم در موضوع بهره‌وری کشور اثرگذاری پایدار و ماندگاری داشته باشیم.

https://www.npo.gov.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *