نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:14 ق.ظ

ژنراتورهای چاپ شده ترموالکتریک برای تولید برق

Energy harvesting: Printed thermoelectric generators for power generation

5 فوریه 2021 توسط موسسه فناوری کارلسروهه

با کمک جوهرهای تازه توسعه یافته و تکنیک های تولید خاص ، مانند اریگامی ، می توان ژنراتورهای ارزان قیمت ترموالکتریک را برای کاربردهای مختلف تولید کرد.

ژنراتورهای ترموالکتریک ، به طور خلاصه TEG ها ، گرمای محیط را به برق تبدیل می کنند. آنها منبع تغذیه بدون تعمیر و نگهداری ، سازگار با محیط زیست و خودمختار تعداد دائماً در حال افزایش سنسورها و دستگاه ها برای اینترنت اشیا (IoT) و بازیابی گرمای اتلاف را امکان پذیر می سازند. دانشمندان انستیتوی فناوری کارلسروهه (KIT) اکنون ساختارهای سه بعدی م componentلفه ها را بر اساس مواد ترموالکتریک قابل چاپ  راساخته اند. این ممکن است یک نقطه عطف در مسیر استفاده از TEG های ارزان قیمت باشد.

پروفسور اولی لمر ، رئیس بخش نور می گوید: “ژنراتورهای ترموالکتریک مستقیماً انرژی گرمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این فناوری امکان استفاده از سنسورهای خودمختار را برای اینترنت اشیا یا در پوشیدنی ها مانند ساعت های هوشمند ، ردیاب های تناسب اندام یا عینک های دیجیتالی بدون باتری فراهم می کند.” موسسه فناوری (LTI) KIT. علاوه بر این ، ممکن است از آنها برای بازیابی گرمای ضایعات در صنعت و سیستم های گرمایشی یا در بخش انرژی زمین گرمایی استفاده شود.

فرآیندهای چاپ جدید به لطف جوهرهای سفارشی

لمر می گویدTEG های معمولی باید با استفاده از روشهای تولید نسبتاً پیچیده از اجزای منفرد جمع شوند. برای جلوگیری از این امر ، ما مواد قابل چاپ جدید را مطالعه کردیم و دو فرآیند و جوهر مبتکرانه بر اساس نانوذرات آلی و همچنین معدنی ایجاد کردیم. از این فرآیندها و جوهرها می توان برای تولید TEG های چاپی سه بعدی ارزان قیمت استفاده کرد.

لمر متقاعد شده است که فرایندهای تولید مقیاس پذیر ، مانند چاپ روی صفحه به رول یا تولید افزودنی مدرن (چاپ 3 بعدی) فناوری های کلیدی هستند. “فرایندهای تولید جدید نه تنها تولید ارزان مقیاس پذیر این TEG ها را امکان پذیر می کند. فن آوری های چاپی همچنین اجازه می دهد تا این قطعه با برنامه ها سازگار شود. ما اکنون در حال کار بر روی تجاری سازی سیستم ترموالکتریک چاپ شده هستیم.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *