نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 10:04 ق.ظ

باز کردن اسرار تاریخ جهان با عکس های ماهواره جاسوسی دوران جنگ سرد

سارا کاسکونه ، 8 ژانویه 2021 پرتاب ماهواره کرونا در پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا. عکس با مجوز از دفتر ملی شناسایی.

تصاویر ماهواره ای از پروژه کرونا ، یک برنامه جاسوسی جنگ سرد که اطلاعات نظامی در مورد اتحاد جماهیر شوروی را برای ایالات متحده به دست آورد ، از نظر روش هایی که سازندگان آن هرگز تصور نمی کردند – از جمله برای باستان شناسان – مفید است.

جیسون اور ، باستان شناس دانشگاه هاروارد که با تصاویر کرونا کار می کند ، به نیویورک تایمز گفت: “کرونا برای ما مانند ماشین زمان است.” “در بسیاری از موارد ، آنها ما را به سمت مناظر ناپدید شده سوق می دهند که دیگر وجود ندارند.”

پس از تأیید رئیس جمهور دوایت آیزنهاور به عنوان بخشی از اولین برنامه تصویربرداری فضایی جهان ، توسط ماهواره های کرونا 850،000 تصویر گرفته شده است. یک ماهواره جاسوسی منظره ای بی سابقه از دشمن و سایت های موشکی آن ، کشتی های جنگی و پایگاه های نظامی را ارائه می داد.

امروزه ، آن تصاویر با وضوح بالا ، تصویری از یک  وضعیتی از سیاره را نشان می دهند ، و عواملی که باعث تغییر شکل اکوسیستم جهانی می شوند که دقیقاً در بیخ گوش ما رخ داده است ، از جمله اثرات تغییر آب و هوا که تقریباً تمام کره زمین را پوشانده است.

تصاویر کرونا با مجوز از سازمان زمین شناسی ایالات متحده ؛ تصاویر ماهواره ای مدرن © ESRI و DigitalGlobe.

نمونه هایی از تغییرات اخیر استفاده از زمین که در تصاویر کرونا قابل شناسایی است: الف) شهر مکزیک غربی ، که در آن گسترش گسترده شهری بقایای باستان شناسی را تخریب کرده است. ب) دره رود سند ، پاکستان ، که در آن کشاورزی شدید آبیاری مناطق باستانی را پنهان کرده است. ج) سد سه گورخ ، چین ، جایی که ساخت بزرگترین پروژه سد در جهان مکانهای باستانشناسی بی شماری را غرق کرده است.

باستان شناسان به ویژه به آنچه تصاویر کرونا در مورد مناطقی از خاورمیانه نشان می دهد که در دهه های اخیر رشد سریعی داشته اند ، علاقه مند هستند و باعث تخریب سایت های باستان شناسی و جاده های باستانی و سیستم های آبیاری می شوند.

کرونا با استفاده از عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای برای مشاهده منظره از بالا ، و شناسایی شواهد ماندگار از ویژگی های دنیای باستان ، ابزاری بی نظیر برای Ur در آنچه وی سنجش از دور می نامد ، بوده است.

تصاویر قرن بیستم کرونا یک مکمل ارزشمند برای عکسهای ماهواره ای امروزی ، عکسبرداری از هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری تصویربرداری است ، مانند LiDAR ، وسیله ای گران قیمت برای جمع آوری داده های توپوگرافی که در حال حاضر به طور فزاینده ای توسط سازمان های دولتی تأمین می شود و ثروت غیر قابل تصوری را به دست می آورد.

تصاویر کرونا همچنین توسط مهندسان جنگل رومانیایی در حال مطالعه تاریخ ردیابی تخریب حرا های چینی ، پیش بینی سطح آب در یک دریاچه نپال ، اندازه گیری حرکات یخچال های سنگی در آسیای میانه  و ردیابی عادت های لانه سازی ماروتها در اثر کشاورزی مخرب استفاده شده است ، در حال مطالعه است.

سی اسکات واتسون ، متخصص زمین شناسی دانشگاه لیدز به تایمز گفت: “ما می توانیم از تصاویر در گذشته برای آگاهی دادن به آینده استفاده کنیم.”

در زمان ایجاد آن ، کرونا یک شاهکار برجسته از مهندسی را به نمایش می گذارد ، ساخت فیلمی که بتواند از تابش فضا و فشار هوای زیاد سالم بماند – و البته نیازی به بازیابی از یک ماهواره در مدار بسیار بالاتر از جو نیست. پس از دوازده پرتاب ناموفق ، اولین پرواز موفقیت آمیز کرونا توانست هشت عبور از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی انجام دهد. یک هواپیمای نیروی هوایی در هنگام پرواز با چتر به زمین ، 20 پوند فیلم را بازیابی کرد.

این برنامه پس از اختراع ماهواره هایی که می توانستند تصاویر را به صورت دیجیتالی به زمین بفرستند ، به دنبال 145 مأموریت (120 مورد از آنها با موفقیت عکس های خود را تحویل دادند) ، کنار گذاشته شد. و گرچه بسیاری از عکس ها به دلیل پوشش ابر ، شرایط جوی یا سایر مشکلات فنی غیرقابل استفاده هستند ، اما باید از بایگانی تاریخی کرونا چیزهای زیادی آموخت.

https://news.artnet.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *