نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 5:24 ب.ظ

اولویت مهندسي مجدد نظامهای مدیریتی در تحول دیجیتال

در بررسیهای مدیریتی که در کشورمان در حوزه علوم انسانی تلقی  و آموزش داده می شود  از یک امر نو پدید غفلت می شود و آن هم رشد روز افزون فناوری های نوین در فرآيند های سازمانی و در مدیریت است .  نهاد ها و سازمانها و موسسات کسب و کار غیر تولیدی و صنعتی نیز از این امر مستثنی نبوده اند . در دنیای امروز زیر بنای تحول دیجیتال را دو موضوع زیر می شناسند:

اینتر نت اشیا

اینترنت خدمات

با پذیرش این امر شناخت انسان و اجتماع و تحولات فناوری در اين تحول به يكديگر پيوند خورده و علوم بين رشته‌اي بسیار زیادی در اين راستا شكل گرفته‌اند.

اقتصاد جهانی در این مسیر پا گذاشته و در طی یک دهه ی قبل بسرعت در این حوزه سرمایه گذاری کرده است و براین اساس ماهیت شرکتها بر مبنای يك سازمان تغيير پذیر و متحول بنا شده است و این امر بعنوان يكي از الزامات بقاء در اقتصاد رقابتی بوده است.

 از جمله دستاوردهاي بشری در بخشهای مغز افزاری  ايجاد سازمان‌ها و نهادهايي است كه تولید جمعي کالا و خدمات او را ايجاد مي‌كنند.  اين امر در توسعه اقتصادی و امنيت جمعي بر پايه‌ي نيازهاي جامعه شکل مي‌گيرد و سعی می کند خود را در مسير تكامل حفظ نماید. این کار توسط مدیران و نظامهای مدیریتی شکل می گیرد . مدیریت نمی تواند فقط با پذیرش جنبه های سخت افزاری فناوری به تکامل برسد . ارتباطات جدید با انسانها در حوزه مشتریان و کارکنان و ذینفعان دیگر و نهایتا جامعه ، نیاز به ساختار های جدید و نوآورانه مبتنی بر ارزش افزوده و سازگاری زیست محیطی دارد .

اما وضعيت اين سازمان ها در کشورمان در مسير رشد و تكامل و سازگاري با شرايط جامعه و تطبیق با فناوری های رسوخ کرده در عمق روستاهای دور دستمان چگونه بوده است؟ اکنون کودکان روستایی باید تبلت داشته باشند تا بتوانند تحصیل خود را ادامه دهند . در این شرایط کارخانجات و سیستمهای بیمارستانی و ………….. با موضوع تحول دیجیتال چگونه برخورد می کنند؟

واضح است كه وضعيت عمومي اين سازمان ها و نهاد ها  نمي‌تواند جدا از وضعيت اقتصادی كشور باشد.  این تحول نیاز به سرمایه گذاری های اصولی و مبتنی بر مطالعات شناختی در زمینه های متفاوت دارد . این سرمایه گذاری باید اثر بخش بوده و با بهره وری انجام شود . همه این باید ها نیاز به مطالعات مهندسی مجدد نظامهای مدیریتی دارد .

از آنجا كه اين سازمانها با اهداف خاصی تاسیس شده اند و سالها بر مدار یک سری فرایند های تکراری بفعالیت مشغول بوده اند پذیرش تغییر در آنها بسیار کم است پس چگونه مي‌توان با تحول اساسي در اهداف و شكل اداره‌ي آن ، تأثير مستقيم و اثربخش در روند تكامل و رشد یک سازمان را انجام داد ؟

با تغییر نگرش و دیدگاه های مدیران که باید تحول در نظامهای مدیریتی را امکان پذیر کنند .

مشكلات اقتصادی کشورمان با تحول در مدیران و اين سازمانها كاهش خواهند يافت. مهندسي مجدد نظامها ی مدیریتی مي‌تواند براي استقرار نظامهاي پویا و متحول و ایجاد قدرت اقتصادی عامل اصلی باشد. نحوه‌‌ي  مديريت اين سازمانها بايستي تحول دروني را به عنوان استراتژی اصلی خود شکل دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *