نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 5:11 ق.ظ

آیا هر فعالیتی در فضای مجازی سازگار با توسعه پایدار است؟

این روز ها از بین تمام پیامدهای احتمالی بلاکچین برای بخش انرژی ، استفاده از انرژی ارزهای رمزپایه – و بخصوص بیت کوین – بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.

با افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین در دوهفته ی اخیر از ۲۷۰۰۰ دلار به حدود ۳۴۰۰۰ دلار توجه زیادی را به موضوع جلب کرد و در این رابطه ، توجه به ردپای انرژی و موضوع محیط زیستی نیز به ارز رمزپایه معطوف شد. تا جایی که برخی آلودگی هوای  تهران را به آن مربوط دانستند . اینکه این موضوع تا چه حد صحت دارد نیاز به مطالعه دقیق و جدی دارد .منابع خبری اعلام کردند که استفاده از شبکه بیت کوین ​​از برق بسیار زیادی استفاده می کند و در عرصه ی بین المللی نیز این موضوع بطور جدی مورد توجه است و مقالاتی که به طور گسترده گزارش شده است . درمورد تغییرات آب و هوایی هشدار داده اند که انتشار بیت کوین به تنهایی می تواند گرمایش کره زمین را به بالاتر از 2 درجه سانتیگراد برساند.

اما طرفداران بیت کوین و رمز ارزها که این روز ها بانک های بزرگ نیز به آن وارد شده و برخی صاحبان شرکتهای رسانه های اجتماعی آن را در سبد فعالیت های خود می بینند ، دلایلی دارند که جالب توجه است. وقتی تاریخ تکامل پول کاغذی را ملاحظه کنیم در باره آن نیز چنین موضوعاتی مطرح بوده است.

در این راستا انجمن های انرژی در سطح جهان نیز اعلام کرده اند که نسبت به این موضوع باید هشیار بود .انجمن انرژی بین المللی در این رابطه در سالهای قبل نوشت که :

در این تفسیر ، ما توضیح می دهیم که چرا و چگونه بیت کوین از انرژی استفاده می کند و در مورد چگونگی تکامل این روندها در سالهای آینده بحث را باید بطور جدی دنبال نمود .

برای اینکه بفهمیم چرا و چگونه بیت کوین از انرژی استفاده می کند ، ابتدا باید فناوری زیربنایی آن را بشناسیم:

 بلاکچین. Blockchain یک روش جدید برای انجام و ثبت معاملات مانند ارسال پول ارائه می دهد. در یک صرافی سنتی ، مقامات مرکزی (به عنوان مثال بانک ها) معاملات را بررسی و ثبت می کنند. بلاکچین نیاز به یک مرجع اصلی و دفتر را برطرف می کند. در عوض ، دفتر در سراسر شبکه توزیع شده ای از رایانه ها که از یک نرم افزار بلاکچین خاص استفاده می کنند ، نگهداری ، اشتراک و اعتبارسنجی می شود.

فقدان یک مرجع متمرکز و قابل اعتماد بدان معنی است که بلاکچین برای اطمینان از اعتماد در سراسر شبکه به “مکانیزم اجماع” نیاز دارد. در مورد بیت کوین ، توافق با روشی به نام “اثبات کار” (PoW) حاصل می شود ، جایی که رایانه های موجود در شبکه – “استخراج کنندگان” – برای حل یک معمای پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می کنند. هر حدسی که یک ماینر در مورد راه حل می زند به عنوان “هش” شناخته می شود ، در حالی که تعداد حدس های معدنچی در هر ثانیه به عنوان “هش ریت” آن شناخته می شود. پس از حل معما ، آخرین “بلوک” معاملات تأیید شده و به “زنجیره” معاملات اضافه می شود. اولین ماینری که این معما را حل می کند با بیت کوین های جدید و هزینه های معاملات شبکه جایزه می گیرد. بنابراین استفاده از انرژی شبکه بیت کوین هم از ویژگی های امنیتی و هم از عوارض جانبی اتکا به قدرت محاسباتی روزافزون ماینرهای رقیب برای اعتبار سنجی معاملات از طریق PoW است.

چرا بیت کوین از انرژی استفاده می کند؟

استفاده از انرژی شبکه بیت کوین تابعی از چند عامل مرتبط با یکدیگر است (برخی از آنها به تغییر قیمت بیت کوین پاسخ می دهند):

 مشخصات سخت افزار استخراج ، به ویژه مصرف برق و هش ریت ؛

    hashrate شبکه ، نرخ ترکیبی که در آن همه استخراج کنندگان در شبکه به طور همزمان راه حل های معما را حدس می زنند.

  “دشواری” حل معما ، که در پاسخ به هش ریت شبکه تنظیم می شود تا نرخ بلوک هدف یک بلوک را در هر 10 دقیقه حفظ کند. و  مصرف انرژی توسط زیرساخت های غیر IT مانند خنک کننده و روشنایی.

اما  داستان تکامل رمز ارز ها در کشورمان در بلاتکلیفی خاصی بسر می برد که علاوه بر موضوع انرژی مسایل قانونی و نیز حقوقی خاصی را طلب می نماید . از جمله این موارد سازگاری این فعالیت اقتصادی با اصول توسعه پایدار است .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *