نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 7:02 ب.ظ

طرح‌های برتر جشنواره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی معرفی شدند.

طرح‌های برتر جشنواره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی معرفی شدند

۸-۱۰-۹۹

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، در بخش پایانی جشنواره، طرح‌های پژوهشی برتر معرفی شدند.

 بنابر این گزارش، در جشنواره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی؛ هفت طرح برگزیده که پس از سه مرحله داوری از بین بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی دانشگاه‌های مطرح کشور انتخاب شده بودند؛ ارایه شده و بر اساس شاخص‌های هیات داوران مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در نهایت سه طرح برتر معرفی شدند.

گفتنی است؛ داوری این هفت طرح‏ پژوهشی دانشگاهی در این مرحله بر اساس چهار شاخص علمی-پژوهشی (امتیاز تولیدات علمی مستخرخ از طرح و تدوین دانش فنی)؛ نوآوری- فناوری (امتیاز اکتسابی حاصل از میزان نو بودن موضوع پژوهش و رفع چالش‌های فناورانه پروژه ها)؛ ارزش اقتصادی- اجتماعی (امتیاز حاصل از صرفه جویی ارزی و امکان تجاری سازی) و در نهایت شاخص مدیریتی (میزان تناسب بودجه و زمان با نتایج طرح و نیز کیفیت انجام طرح) صورت گرفت.

بنابر این گزارش، رتبه اول به طرح “پدیده شناسی عددی دینامیک خوشه ای از ذرات جامد در داخل مخازن مرتعش حاوی سیالات لزج” و دکتر کیوان صادقی تعلق گرفت زیرا دمپرهایی که در حال حاضر برای حفاظت از بردهای الکترونیکی سازه‌های فضایی از جمله ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع الاستومری هستند. متاسفانه، عملکرد این نوع دمپر با گذشت زمان در اثر «پدیده پیری» به طور خود به خود کاهش می‏یابد. در ضمن، عملکرد چنین دمپرهایی به شدت با کاهش شدید دما در فضا و نیز تابش انواع مختلف اشعه در ارتفاعات بالا مخدوش می‏شود. در سال‏های اخیر نسل جدیدی از دمپرها تحت عنوان ”دمپر برخورد ذره‏ای توانسته‏‌اند تا حد بسیار زیادی مشکلات دمپرهای الاستومری را برطرف سازند. اگرچه این نوع از دمپرها تا به امروز تجاری‏‌سازی نشده است ولی به عنوان دمپری با عمر نامتناهی معرفی شده اند. با تمامی این اوصاف، باید اذعان نمود که متاسفانه رفتار این نوع دمپر به شدت غیرخطی است و این بدان معنی است که هر کاربرد خاص، نیاز به طراحی خاص خود را دارد.

در این پژوهش، به تدوین و توسعه یک کد خانگی توانمند برای شبیه‏‌سازی رفتار توده‌ای از ذرات جامد در داخل ظرف مرتعش پرداخته شده است. نتایج بدست آمده حاکی از توانایی این روش برای شبیه‏‌سازی برخورد ذرات جامد در ظروف مرتعش است. انتظار می‏‌رود بتوان با استفاده از این روش عددی نسبت به طراحی « دمپر برخورد ذره‏‌ای » در پروژه‌های تکمیلی اقدام نمود.

رتبه دوم به طرح “طراحی آنتن- رفلکتوری و تغذیه آن با قابلیت چرخش بیم الکترونیکی بر اساس ساختارهای EBG” از دکتر شاهرخ جم اختصاص یافت.

آنتن آرایه-بازتابی طراحی شده، نسل جدیدی از آنتن آرایه‏‌ای مسطح است که می‏‌توان مشخصات الکتریکی آنتن از جمله فرکانس رزونانس، جهت بیم آنتن و پلاریزاسیون آنتن را به صورت الکترونیکی تغییر داد. این نوع از آنتن برای کاربردهای ماهواره‏‌ای و راداری که دسترسی فیزیکی به آنتن وجود ندارد ولی نیاز به بهره بالا و تغییر جهت بیم دارند، بسیار با اهمیت است. عناصر این آنتن با استفاده از نوعی ساختار EBG دو بعدی، مجهز به دیودهای واراکتور، طراحی می‏‌شوند به‏‌گونه‏‌ای که با تغییر میزان خازن واراکتور به روش الکترونیکی، باعث چرخش بیم آنتن می‏‌شوند. با طراحی بُرد الکترونیکی امکان تغییر پلاریزاسیون دایروی راستگرد و چپگرد نیز بصورت الکترونیکی برای این آنتن فراهم شده است.

و رتبه سوم به طرح “بررسی و تحلیل اثر پارامترهای لایه نشانی بر خواص الکتریکی، حرارتی و ترمواپتیکی پوشش‎های آلومینیومی روی زیر لایه پلیمری” و دکتر حمیدرضا فلاح تعلق گرفت.

این طرح در حوزه کنترل حرارت پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شده است. ماموریت این حوزه، طراحی و ساخت المان‌های کنترل حرارت فضایی نظیر لوله حرارتی، رایاتور، عایق حرارتی، بازتاب دهنده خوشیدی، پوشش حرارتی و… است.

عایق‌های حرارتی چندلایه (MLI) متشکل از چندین لایه فیلم پلیمری لایه‌نشانی شده مختلف است که در بین آن‌ها جداکننده‌های توری شکل قرار گرفته و با استفاده اتصال‌دهنده‌های مختلف به یکدیگر و تجهیز مربوطه متصل می‌شوند.

هدف از توسعه این محصول، کنترل شار حرارتی دیواره و اجزای ماهواره و تجهیزات مرتبط با آن از طریق کنترل تشعشع حرارتی است. دستیابی به پوشش مناسبی که علاوه بر قابلیت کار در محیط مرتبط، دارای خواص سطحی مناسبی نیز باشد؛ بزرگترین چالش در توسعه این عایق‌ها است. در این طرح، پوشش‌دهی توسط روش رسوب فیزیکی بخار (PVD) با تکنیک تبخیر حرارتی، آلومینیوم بر روی فیلم پلیمری پلی اتیلن ترفتالات با ضخامت ۱۳ میکرومتر انجام شد در نهایت پارامترهای پوشش‌دهی بر اساس خواص ترمواپتیکی، آنالیزهای ساختاری، ارزیابی حرارتی و نیز آنالیز الکتریکی مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران؛ مقرر است از سه طرح پژوهشی برتر و هفت طرح پژوهشی برگزیده تقدیر به عمل آید.

https://isrc.ac.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *