نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 9:38 ب.ظ

تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف

تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف

چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۹

در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه صنعتی شریف که به‌ مناسبت هفته پژوهش به صورت مجازی برگزار شد، از پژوهشگران، طرح‌ها و مراکز پژوهشی برگزیده این دانشگاه تجلیل شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، ضمن تبریک هفته‌ی پژوهش طی سخنانی با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات برای حل مسائل و چالش‌های دانشگاه به نکاتی که در این جلسات باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد: جهت‌گیری کلان و مطالب و عملیاتی که دانشگاه صنعتی شریف باید به آن بپردازد، برقراری تعادل میان فعالیت‌های آموزشی اعم از کیفیت آموزشی، زمینه‌های میان رشته‌ای که دانشگاه باید در حوزه های مختلف آن کار کند همچین پژوهش با تاکید بر پژوهش‌های بنیادی، مسئله ارتباط با جامعه بطور کلی حل مسائل اساسی کشور، بحث تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی از طریق ارتباط با صنعت، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی مسائل متعددی است که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در خصوص موضوع برقراری تعادل میان فعالیت‌های مختلف دانشگاه گفت: موضوع برقراری تعادل میان فعالیت‌های مختلف دانشگاه بسیار حائز اهمیت است که باید به آن پرداخته شود اولا این بحث کاملا طبیعی و منحصر به فرد است که در همه دانشگاه‌ها مورد توجه بوده و به صورت بین‌المللی این موضوع مرسوم است و مرتبط با ماموریت و فلسفه وجودی دانشگاه است.

وی افزود: همواره بر این عقیده بودم که همکاران ما در دانشگاه صنعتی شریف باید در ارتباط با مسائل کلیدی و جهت‌گیری‌های آتی دانشگاه اظهار نظر کنند و از خرد جمعی در این زمینه‌ها حداکثر استفاده به عمل آید. معتقدم اگر دانشگاه صنعتی شریف توانسته از پویایی خوبی برخوردار باشد و به‌ عنوان یک دانشگاه الگو مطرح باشد یکی از مهمترین دلایل آن همین موضوع است. بسیار خرسندم که فضای بحث آزاد و گفتگو در ارتباط با مسائل کلیدی دانشگاه وجود دارد و همکاران می‌توانند به‌راحتی نظرات خود را اعلام کنند و عملکرد دانشگاه را مورد نقد قرار دهند و به این طریق به روند رو به رشد دانشگاه کمک کنند.

فتوحی ادامه داد: روند رشد دانشگاه را می‌توان به چهار دوره؛ دوران تولد و نوجوانی (سال ۵۹-۱۳۴۴)، رشد و بلوغ (سال ۷۹-۱۳۶۰)، دوران پختگی (سال ۹۹-۱۳۹۰) و در نهایت دوران بالندگی از سال ۱۴۰۰ به‌ بعد تقسیم کرد. ما باید ببنیم که در طول این دوران دانشگاه، چه فعالیت‌هایی صورت گرفته و به نقاط ضعف و قوت آن بپردازیم. یکی از افتخارات دانشگاه صنعتی شریف این است که توانسته در طول این دوران پویایی خودرو داشته باشد و با ارزیابی مدامی که از خود دارد توانسته حرکت رو به رشد داشته باشد.

وی در ادامه درباره روند تشکیل شورای برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه گفت: از زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده گرفتم همانطور که همکاران عزیز در جریانند برای اینکه بتوانیم پویایی لازم را داشته باشیم و بر مبنای یک برنامه حرکت کنیم در دانشگاه شورای برنامه‌ریزی راهبردی متشکل از ۱۹ نفر از پیشکسوتان دانشگاه با عقاید و نظرات متفاوت تشکیل شد که هر کدامشان یک پتانسیل خاص دارد این موضوع در جهت ارتقاء دانشگاه می‌تواند راهگشا و کمک بزرگی باشد چرا که بدینوسیله در هر زمینه خاصی تبحر لازم وجود دارد تا ما بتوانیم برنامه دانشگاه را بنویسیم اگر چه ما با چالش‌های مهمی در جهت یکی کردن این افکار و عقاید روبرو بودیم ولی در انتها موفق به تشکیل این شورا شدیم.

فتوحی خاطرنشان کرد: در اواخر سال ۹۳ به فکر تشکیل کمیته افتادیم و در اردیبهشت سال ۹۴ اولین جلسه برنامه راهبردی دانشگاه تشکیل شد و در سال ۹۵ برنامه عملی به انجام رسید که به تصویب شورای دانشگاه رساندیم و بعد اعمال نظرات شورا در تیر ماه ۹۶ هیئت امنا دانشگاه عملا برنامه را تصویب کرد. در طول آن مدت به صورت دائم در شورای دانشگاه برنامه راهبردی مطرح می‌شد و نظرات اعضای شورای دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت. ما در سه تم اساسی برنامه راهبردی دانشگاه به وفاق رسیدیم؛ دانشگاه صنعتی شریف باید سرآمد در آموزش، سرآمد در پژوهش و سرآمد در اثربخشی اجتماعی باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که «سه تم دیگر هم به عنوان مکمل این برنامه باید در نظر گرفته می‌شد تا بتوانیم در سه بخش؛ آموزشی، پژوهشی و اثربخشی اجتماعی به آن دست یابیم و این برنامه محقق شود»، گفت: ارتقاء اعتبار و جایگاه بین المللی دانشگاه، ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در بین فارغ التحصیلان و دانشجویان و خود اتکائی نسبی مالی و علمیاتی از نکاتی بود که مد نظر قرار گرفت.

فتوحی در ادامه در خصوص اهمیت آموزش و پژوهش در دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: مسئله پژوهشی در دانشگاه از دهه ۶۰ نهادینه شد و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. دانشگاه تلاش کرد بعد از تصویب برنامه راهبردیش در راستای برنامه‌ای که تنظیم کرده حرکت کند. در حوزه آموزش تلاش ما هم در جهت حفظ و ارتقای کیفیت آموزشی بوده و هم در جهت اینکه بتوانیم در برنامه‌های بخصوص میان رشته‌ای ارتقاء پیدا کنیم. در حوزه پژوهش تلاش بیشتر بر بالا بردن کیفیت به جای کمیت ملاک عمل قرار گرفت. اگر به روند تعداد مقالات دانشگاه توجه کنیم متوجه خواهیم شد مقالات از نظر کمی رشد قابل توجهی نداشته است در صورتیکه در طول چند سال گذشته کیفیت مقالات بر مبنای معیارهایی که وجود داشته، رشد کرده همچنین قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه نیز رشد بسیار خوبی داشته است. به طوریکه دانشگاه صنعتی شریف سرآمد دانشگاه‌های کشور از نظر حجم قراردادهای ارتباط با صنعت است.

به گفته وی؛ در حوزه توسعه فناوری و کارآفرینی هم دانشگاه شریف پیشتاز بوده و تلاش کرده تا اکوسیستمی ایجاد کند که مبتنی بر دانش و توسعه فناوری برای خلق ارزش باشد از نظر وضعیت دانشگاه در رتبه بندی جهانی نیز تلاش کرده‌ایم تا رشد خوبی در این زمینه داشته باشیم. اگر چه ما در برنامه راهبردی دانشگاه هیچوقت راجع به اینکه رتبه دانشگاه بر فرض عدد خاص قرار بگیرد تاکیدی نداشته‌ایم و آن را هدف قرار نداده ایم ولی باید خودمان را با دیگران بسنجیم و ببنیم در چه جایگاهی قرار گرفتیم.

در حوزه اثرگذاری اجتماعی هم که شامل بحث تربیت دانشجویان زبده و متخصص برای کشور است و هم شامل تحقیق و توسعه فناوری برای پاسخگویی به نیازهای جامعه موضوع علوم پایه مسئله بسیار مهمی است که نیاز است در حوزه علوم پایه و بنیادی بیشتر از این روی آن کار کنیم اگرچه مشکلاتی از نظر بودجه و مسائل آزمایشگاهی داریم ولی بهرحال کار روی علوم پایه و بنیادی جزو یکی از فعالیت های مهمی است که دانشگاه باید پیگیری کند، در عین حال ما همیشه تاکید بر آموزش و پژوهش با کیفیت در دانشگاه را داشتیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه بر ایجاد تعادل و توازن در بین فعالیت‌های مختلف دانشگاه و توجه ویژه به حوزه پژوهش بنیادی و تمرکز بر آن تاکید کرد .

فتوحی در بخش پایانی صحبت های خود در خصوص ایجاد کارگروه تحول در آموزش و پژوهش دانشگاه بعنوان اتاق فکر سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که با فعالیت این گروه و مباحثی که در پنل‌های مختلف مطرح شده بتوانیم تبادل و توازن مورد نظر خود برسیم و در راستای ارتقا و پیشرفت دانشگاه صنعتی شریف حرکت کنیم.

عملکرد دانشگاه صنعتی شریف در حوزه پژوهش و فناوری در سال گذشته

در ادامه دکتر محمدرضا موحدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، به ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه صنعتی شریف در حوزه‌ی پژوهش و فناوری پرداخت و اظهار کرد: امسال هفته پژوهش و فناوری را در شرایطی برگزار می‌کنیم که کشور ما و بقیه دنیا گرفتار مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ هستند. ظهور این همه‌گیری، گرچه باعث کند شدن فعالیتها و پیشرفتها و بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی در همه جای دنیا شده است، اما از سوی دیگر اهمیت و ضرورت تحقیقات بنیادی و کاربردی در مواجهه با چالش‌های اساسی پیش روی بشر را بیش از گذشته پیش چشم بشر نمایان کرده است.

وی افزود: در این راستا اعضای هیات علمی، پژوهشگران و فناوران دانشگاه و واحدهای فناور مستقر در ناحیه نوآوری شریف نیز از ابتدای شروع بیماری تلاش خود را برای کمک به مقابله با این همه‌گیری و مدیریت بحران بوجود آمده به کار گرفتند. باعث خوشبختی است که دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته که بعضاً مورد تقدیر مسئولین کشور هم قرار گرفته است. از جمله این دستاوردها میتوان به تدوین مدل شیوع بیماری، ارایه نرم‌افزار ماسک، سامانه هوشمند تشخیص کرونا، ساخت دستگاه‌ها و مواد بهداشتی مورد نیاز و نیز ارائه تحلیلها و راهکارهای مقابله با تبعات بحران کرونا اشاره کرد.

موحدی با تاکید بر اصل سرآمدی علمی در کنار اثرگذاری اجتماعی گفت: “سرآمدی علمی” در کنار “اثرگذاری اجتماعی” به عنوان یک اصل، همواره در برنامه‌ها و فعالیتهای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه دنبال شده است و در همین راستا حمایت از فعالیتهای پژوهشی با کیفیت و میان رشته‌ای، پاسخگویی به نیازمندی‌های علمی و صنعتی جامعه و مشارکت در حل مسائل ملی، توسعه مهارتهای کارآفرینی و اشتغال آفرینی و توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری بخشی از اهداف کلان این معاونت بوده است.

به گفته‌ی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، برای دستیابی به چشم انداز فوق و با وجود محدودیت‌های ناشی از این همه‌گیری، برنامه‌های توسعه‌ای حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه با قوت در حال پیگیری است. در حوزه توسعه فیزیکی، با ایجاد ظرفیت های لازم و بهره‌گیری از کمک های ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بزودی حدود ۱۰ هزار مترمربع به فضاهای پژوهشی و توسعه فناوری دانشگاه اضافه خواهد شد که از آن جمله میتوان به استقرار مجتمع فناوری و نوآوری شریف در ۵ طبقه فوقانی ساختمان جدید هوافضا، ایجاد فاز سوم مجتمع خدمات فناوری تحت عنوان مجتمع خدمات صنعتی و نمونهسازی، تاسیس اتاق تمیز مرکزی دانشگاه و توسعه آزمایشگاه مرکزی اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در خصوص جایگاه علمی دانشگاه توضیح داد: از نظر جایگاه علمی در سالهای اخیر، خوشبختانه دانشگاه صنعتی شریف کماکان جایگاه برتر خود را در رتبه‌بندی‌های جهانی حفظ کرده است که در این میان کسب رتبه اول کشوری در شاخص “پژوهش” و “درآمد از صنعت” در رتبه‌بندی موسسه تایمز و رتبه ۲۸ جهانی در شاخص اثرگذاری پژوهش در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ کیو اس و نیز رتبه‌های بالا در شاخصه‌های مختلف مهندسی، علوم و مدیریت و اقتصاد جلوه‌ای از درخشش دانشگاه در این حوزه‌هاست.

وی در ادامه در خصوص عملکرد حوزه‌های مختلف دانشگاه گفت: در حوزه توسعه پژوهش، تمرکز معاونت پژوهش و فناوری در یک سال اخیر بر توسعه توانمندی های محوری دانشگاه در حوزه‌های بین رشته‌ای و علوم استراتژیک بوده است. در این رابطه می‌توان به ایجاد مرکز پژوهشی کوانتوم، ایجاد پژوهشکده جامع علوم و فناوریهای انرژی، آب و محیط زیست (که از تجمیع برخی مراکز موجود دانشگاه صورت گرفته است)، طرح ایجاد انستیتو علوم همگرا و ایجاد آزمایشگاههای علوم شناختی اشاره کرد.

موحدی ادامه داد: در حوزه ارتباط با صنعت، علیرغم محدودیت‌های مالی موجود در سالهای اخیر، خوشبختانه با تغییر تدریجی و رویکرد صنایع و سازمانها به دانشگاهها به عنوان محلی برای پاسخگویی به نیازهای فناورانه صنعت کشور، تحول قابل توجهی در نوع و میزان قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه در حال شکل‌گیری است. دانشگاه صنعتی شریف در برخی پروژه‌های کلان کشور در حوزه‌هایی مثل نفت و گاز، محیط زیست، صنایع فلزی و فناوری اطلاعات مشارکت دارد و آمار قراردادهای ارتباط با صنعت نشان دهنده رشد در این حوزه است. به علاوه دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم اکنون دست اندرکار ایجاد مراکز نوآوری در حوزه‌هایی مثل فناوری‌های سلامت و علوم زیستی، فناوری‌های هوافضا، متالورژی و مواد پیشرفته، انرژی، و علوم داده و هوش مصنوعی است که امید می‌رود بعنوان هاب‌های فناوری، محلی برای هم افزایی توانمندیهای دانشگاه، صنعت، سازمانهای دولتی و بخش خصوصی در این حوزههای تخصصی باشد.

وی ادامه داد: ضمنا در راستای تسهیل مسئله اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان طرح کوآپ در دانشگاه آغاز شده و همچنین مرکز کاریابی دانشگاه با حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیتهای خود را آغاز کرده است.

وی با بیان این که «در حوزه حمایت از فعالیتها و کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه نیز، شاهد توسعه فضاها و زیرساخت های فناورانه واحدهای فناور در مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه بوده‌ایم» گفت:  امیدواریم بزودی با افتتاح برج فناوری طرشت رشد قابل توجهی در فضای در اختیار شرکتهای مستقر در ناحیه نوآوری شریف اتفاق بیفتد.

در ادامه مراسم دکتر یحیی تابش، استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر دانشگاه استنفورد سخنرانی با موضوع نوآوری و اقتصاد نوآوری ارائه کرد.

 در این مراسم از دکتر امیر منصور پزشکی به‌عنوان فناور برتر کشور، دکتر سیدشهاب الدین آیت الهی به‌عنوان پژوهشگر برتر کشوری در شاخه فنی و مهندسی دریا، دکتر شاهرخ قائم مقامی، دکتر مهدی بهزاد و دکتر مختاری به‌عنوان پژوهشگر برتر کشوری در حوزه همکاری جامعه و صنعت و همچین از دکتر شهریار کابلی طراح صنعتی برگزیده کشوری از نظر کارفرمایان تقدیر بعمل آمد.

علاوه بر آن، پژوهشگران و فناوران برگزیده، مراکز رشد و آزمایشگاههای پژوهشی برگزیده در چندین حوزه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم از فعالین مقابله با همه‌گیری ویروس کووید۱۹ ؛ دکتر علی شریفی زارچی، دکتر حمیدرضا ربیعی، دکتر علینقی مشایخی و دکتر فاخته قنبرنژاد تقدیر ویژه به عمل آمد.

https://www.isna.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *