نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 1:24 ق.ظ

نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار در تابستان ١٣٩٩ منتشر شد

نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار در تابستان 1399 منتشر شد

اثر منفي ويروس كرونا بر شاخص هاي نيروي كار كشور در فصل تابستان در قياس با فصل بهار تا حدي تعديل شده است.

     مطابق این نتایج، در تابستان سال جاري جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) نسبت به فصل مشابه سال قبل با کاهش مواجه شده است كه اين كاهش در مقايسه با فصل بهار سال جاري نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت كمتري برخوردار بوده است. به عبارت ديگر اثر منفي ويروس كرونا بر شاخص هاي نيروي كار كشور در فصل تابستان در قياس با فصل بهار تا حدي تعديل شده است.

    بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ٩,٥ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٠ درصد كاهش یافته است.

    در تابستان ١٣٩٩، به ميزان ٤١,٨ درصد از جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٨) ٣.١ درصد كاهش يافته است.

    جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٣ ميليون و ٥٤٢ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریباً یک ميليون و دویست و ده هزار نفر كاهش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در تابستان ١٣٩٩، بخش خدمات با ٤٨,١ درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه­ های بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٣,٤ درصد و كشاورزي با ١٨.٥ درصد قرار دارند.

    نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ٢٣,١ درصد از فعالان اين گروه سني در تابستان ١٣٩٩ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٨) ٣.٠ درصد كاهش يافته است.

    بررسي نرخ بيكاري گروه سني ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد كه در تابستان١٣٩٩، ١٦,٩ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند. این در حالی است که تغييرات فصلي نرخ بيكاري این افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به تابستان ١٣٩٨، به ميزان ١.٠ درصد كاهش يافته است.

    بررسي سهم اشتغال ناقص جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه در تابستان ١٣٩٩، ٩,٣ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٦.٠ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.  برای مشاهده جزئیات خبر به فایل پیوست مراجعه کنید.

خاطر نشان مي‌سازد اطلاعات نتايج طرح مذكور به­ صورت تفصيلي به ­زودي در درگاه ملي آمار به نشاني www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *