نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:32 ب.ظ

شهر سبز : برنامه سریع و رادیکال برای شهرهای پایدار

https://sciencebusiness.net/sites/default/files/styles/article/public/2020-08/smart-green-cities.jpg?itok=xFR_9SxA

24 آگوست 2020 توسط Goda Naujokaitytė

تحقیقات ، مدیریت شهری و مشارکت شهروندان نقش مهمی در مأموریت اتحادیه اروپا که هدف از ایجاد 100 شهر بدون آلودگی آب و هوایی در اروپا تا سال 2030 است ، خواهد داشت.

یکی از پنج مأموریت تحقیقاتی جدید Horizon Europe ، تلاش خواهد کرد تا سال 2030 ، 100 شهر اروپایی را از  آلودگی آب و هوایی پاک کند و با استفاده از یک ترکیب تحقیقاتی ، حاکمیت و تعامل شهروندان ، به شهرسبز پایدار تبدیل شده و الگویی را برای سایر کلان شهرها ارائه دهد.

این یک منبع مهم برای اتحادیه اروپا در رسیدن به هدف خود در دستیابی به کاهش انتشار دی اکسید کربن صفر تا سال 2050 در سراسر قاره است.

جزئیات دقیق چگونگی ساماندهی این مأموریت هنوز در دست بحث و بررسی است ، اما یک مقام اتحادیه اروپا به نشریه گفت: ” این موضوع ضرورتاً فراتر از افق اروپا خواهد بود” ، به ویژه هنگامی که از فن آوری های مربوطه استفاده می شود.

در کمیسیون اروپا ، دوازده مدیرکل دراین برنامه ریزی نقش دارند. به موازات آن ، یک هیئت مستقل از 15 نفر از متخصصان توصیه هایی را ارائه می دهند ، که باید در ماه سپتامبر به کمیسیون ارائه شود تا نحوه انجام این مأموریت را بررسی کند.

به عنوان اولین گام ، هیئت مدیره تا سال 2030 هدف اصلی 100 شهر را تعیین می کند. آنا-لیزا بونی ، دبیرکل Eurocities ، شبکه ای از شهرهای اروپا گفت: این یک هدف بلندپروازانه و در عین حال قابل دستیابی است. وی گفت: “ما توافق كردیم كه باید سریع  و به طور بنیادی عمل كنیم.”

اگر هدف آن بلندپروازانه باشد ، ماموریت تحت تأثیر کارهای قبلی در زمینه کاهش اثر کربن در مناطق شهری است . یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره ، باربارا لنز ، رئیس انستیتوی تحقیقات حمل و نقل در مرکز هوافضای آلمان گفت که “ا این همکاری جدید در شهرها ، بین ذینفعان از سطح محلی و فراتر از آن ، و محققان جدید است.”

بونی موافق است که بسیاری از ترکیبات اساسی در دسترس هستند. وی گفت: “از نظر تحقیق و نوآوری چیزهای زیادی وجود دارد ولی این طرح در مورد انجام کارهای بیشتری است. “

آنچه در مقایسه با برنامه های شهرهای قبلی بودجه ای اتحادیه اروپا ، رادیکال است ، اندازه آن است. این بدان معنی است که پول بیشتری نیاز است. پائولو فررو ، استاد دانشگاه فنی لیسبون و همچنین عضو هیئت مدیره این مأموریت گفت: “این مبلغ ، میلیارد ها یورو است. وی گفت: “شهروندان نباید این را به عنوان هزینه تلقی کنند ، بلکه باید آن را به عنوان یک سرمایه گذاری تلقی کنند.”

این کمیسیون هنوز تصمیم نگرفته است که چه مقدار پول برای مأموریت شهرها از ابزارهای مختلف بودجه خود ، از جمله Horizon Europe ، اختصاص دهد. هر چه که رقم نهایی باشد ، 100 شهر تا حد زیادی باید تغییرات موردنیاز خود را تأمین کنند تا اثر کربن آنها به صفر برسد. این شامل ترکیبی از سرمایه گذاری های محلی ، ملی و اتحادیه اروپا است.

بونی گفت ، مدل های تأمین مالی فعلی کافی نخواهد بود. او پیشنهاد می کند که یک کار برای این ماموریت باید ایجاد یک مدل اقتصادی جدید برای اقدامات اقلیمی باشد.

با توجه به اینکه این ماموریت رسماً تاچهار ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد ، جزئیات زیادی در مورد چگونگی اجرای برنامه و با چه بودجه ای اعلام نشده است. لنز گفت: “در حالی که ما در ابتدا روی سطح بالایی کار می کردیم ، ما به تعریف اقدامات مشخص نزدیک تر و نزدیک تر می شویم.”

بدون نسخه

براساس گزارشی که در ژوئن منتشر شد ، شهرهای شرکت کننده “از فعالیت های تحقیقاتی ، نوآوری و استقرار تحت حمایت برنامه های مختلف اتحادیه اروپا بهره مند می شوند” ، اما تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از ابزارهای مختلف بر عهده آنها خواهد بود. “این مأموریت نسخه ای برای همه نیست. برای این است که شهر بتواند راه حل هایی برای خود ارائه دهد. “

آنچه لازم است یک رویکرد جامع است که شامل همه عناصر جداگانه ای که در آلودگی شهری کمک می کنند ، از جمله گرمایش خانگی ، حمل و نقل و صنعت است ، باشد.

بونی اظهار داشت: شهرها باید رویکردی منظم داشته باشند. “این در مورد کمک به شهرها است که نه تنها در ترافیک  و انرژی پایدار ، بلکه باید در ایجاد دگرگونی اکوسیستمهای شهری بسیار عالی باشند.”

لنز گفت ، فناوری به تنهایی مشکل را برطرف نمی کند. ما به تغییرات گسترده رفتاری احتیاج داریم. ما از بسیاری از مطالعات می دانیم که اهداف کاهش CO2 را فقط از [پیشرفتهای فنی] دریافت نخواهیم کرد.

توافقنامه  آب و هوا

مقامات محلی هر یک از 100 شهر ، یک توافق نامه آب و هوایی شهری را امضا می کنند ، یک توافق نامه الزام آور سیاسی برای اجرای عناصر مختلف این مأموریت.

لنز گفت: “شهرها برای دستیابی به اهداف به برنامه های کارشناسی نیاز دارند و باید یک روش قانع کننده برای کاهش انتشار CO2 داشته باشند.” “آنها باید تعهد خود را نسبت به بی طرف بودن در امور آب و هوا  بوده و شهروندان را درگیر کنند.”

قراردادها وضعیت فعلی هر شهر را منعکس می کند. برخی از پیشگامان سالهاست که در جهت رفع آلودگی آب و هوا تلاش می کنند و به منابع برای استقرارطرحها نیاز دارند ، در حالی که شهرهایی که کار از ابتدا در آنها شروع می شوند به ارتقاء سطح آگاهی در بین مسئولان شهر و همچنین انجام تحقیقات نیاز دارند.

بونی گفت: “ایده این است كه این مأموریت تا حد امکان فراگیر باشد ، نه تنها از نظر تعادل جغرافیایی ، بلكه سطح پیشرفت نیز وجود داشته باشد.” برنامه این است که در هر کشور سه شهر (به استثنای کشور های عضو که سه شهر ندارند) داشته باشیم.

لنز معتقد است که اهمیت این مأموریت ، اروپایی بودن آن است. وی گفت: “این چیزی بسیار اروپایی است – ما یک رویکرد مشترک را داریم ، نه یک رویکرد تکه تکه شده.” اگر به ایالات متحده یا چین نگاه کنید ، این ایده مشترک برای تغییر چیزها وجود ندارد ، هر ایالت و یا هر استان به تنهایی کار می کند. “

خط پایان

با گذشت کمتر از یک ماه از زمان ، هیئت مدیره تلاش می کند تا گزارش نهایی خود را ارایه کند ، که آن را در تاریخ 22 سپتامبر در روزهای تحقیق و نوآوری اروپا به کمیساریای تحقیقاتی اتحادیه اروپا تحویل خواهد داد.

این کمیسیون توصیه ها را با توجه به Horizon Europe و سایر برنامه هایی که در آن شرکت خواهند کرد ارزیابی خواهد کرد. در مقطعی قبل از پایان سال ، مقدمات این پنج ماموریت با بقیه قوانین Horizon Europe همگرایی خواهد شد ، که هنوز تصمیم نهایی درباره بودجه برنامه تحقیقاتی آن انجام نشده است.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *