نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 6:05 ب.ظ

مشوق‌های جدید دولت برای کاهش مصرف برق خانگی

صرفه جویی در مصرف برق - سیارک

۴-۶-۹۹

دولت تصمیم دارد با هدف تشویق مردم به کاهش مصرف برق در بخش خانگی، به مشترکان کم مصرف تخفیف ویژه ای در قیمت انرژی مصرفی بدهد و مشترکان پر مصرف را هم با راهکارهای مدیریتی به سمت کاهش مصرف هدایت کند.

دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو دیروز در تشریح این برنامه که “طرح برق امید” نام گرفته است، به خبرنگاران گفت: از مجموع ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی در کشور، ۲۵ میلیون مشترک منطبق با الگو تعیین شده، برق مصرف می کنند و صرفاً ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در کشور داریم که مصرف برق آنها بیش از الگوی تعیین شده است.همچنین از مجموع ۲۵ میلیون مشترکی که مصرف برق آنها منطبق با الگوی تعیین شده است، ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک بسیار کم مصرف و مابقی خوش مصرف هستند.

وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته از مجموع ۵۸ هزار مگاوات انرژی الکتریکی تولیدی در زمان اوج بار امسال، حداقل ۲۳ هزار مگاوات توسط دستگاه های سرمایشی مصرف شد. در حالی که فقط با ۱۰ درصد صرفه جویی می توانیم از سرمایه گذاری در احداث ۲۳۰۰ مگاوات برق خودداری کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در تدارک هستیم تا در ماه‌های باقی مانده از فرصت خدمت رسانی دولت ۱۰ درصد از کل مصرف برق خانگی کاهش یابد، بنابر این در قالب طرح برق امید تصمیم داریم به تمام مشترکان برق کشور از طریق ارسال پیامک اطلاع دهیم که وضعیت مصرف برق آنها جزو کدام دسته قرار دارد. همچنین بنا داریم به مشترکانی که میزان مصرف آنها نسبت به دوره های قبلی کمتر شده و جزو کم مصرف ها محسوب می شوند، تا ۱۰۰ درصد هزینه انرژی مصرفی را تخفیف دهیم. یعنی در اجرای این طرح، برق مصرفی گروه مذکور از این پس رایگان خواهد بود.

وی گفت: همچنین در این طرح مقرر شده از مشترکان خوش‌مصرف قدردانی شود و آنها را به سمت گروه کم مصرف ها سوق دهیم. مشترکان پرمصرف هم با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها می پیوندند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه ‌یکی از این اقدامات در راستای کاهش مصرف، آموزش است که مجموعه‌هایی در حال شکل‌گیری هستند تا به مردم آموزش داده شود تا با چه کارهای ساده‌ای می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند، افزود: راه‌حل دیگر اینکه می‌توانند پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام منازل نصب کنند. برای این هدف به کسانی که نیاز مالی دارند وام کم‌بهره تعلق می‌گیرد. دولت بخش عمده سود تسهیلات پرداختی به خریداران تجهیزات برق خورشیدی را می پردازد و این گروه از مشترکان تسهیلات با سود ۴ درصدی دریافت خواهند کرد.

به گفته وی، به این ترتیب مشترکان با نصب پنل خورشیدی روی پشت‌بام یا روی سقف کولرها به راحتی به شبکه برق ساختمان متصل شده و از مصرف برق شبکه سراسری کاسته خواهد شد، ضمن اینکه از حالت پرمصرفی هم خارج می‌شوند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هیأت دولت ۲ ماه به وزارت نیرو فرصت داده تا دستورالعمل اجرایی طرح برق امید را تدوین و اعلام کند،گفت: اجرای این طرح باعث می شود تا در سطح کشور صنایعی پا گیرند که می توانند افزایش تولید دهند و محصولات خود را حتی به بازارهای اطراف صادرکنند. یعنی طرح برق امید به صنایع دانش بنیان و تولیدکنندگان پنل های خورشیدی هم کمک می کند تا ظرفیت های تولیدی خود را افزایش دهند و هزاران فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد خواهد شد.

وی درباره بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و دانش‌آموخته‌های دانشگاهی در قالب این طرح گفت: شرکت‌های متعددی وجود دارند که خود، سازنده این پنل‌ها هستند. به کسانی که برای تولید نیروگاه‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری کلان می‌کنند، طبق مقررات ابلاغی در صورتی که از پنل‌های داخلی استفاده کنند تا ۳۰ درصد برق تولیدی را گران‌تر می‌خریم تا به سمت استفاده از این پنل‌ها سوق داده شوند. https://www.ettelaat.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *