نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 8:25 ق.ظ

طرح کاهش(کنترل آلودگی هوای شهر) چیست؟

تعریف طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر):

منطقه کم انتشار آلایندگی ناحیه ای از شهر است که دسترسی بخشی از خودروها به دلایل زیست محیطی به آن ها محدود و ممنوع می شود. این محدودیت می تواند دایم یا موقت، 24 ساعته یا برای بخشی از ساعات، برای تمام یا بخشی از خودروها بوده و محدوده کاهش می تواند از محله کوچکی از شهر تا کل شهر را در بر بگیرد. طرح کاهش به تدریج باعث حذف خودروهای آلاینده از شهر شده و در دراز مدت به کاهش آلودگی هوای شهر منجر می شود.

طرح کاهش LEZ

طرح کاهش در تهران:

برنامه ریزی و مطالعات طرح کاهش از سال 1392 در تهران و با نگاهی به تجربیات موفق دنیا آغاز شد. مصوبات متعددی در شورای ترافیک تهران و شورای عالی هماهنگی کلان شهرها در وزارت کشور و دولت برای طرح کاهش گذرانده شد. بر اساس این مصوبات، منطقه زوج و فرد فعلی به عنوان محدوده کاهش تهران تعیین شد و از مهرماه 1395 ورود خودروهای بدون معاینه فنی به این محدوده ممنوع و مشمول جریمه اعلام گردید.

طرح کاهش LEZ

آخرین اخبار طرح کاهش:

    رکورد ٨ ساله معاینه فنی‌ها شکسته شد

طرح کاهش در دنیا

تاریخچه و تجربیات طرح کاهش:

در حال حاضر در حدود 225 منطقه کم انتشار آلودگی هوا در 13 کشور اروپایی که معضل آلودگی هوا دارند، وجود دارد. با تعیین سطح آلایندگی خودروها، بسیاری از وسایل نقلیه ممکن است که ممنوع الورود به این مناطق شوند. در حالات دیگر و در صورت عدم رعایت سطح های تعیین شده مجاز، برای ورود به محدوده کم انتشار، جریمه های سنگین در انتظار رانندگان متخلف خواهد بود.

چارچوب کلی طرح کاهش در 8 کشور جهان:

به جز کشورهای انگلستان و ایتالیا تمام کشورهایی که مناطق کم انتشار را اجرا کردند دارای یک چارچوب ملی برای آن می باشند. کشور سوئد بدون یک طرح و چارچوب ملی مناطق کم انتشار را آغاز نمود ولی در حال حاضر دارای یک طرح ملی و کشوری می باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص طرح کاهش در سایر مناطق دنیا، به مطالعه انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، که قابل دسترسی از اینجا می باشد، مراجعه نمایید.

مقرات و مصوبات مرتبط

با توجه به برگزاری جلسات متعدد توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و همچنین شورای حمل ونقل ترافیک شهرتهران و دفتر محیط زیست معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص طرح کاهش و چگونگی اجرایی شدن آن، مصوبات و مقررات این جلسات به شرح ذیل می باشد:

    ۱- مصوبه در خصوص الزام دستگاه های اجرایی برای مقابله موثر با آلودگی هوا توسط هیئت وزیران مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ مشاهده مصوبه

    ۲- مصوبه جلسه یکصد و دهم شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۳مشاهده مصوبه

    ماده یک: محدوده های ممنوعه تردد براساس شرایط تراکم ترافیک یا شرایط محیط زیستی و یا به علت یک رویداد خاص اجرا می شوند.

    ۳- مصوبه جلسه 34 شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مورخ ۶ دی ۱۳۹۳مشاهده مصوبه

    موتورسیکلت: منع تردد کلیه موتورسیکلت­های بنزینی در تمام ساعات شبانه روز و تمام ایام سال در بخش هایی از منطقه 12 از ابتدای مهر ماه 1394.

    خودرو دیزلی: منع تردد کلیه ناوگان فرسوده دیزلی (سن فرسودگی براساس مصوبه 121401ن41048 مورخ 87/06/07) از ابتدای مهرماه 1394 به عنوان کلاس آلایندگی قرمز.

    ۴- مصوبه یکصد و بیستمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴مشاهده مصوبه

    طرح تردد نوبتی زوج و فرد در شهرهای کشور حذف شده و با طرح محدوده کاهش آلودگی هوا جایگزین شده است. طبقه بندی خودروها از منظر میزان انتشار آلایندگی براساس مصوبه مذکور به شرح ذیل می باشد:

    گروه سبز: کلیه موتورسیکلت ها و خودروهای سواری برقی یا هیبریدی

    گروه زرد: کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین با هر نوع کاربری که مشمول شرایط گروه های سبز یا قرمز نمی باشند.

    گروه قرمز: کلیه موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه سبک و سنگین و با هر نوع کاربری که فاقد گواهی معاینه فنی معتبر براساس قوانین موضوعه بوده و یا دارای عمر بیشتر از سن فرسودگی براساس هیأت وزیران می باشند

    ۵- مصوبه یکصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۵ آبان ۱۳۹۴مشاهده مصوبه

    تصویب اجرای دائمی طرح تردد نوبتی زوج یا فرد در محدوده های تعیین شده شهرهای کشور و اعمال محدودیت تردد برای خودروهای دارای گواهی معاینه فنی درجه دو

    ۶- مصوبه دولت کاهش آلودگی هوای کلانشهرها- ابلاغ دولت به دستگاه های اجرایی مورخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۵مشاهده مصوبه

    برش یکساله کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران با دستاوردهای ذیل:

    کاهش 15.1 درصدی آلاینده‌های گازی در پایتخت

    17.1 درصدی ذرات معلق در پایتخت

    کاهش مصرف سوخت در کشور

    ۷- مصوبه یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۹ تیر ۱۳۹۵مشاهده مصوبه

    همزمان با فعالیت سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، طرح کاهش در سه مرحله به ترتیب زیر اجرایی گردد:

    الف) از ابتدای شهریورماه سال1395 داشتن گواهی معاینه فنی خودروها در محدوده زوج یا فرد توسط دوربین های ترافیکی کنترل شده و خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی اعمال قانون شوند. در پانزده روز نخست تنها به ارسال پیامک ارشادی اکتفا می شود.

    ب) از ابتدای آبان ماه سال 1395 داشتن گواهی معاینه فنی خودروها در کل سطح شهر تهران توسط دوربین های ترافیکی کنترل شده وخودروهای فاقد گواهی معاینه فنی اعمال قانون گردند.

    ج) از ابتدای دی ماه سال1396 علاوه بر اعمال بند “ب”فوق، ورود به محدوده زوج یا فرد تنها برای خودروهای سطح1 مجاز بوده و خودروهای سطح 2 که در این ناحیه تردد نمایند از طریق دوربین های ترافیک کنترل شده و اعمال قانون خواهند شد.

    این مصوبه جایگزین مصوبات جلسات 118-119-120 و 122 شورای عالی مربوط به طرح ناحیه کم انتشار آلودگی هوا (کاهش) می شود.

http://air.tehran.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *