نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 3:34 ق.ظ

اینگونه است که ویروس کرونا می تواند شهرهای ما را برای همیشه تغییر شکل دهد

12 مه 2020

www.weforum.org

    سوفی دیویس

    روزنامه نگار آزاد ، بنیاد تامسون رویترز

coronavirus covid19 health disease pandemic virus city urban dwelling citizens design architecture planning cycle lanes lockdown home streets

پس از آنکه همه گیر ، نقاط ضعف زیرساختهای مدرن را در مواجهه با بیماری در معرض دید شهرها قرار داد ، شهرها می توانند دچار تحول گسترده ای شوند.

    با توجه به اینکه ساکنان شهر مجبور به ماندن در خانه ها در محاصره ویروس هستند ، برخی از معماران برای ارتقاء سبک زندگی محلی و کمک به مردم در انطباق با دنیای پس از همه گیری ، در حال بازنگری در زیرساخت های شهری هستند.    از مزایای یک شهر کامپکت به خوبی برنامه ریزی شده می توان به زمان کمتری برای رفت و آمد ، هوای پاک تر و کاهش سر و صدای و مصرف سوخت های فسیلی و انرژی اشاره کرد. از ایمن تر شدن دوچرخه سواری در شهر تا ارتقاء فضای سبز با حفظ فاصله اجتماعی ، این تغییراتی است که می توانیم در سالهای آینده شاهد آن باشیم.

در ولسوالی شلوغ امروز شما پرواز پرنده ای و یک غرفه گل  و گاه و بیگاه یک دوچرخه سوار تحویل مواد غذایی را می بینید که جایگزین غذای پیوسته در حرکت شده است . هم اکنون زندگی عادی قبل به زندگی قفل شده ای در این محله بارسلونا تبدیل شده است.

لارا اوکون ، یکی از ساکنان محلی که در بازاریابی فعالیت می کند ، گفت از آنجا که اسپانیا از 14 مارس دستورات سختگیرانه دوری از اجتماع را برای جلوگیری از گسترش ویروس جدید اجرا کرد ، منطقه آرام تر شده است.

اوکون به بنیاد تامسون رویترز گفت: “من آخر هفته ام را با آفتاب گرفتن و یک کتاب می گذرانم … چیزی بسیار لذت بخش با سرعت کندتر و شیوه زندگی محلی وجود دارد.”وی گفت ، پیش از اینكه  زندانی شود ، زندگی اجتماعی شلوغی داشته و برای كار به خارج از كشور سفر می كرد ه است.وی گفت: “این مکث باعث می شود که فکر کنم واقعاً این سبک زندگی کاملاً دیوانه است.”

برای متوقف کردن شیوع بیماری هایی مانند کرونا ویروس ، باید شهرهای خود را دوباره اختراع کنیم.

زیرساخت های سبز چیست و چگونه می توانیم آن را در برنامه ریزی شهری لحاظ کنیم؟

هارم تیمرمان، صاحب شرکت شهرسازی معماری شیفت مستقر در هلند ، به ما گفت روزی در روتردام از ایده خود برای خرید الهام گرفت و ایده مفهومی جامع ‘Hyperlocal Micromarket’ را ارائه داد.

وی از طریق تلفن گفت: “روز اول تعطیلی هلند ، من به سوپر مارکت رفتم و فهمیدم که آنها ضعیف ترین مکانها از نظر حفظ فاصله اجتماعی هستند. اجرای قوانین در آنجا بسیار سخت است.”وی خاطرنشان کرد: اما با بسته شدن بازارهای محلی ، بسیاری از مردم چاره ای جز شجاعت سوپر مارکت های شهر نبودند.بنابراین ، وی یک طرح شبکه 16 مربع ساده برای یک بازار کوچک ایجاد کرد که بتواند به سرعت و با هزینه ارزان در میادین عمومی اجرا شود ، این طرح به مردم این امکان را می دهد تا در عین پیروی از دستورالعمل های فاصله اجتماعی ، محلی را برای خرید خود داشته باشند و از آن استفاده کنند.هر میکرومارکت فقط از سه غرفه تشکیل شده است و هرکدام کالای متفاوتی را می فروشند  و در اطراف این شبکه به طور همزمان حداکثر شش مشتری را در خود جای داده است.

غرفه ها دارای پیشخوان های جداگانه برای سفارش و جمع آوری هستند و بازار دارای یک ورودی و دو خروجی است. تیمرمان تأکید کرد: ” بازارهای کوچکتر در نقاط بیشتری در سطح شهرها  مورد نیاز است. این امر می تواند برای بیشتر جوامع غربی اعمال شود.”این معمار خاطرنشان کرد: بازارهای محلی برای فقیرترین شهر ضروری بهستند – بنابراین آنها باید حتی در طول همه گیری ها باز باشند.”در بعضی جاها ، بازارها هنوز ارزان تر از سوپر مارکت ها هستند. بنابراین ، دسترسی به بازارها می تواند به گروههای آسیب پذیر کمک کند.”

پارک های مارپیچ

coronavirus fears epidemic pandemic disease infection contamination sanitation spread virus health care

ایده ساماندهی زیرساخت های شهری پیرامون اصول فاصله اجتماعی نیز حاوی یک طراحی جدید بر اساس استفاده از پیچ ​​و خم برای یک پارک عمومی ،‌توسط استودیو پرشت ، استودیوی معماری مستقر در اتریش ارایه شده است.معماران گفتند كه پارك پیشنهادی آنها به عنوان پیشنهادی برای استفاده از مکانهای خالی در وین تصور می شد ، اما می تواند در هر قطعه غیرقابل استفاده از زمین شهری ، با هر اندازه نیز اجرا شود.مسیرهای موجود در پارک به طول 2.4 متر (8 فوت) از هم فاصله دارند که 90 سانتی متر (35 اینچ) پرچین آنها را تقسیم می کند و به  استفاده کنندگان این امکان را می دهد تا در حالی که در فاصله فیزیکی امن هستند از مزایای فضای سبز استفاده کنند.

اما این فقط مناطق عمومی نیست که می تواند با تأثیر کرونا ویروس تغییر شکل دهد.با پیش بینی  اینکه بسیاری ازافراد که  بر اثر همه گیری منجر به تغییر در محل کار شده است در آینده نیز بیشتر افراد حتی پس از برداشته شدن قرنطینه در خانه کار خواهند نمود و این امر باعث مسابقه ای برای طراحی مجدد فضاهای داخلی است.

وودز باگوت ، یک شرکت طراحی در استرالیا ، در وب سایت خود اعلام نموده است: “مردم زمان کمتری را برای پرواز ، رانندگی و مسافرت سپری می کنند و زمان بیشتری را با خانواده خود ، پخت و پز ، و البته حتی بیشتر از گذشته کار می کنند.”

در اوایل ماه جاری ، این شرکت طراحی اسپلیت شیفت هوم خود را با هدف کمک به والدینی که هر دو در حالی که وظایف کاری خود را انجام میدهند در عین حال در کارهای خانه کمک می کند.این واحد دارای ویژگی هایی مانند دیوارهای قابل حمل ، محلی برای رشد میوه و سبزیجات ، و فضای اضافی برای نگهداری مواد غذایی و اداری است.

ترس از بیماری همه گیر و بیماری عفونت زا مراقبت های بهداشتی را گسترش می دهد.

گروه های بهداشتی مانند سازمان بهداشت جهانی می گویند که زندگی در شهر می تواند ساکنان را در برابر بیماری های واگیردار مانند سل ناشی از شلوغی و تهویه ضعیف و بیماری های ناشی از آب در معرض خطر قرار دهد.اما UN-Habitat ، آژانس ایالات متحده برای مسکن و شهرسازی می گوید ، شهرهای کم حجم تر نیز می توانند به جلوگیری از آلودگی کمک کنند زیرا ساکنان دسترسی آسانتر به مراکز درمانی دارند.

استهبان لئون ، رئیس برنامه جهانی انعطاف پذیری شهر UN-Habitat گفت: “بدون تردید ، اقداماتی مانند قرنطینه فردی ، اقامت در خانه و تمرین فاصله اجتماعی در یک شهر کاملاً فشرده دشوارتر است.”وی اظهار داشت: با این حال ، شهرهای فشرده حتی در شرایط بحرانی مانند این ، به عنوان مثال دسترسی به خدمات اساسی و مراقبت های پزشکی ، مزایایی را ایجاد می کنند.

لئون افزود: “مزایای یک شهر کامپکت به خوبی برنامه ریزی شده شامل زمان کمتر در رفت و آمد ، هوای پاک تر و کاهش سر و صدا و مصرف سوخت های فسیلی و انرژی است.”

آن هیدالگو ، شهردار پاریس گفته است که قصد دارد “شهری 15 دقیقه ای” را فراهم کند ، جایی که بیشتر نیازهای روزانه مردم با پیاده روی کوتاه ، چرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی امکان پذیر است.

‘ازمایش و خطا’

تقویت خدمات محلی برای کاهش مسافرت باعث کاهش شیوع عفونت می شود اما کریستوس لینتریس ، انسان شناس پزشکی در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند ، در این زمینه هشدار داد.وی گفت ، بیماری ها و کنترل بیماری ها در طول تاریخ تأثیر گسترده ای در برنامه ریزی شهری داشته و تا به امروز نیز ادامه دارد.

سارا جنسن کار ، استادیار معماری در دانشگاه شمال شرقی بوستون ، گفت: شیوع وبا و تب زرد منجر به ایجاد سیستم های فاضلاب زیرزمینی و فضاهای سبز مانند پارک مرکزی نیویورک شد.

وی خاطرنشان كرد: شدت این بیماریها باعث ایجاد انگیزه در ادارات شهرسازی ، مهندسی و بهداشت عمومی شده است.

اما کار همچنین هشدار داد كه اگرچه داستان این ویروس تاكنون موجب شده است كه تعداد بیشتری از مردم از خانه پیاده و كار كنند ، اما این تغییرات ممكن است دائمی نگردد.این معمار گفت: “ما در مرحله بسیار تجربی هستیم.” “آزمایش و خطای زیادی وجود خواهد داشت ، اما مفهوم محلی قطعاً بسیار مهم خواهد بود.”

تاریخ: ۹۹-۲-۲۶
عنوان صفحه: اینگونه است که ویروس کرونا می تواند شهرهای ما را برای همیشه تغییر شکل دهد
عنوان مطلب:  
مرجع: www.weforum.org
نهیه کننده :  
تایید کننده : سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *