نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 1:46 ب.ظ

گزارش ویژه انکوباتور های کسب و کار فناوری

گزارش ویژه انکوباتور های کسب و کار فناوری

مقدمه

انکوباتورهای کسب و کار فناوری یک ابزار قدرتمند توسعه اقتصادی هستند. انها مفهوم رشد را از طریق نواوری و استفاده از فناوری ترویج می کنند، از استراتژی های توسعه اقتصادی برای توسعه کسب و کارهای کوچک حمایت می کنند و رشد را از درون اقتصادهای محلی تشویق می کنند و همچنین مکانیسمی برای انتقال فناوری فراهم می کنند.

انکوباسیون کسب و کار پشتیبانی موقت و تسهیلی است که از طریق ارائه خدمات پیچیده و محیط ویژه با هدف بهبود شانس زنده ماندن انها در مراحل اولیه عمر و ایجاد رشد فشرده بعدی انها ارائه می شود.

اصطلاح انکوباسیون به فرایند حمایت اشاره دارد، در حالی که انکوباتور مخفف سازمان و زیرساخت است که برای این اهداف ایجاد شده است.

انکوباتورهای کسب و کار فناوری از دو تاثیر ظهور کرده اند:

1 افزایش علاقه به پرورش توسعه کسب و کار بومی، به ویژه کسب و کارهای کوچک، به عنوان یک استراتژی توسعه اقتصادی.

2 تمایل به توسعه کسب و کارهای با تکنولوژی بالا در عصر جهانی شدن.

از انجا که انکوباسیون کسب و کار یک منطقه بسیار پیچیده است، از زوایای مختلف، توسط محققان و متخصصان به طور یکسان مورد بررسی قرار گرفته است، که هنوز در مورد تعریف این فعالیت مهم توسعه اقتصادی اجماع ندارند. چند تعریف مرتبط در پاراگراف های موفق ارائه شده است تا درک ما را روشن کند.

انکوباسیون کسب و کار (Business Incubation)

انکوباسیون کسب و کار یک فرایند پشتیبانی کسب و کار است که توسعه موفقیت امیز شرکت های استارت آپ( استارت آپ)و نوپا را تسریع می کند، همچنین به عنوان “مشتریان” انکوباتور ،  با مجموعه ای از منابع و خدمات هدفمند حمایتی کارافرینان نامیده می شود. این خدمات معمولا توسط مدیریت انکوباتور توسعه یافته یا هماهنگ می شوند و هم در انکوباتور کسب و کار و هم از طریق شبکه مخاطبین ان ارائه می شوند.

هدف اصلی انکوباتور کسب و کار تولید شرکت های موفق است که برنامه را از لحاظ مالی قابل دوام و مستقل می کند. این خروجی های انکوباتور پتانسیل ایجاد شغل، احیای محله ها، فن اوری های جدید تجاری و تقویت اقتصاد محلی و ملی را دارند.

انکوباتورها معمولا دسترسی مشتریان به فضای اجاره ای مناسب و اجاره نامه های انعطاف پذیر، خدمات و تجهیزات اساسی مشترک، خدمات پشتیبانی فناوری و کمک به دستیابی به تامین مالی لازم برای رشد شرکت یا طرحهای نوآورانه را فراهم می کنند.

اولین برنامه های انکوباسیون بر روی انواع شرکت های فن اوری یا ترکیبی از شرکت های صنعتی، فن اوری و خدمات کوچک متمرکز شده است که امروزه به عنوان انکوباتورهای چند منظوره نامیده می شود. با این حال، در سال های اخیر، انکوباتورهای جدید در سطح جهانی با هدف قرار دادن صنایعی مانند پردازش مواد غذایی، فن اوری های پزشکی، فن اوری های فضایی و سرامیک، هنر و صنایع دستی و توسعه نرم افزار ظاهر شده اند. حامیان انکوباتور همچنین برنامه هایی را برای حمایت از ایجاد شرکت های کوچک، نیازهای زنان و اقلیت ها، تلاش های زیست محیطی و ارتباطات از راه دور را هدف قرار داده اند.

به طور خلاصه، می توان گفت که انکوباسیون کسب و کار به خدمات پیچیده و محیط ویژه ای اشاره دارد که به طور موقت برای شرکت های استارت آپشده با هدف بهبود شانس زنده ماندن در مراحل اولیه عمر و ایجاد رشد شدید بعدی انها ارائه می شود.

طبقه بندی انکوباتورها

انکوباتورها در نحوه ارائه خدمات خود، در ساختار سازمانی خود و در انواع مشتریانی که به انها خدمت می کنند متفاوت هستند. بصورت بسیار سازگار، انکوباتورها اهداف متفاوتی دارند، از جمله تنوع بخشیدن به اقتصادهای منطقه ای، ایجاد اشتغال و افزایش ثروت در مناطق محلی خود و انتقال تکنولوژی از دانشگاه ها و شرکت های بزرگ. مشتریان انکوباتور در خط مقدم توسعه فن اوری های جدید و نواورانه هستند – ایجاد محصولات و خدماتی که کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشد.

انکوباتورهای مستقر در پارک های تحقیقاتی و فناوری در تعهد خود به شرکت های استارت آپ و مراحل اولیه متفاوت هستند. از سوی دیگر، پارک های تحقیقاتی و فناوری، پروژه های بزرگی هستند که همه چیز را از ازمایشگاه های شرکتی، دولتی یا دانشگاهی تا شرکت های بسیار کوچک در خود جای می دهند. اکثر پارک های تحقیقاتی و فناوری خدمات کمک های تجاری را ارائه نمی دهند که مشخصه یک برنامه انکوباسیون کسب و کار است. با این حال، بسیاری از پارک های تحقیقاتی و فناوری برنامه های انکوباسیون را در خود دارند.

انواع انکوباتورها وجود دارد که در زیر تعریف شده اند:

•       انکوباتورهای تجاری

 رشد مداوم صنعتی و اقتصادی منطقه ای و ملی را ترویج می کنند که شامل افزایش اشتغال از طریق توسعه عمومی کسب و کار یا تحریک اهداف اقتصادی خاص مانند بازسازی صنعتی و تولید ثروت یا استفاده از منابع است.

•       انکوباتور ترکیبی

از انواع عناصر پشتیبانی شرکت های کوچک در یک بسته مقرون به صرفه یکپارچه است. این یک مجموعه  خاص است، یعنی پرورش مراحل اولیه، سرمایه گذاری های رشد گرا، از طریق کمک متمرکز در یک محیط حمایتی را ایجاد می کند.

•       مرکز کسب و کار بین المللی

گزارش شده است که یک “سیستم نسل سوم” به نام “مرکز کسب و کار بین المللی” در حال ظهور است تا طیف گسترده ای از خدمات پشتیبانی برای توسعه کسب و کار مبتنی بر دانش را با ارتباط با دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی، سرمایه گذاری و سرمایه گذاری های مشترک بین المللی به ارمغان بیاورد.

•       انکوباتورهای فناوری Technology (TI)

انکوباتورهای فناوری Technology (TI) برای تقویت مرحله توسعه فناوری در نظر گرفته شده اند. هدف اصلی انکوباتورهای فناوری ترویج توسعه شرکت های مبتنی بر فناوری و کمک به تکمیل فن اوری های در حال توسعه است. اینها در دانشگاه ها، موسسات تحقیق و توسعه و پارک های علم و فناوری واقع شده اند. انها با پیوندهای نهادینه شده با منابع دانش از جمله دانشگاه ها، اژانس های انتقال فناوری، مراکز تحقیقاتی، ازمایشگاه های ملی و پرسنل ماهر تحقیق و توسعه مشخص می شوند. هدف همچنین ترویج انتقال تکنولوژی و انتشار همزمان با تشویق کارافرینی در میان محققان و دانشگاهیان است.

انکوباتورهای فناوری، در عمل، یک نوع انکوباتور کسب و کار هستند و به طور گسترده ای عملکردهای انکوباتور کسب و کار فناوری و مرکز نواوری را ترکیب می کنند.

•       مراکز نواوری فناوری Technology Innovation center (TIC):

مراکز نواوری فناوری ،  تحقیق و توسعه (R & D) و نواوری های تکنولوژیکی مورد نیاز زمینه صنعتی را انجام می دهند که هدف ان سرمایه گذاری مشترک منابع در دانشگاه ها یا موسسات تحقیقاتی و دستیابی به تجاری سازی با حمایت شرکت های تجاری یا موسسات عمومی است. به عنوان یک مفهوم، TIC شبیه به پارک های فناوری و در مرحله تحقیق و توسعه TI است.

•       مرکز رشد کسب و کار فناوری (TBI)  Technology business incubation

سرمایه گذاری دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی دولتی، دولت محلی و موسسات خصوصی برای ترویج و تقویت یک شرکت جدید با تکنولوژی فشرده است.

TBI به نوع انکوباسیون اشاره دارد که در ان گروه تمرکز شامل شرکت های نواورانه، عمدتا فن اوری گرا یا دانش فشرده بخش خدمات و تعاملات با حوزه دانشگاهی است که یک عنصر اساسی از فرایند انکوباسیون را ارائه می دهد. پیشبرد TBI به موازات تحول شدید فرایندهای اقتصادی امروزه رخ داده است، می توان ان را به عنوان پاسخی برای چالش های اقتصاد مبتنی بر یادگیری تفسیر کرد.

همانطور که TBI در فرایندهای محیط اقتصادی مبتنی بر یادگیری مداخله می کند، نواوری و سیاست های سازمانی را ادغام می کند و با مشارکت فعال حوزه دانشگاهی اجرا می شود، ویژگی های منحصر به فرد خاصی دارد که بشرح زیر است:

TBI شرکت های نواورانه استارت آپی را پرورش می دهد، بنابراین روند انکوباسیون به شدت با فرایند نواوری در هم تنیده است.این اتفاق در شرکت های حمایت شده رخ می دهد.

هدف TBI تحقق برخی از اهداف توسعه اقتصادی محلی (در نهایت افزایش رقابت) است.

هدف TBI توسعه صنایع نواورانه جدید با تحریک ایجاد و رشد اولیه شرکت های استارت آپی است.

چه چیزی انکوباتورهای کسب و کار فناوری را از سایر انکوباتورها متمایز می کند؟

اکثر برنامه های انکوباتور کسب و کار عمومی امیدوارند که نرخ تشکیل، گسترش و توسعه کسب و کار جدید را افزایش دهند و شانس بقا را در میان شرکت های استارت آپی را افزایش دهند – چه انها بر کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی متمرکز باشند یا نه.

تفاوت دیگر این است که انکوباتورهای کسب و کار عمومی تمایل به تمرکز بر شرکت های مشتری محور دارند یا در حال توسعه تکنولوژی پیشرفته اختصاصی با محصولات یا خدمات قابل فروش هستند. این شرکت ها معمولا یک جزء تحقیق و توسعه قوی دارند. انکوباتورهای کسب و کار فناوری مجموعه ای کمی متفاوت از خدمات را ارائه می دهند. انکوباتورهای مرتبط با دانشگاه ها معمولا دسترسی به ازمایشگاه های پیشرفته فناوری، تجهیزات و سایر منابع تحقیقاتی و فنی مانند استادان، کارکنان، دانشجویان و کتابخانه ها را ارائه می دهند.

زمینه تاریخی

انکوباتورهای تجاری از ایالات متحده امریکا سرچشمه گرفته اند و به سرعت در انجا گسترش یافته اند. ریشه های این ایده را می توان به سال 1942 ردیابی کرد، زمانی که اژانس های دانشجویی، در ایتاکا، شروع به انکوباسیون با دانشجویان کردند. در سال 1946، اولین انکوباتور خارج از جامعه دانشجویی توسط American Research Develop-ment (ARD) ایجاد شد که توسط چندین فارغ التحصیل MIT اغاز شد تا سرمایه ریسک را برای کارافرینان تامین کند.

در سال 1959، چارلز مانکوسو و خانواده اش مرکز صنعتی باتاویا (BIC) را در ایالت نیویورک خریداری کردند و از این انبار کارخانه سابق برای ایجاد شغل در یک شهر کوچک اقتصادی استفاده کردند. تنها در دهه 1960 بود که انکوباتورها شروع به توسعه کردند. رشد در دهه های 1970 و 1980 عمدتا به دلیل نیاز به احیای مناطقی که از دست دادن شغل در صنایع اساسی رنج می برند، شتاب گرفت. دهه 1990 شاهد توسعه بیشتر انکوباتورها در سراسر کشور بود. از سال 1996 و در سال 1998، نوع جدیدی از انکوباتور، که به طور مختلف “انکوباتور اینترنتی”، “شتاب دهنده” یا “کاتالیزور سرمایه گذاری” نامیده می شود، ظاهر شد.

از اکتبر 2006، بیش از 1400 انکوباتور در امریکای شمالی وجود داشت که از 12 مورد در سال 1980 افزایش یافته است. وزارت خزانه داری در سال 1997 حدود 25 محیط انکوباسیون را در انگلستان شناسایی کرد. تا سال 2005، UKBI حدود 270 محیط انکوباسیون را در سراسر کشور شناسایی کرد. یک مطالعه که توسط کمیسیون اروپا در سال 2002 انجام شد، حدود 900 محیط انکوباسیون در اروپای غربی را شناسایی کرد.

تنها در سال 2005، برنامه های انکوباسیون امریکای شمالی به بیش از 27،000 شرکت کمک کرد که برای بیش از 100،000 کارگر اشتغال ایجاد کردند و درامد سالانه 17 میلیارد دلار را تولید کردند.

مراکزرشد کسب و کار تکنولوژی (TBI)

نیاز به ابزارهایی مانند TBI در سراسر جهان برای شروع شرکت های فن اوری و دانش محور شناخته شده است. مطالعات همچنین نشان می دهد که چنین مکانیسم هایی نه تنها به رشد شرکت های جدید مبتنی بر فناوری بلکه به بهبود میزان بقای انها (از 30 درصد به بیش از 70 درصد) کمک می کند. TBI ها همچنین تجاری سازی سریع خروجی های تحقیقاتی را تسهیل می کنند.

بنابراین، TBI ها علاوه بر ارائه خدمات به شرکت های جدید و همچنین به SME های موجود در منطقه همچنین فضای مناسب برای بقا و رشد انها را تسهیل می کنند. ویژگی اساسی این برنامه TBI این است که شرکت های مستاجر فضای انکوباتور را در عرض 2-3 سال ترک می کنند.

TBI ها برای دستیابی به اهداف زیر ترویج شده اند:

ایجاد شرکت های جدید مبتنی بر تکنولوژی،

ایجاد شغل و خدمات ارزش افزوده،

تسهیل انتقال تکنولوژی،

پرورش روحیه کارافرینی،

تجاری سازی سریع خروجی تحقیق و توسعه،

خدمات تخصصی به SME های موجود.

این TBI معمولا در نزدیکی یک منبع تکنولوژی و دانش قرار دارد یعنی در اطراف موسسات تحقیق و توسعه / موسسات علمی یا ارتباطات قوی با چنین موسسات برای اطمینان از استفاده بهینه از تخصص و امکانات موجود در نتیجه نگه داشتن هزینه TBI در سمت پایین تر. قرار دادن TBI ها در چنین مکانی نیز تاخیر زمانی بین توسعه فناوری و تجاری سازی ان را کاهش می دهد. علاوه بر این، از انجا که موفقیت یک TBI تا حد زیادی به مکان و مدیریت ان علاوه بر کیفیت شرکت های مستاجر بستگی دارد، جنبه های زیر مربوط به institution میزبان (HI) همیشه در هنگام انتخاب محل TBI در نظر نگه داشته می شود:

سابقه تحقیق و توسعه و تجاری سازی خروجی تحقیق و توسعه،

تیم اختصاصی افراد تحقیق و توسعه،

محیط صنعتی در منطقه،

نزدیکی به سایر موسسات تحقیق و توسعه / دانشگاهی،

زیرساخت، امکانات و تخصص در دسترس،

TBI، به عنوان یک محقق مغز افزاری در نظر گرفته شده است، یک فرایند “ازمون و خطا” است، از این رو لازم است مکانیسم هایی ایجاد شود که بازخورد از اثرات را ارائه می دهند

اصول و بهترین شیوه های انکوباسیون کسب و کار موفق

دو اصل انکوباسیون مؤثر کسب و کار را مشخص می کند:

•       هدف انکوباتور به حداکثر رساندن موفقیت شرکت های نوظهور ، تاثیر مثبت بر سلامت اقتصادی جامعه خود است .

•       انکوباتور خود یک مدل پویا از یک عملیات تجاری پایدار و کارامد است.

برنامه های انکوباسیون کسب و کار مدل یا الگو با تعهد به ترکیب بهترین شیوه های صنعتی متمایز می شوند. مدیریت انکوباتور از این مراکز رشد تلاش برای:

       تعهد به دو اصل اصلی انکوباسیون کسب و کار

       به دست اوردن اجماع در یک ماموریت که نقش انکوباتور را در جامعه تعریف می کند و یک برنامه استراتژیک حاوی اهداف قابل اندازه گیری برای دستیابی به ماموریت برنامه ایجاد می کند

       ایجاد ساختار پایدار مالی با توسعه و اجرای یک طرح کسب و کار واقع بینانه

       ایجاد یک هیئت مدیره موثر متعهد به ماموریت انکوباتور و به حداکثر رساندن نقش مدیریت در توسعه شرکت های موفق

       اولویت بندی زمان مدیریت برای تاکید بیشتر بر کمک مشتری، از جمله مشاوره و راهنمایی فعال که منجر به موفقیت شرکت و ایجاد ثروت می شود.

       توسعه یک مرکز انکوباتور، منابع، روش ها و ابزارهایی که به ارائه موثر کمک های تجاری به شرکت های مشتری کمک می کند و نیازهای توسعه هر شرکت را براورده می کند.

       به دنبال ادغام برنامه و فعالیت های انکوباتور در بافت جامعه و اهداف و استراتژی های توسعه اقتصادی گسترده تر ان

       توسعه پشتیبانی ذینفعان، از جمله یک شبکه منابع، که به مشتری برنامه انکوباسیون کمک می کند و از ماموریت و عملیات انکوباتور پشتیبانی می کند

       حفظ یک سیستم اطلاعات مدیریت و جمع اوری امار و سایر اطلاعات لازم برای ارزیابی برنامه در حال انجام، در نتیجه بهبود اثربخشی برنامه و اجازه دادن به ان برای تکامل با نیازهای مشتریان

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *