نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 4:40 ق.ظ

پرنورترین فلش تاکنون جو زمین را در سال گذشته مختل کرد

پرنورترین فلش

14 نوامبر 2023 -توسط دانیل لالر-برداشت یک هنرمند از انفجار قدرتمند پرتوهای گاما، ناشی از انفجاری در جهان دور، که در 9 اکتبر سال گذشته به زمین رسید.

محققان گفتند که در سال گذشته درخشان‌ترین فلاش نوری که تا به حال در آسمان شب دیده شده است، جو فوقانی زمین را به گونه‌ای آشفته کرد که پیش از این هرگز شناسایی نشده بود.انفجار عظیمی از پرتوهای گاما از یک انفجار کیهانی عظیم در حدود دو میلیارد سال نوری از زمین در 9 اکتبر 2022 به زمین رسید و تلسکوپ های سراسر جهان را روشن کرد.

این فلاش که به سرعت لقب «قایق» (Brightest Of All Time) را گرفت، تنها هفت دقیقه طول کشید، اما درخشش پس از آن به مدت هفت ساعت برای ستاره شناسان آماتور قابل مشاهده بود.

این فلاش آشکارسازهای رعد و برق را در هند فعال کرد و ابزارهایی را به کار انداخت که معمولاً انفجارهای خورشید را مطالعه می کنند که شراره های خورشیدی نامیده می شوند.همچنین بر ارتباطات رادیویی موج بلند در یونوسفر پایینی تأثیر گذاشت، بخشی از جو فوقانی زمین در حدود 60 تا 350 کیلومتر (37 تا 217 مایل) بالاتر از سطح.

گروهی از محققان ایتالیایی و چینی گفتند بر روی یونوسفر فوقانی تأثیر گذاشت – اولین باری که یک انفجار پرتو گاما در این بخش از جو مشاهده شد.

از 350 تا 950 کیلومتری زمین، نزدیک به لبه فضا، یونوسفر فوقانی جایی است که تابش خورشید به ذرات باردار تبدیل می شود که یک میدان الکتریکی مهم را تشکیل می دهند.

میرکو پیرسانتی، محقق دانشگاه اکویلا ایتالیا، به خبرگزاری فرانسه گفت که کارشناسان در این زمینه به مدت دو دهه در حال بحث بودند که آیا انفجار پرتو گاما می تواند تأثیری بر یونوسفر فوقانی داشته باشد یا خیر.

پیرسانتی، نویسنده اصلی یک مطالعه جدید در مجله Nature Communications، گفت: “فکر می کنم ما در نهایت به این سوال پاسخ دادیم.”

او گفت که محققان خوش شانس بودند که ماهواره چینی-ایتالیایی CSES، که دارای آشکارساز میدان الکتریکی است، “دقیقا در منطقه ای بود که توسط انفجار پرتو گاما روشن شد” در 500 کیلومتری زمین در یونوسفر فوقانی.

پیرسانتی افزود: ما شکلی را در میدان الکتریکی پیدا کردیم که قبلاً مشاهده نشده بود.

اریک کولکرز، کارشناس پرتو گاما آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای گفت: این شگفت انگیز است.ما می‌توانیم چیزهایی را ببینیم که در اعماق فضا اتفاق می‌افتند اما روی زمین نیز تأثیر می‌گذارند.»

پیرسانتی گفت که این تحقیقات به دانشمندان کمک می کند تا تهدید بالقوه ای را که سایر انفجارهای پرتو گاما در آینده ایجاد می کنند، درک کنند.بدترین سناریو ممکن است این باشد که چنین انفجار قدرتمندی از نزدیک‌تر به خانه – مثلاً در کهکشان راه شیری خودمان – رخ دهد. او گفت که این می تواند لایه اوزون زمین را به طور کامل پاک کند.این امر همه چیز را در سطح در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار می دهد و به طور بالقوه حیات روی زمین را از بین می برد.

پیش از این گمانه زنی هایی وجود داشت که انفجارهای پرتو گامای گذشته می تواند باعث رویدادهای انقراض دسته جمعی باستانی شود.اما پیرسانتی تأکید کرد که چیزهای زیادی ناشناخته باقی مانده است.

او توضیح داد که همچنین ممکن است یونوسفر تمام پرتوهای گاما را جذب کند و “هیچ اتفاقی” برای ما روی زمین رخ ندهد.

انفجار پرتو گاما سال گذشته که رسماً GRB 221009A نامیده می شود، اعتقاد بر این است که یا در اثر انفجار یک ستاره عظیم در حال مرگ به یک ابرنواختر یا تولد یک سیاهچاله ایجاد شده است.

با توجه به قدرت بی‌شمارش، می‌توانست هر دوی آن‌ها هم باشد – یک انفجار ابرنواختری که منجر به ایجاد یک سیاه‌چاله می‌شود.این انفجار از جهت صورت فلکی ساگیتا رخ داد و حدود 1.9 میلیارد سال طول کشید تا به زمین برسد.اکنون به دلیل انبساط کیهان، 2.4 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.به طور متوسط هر روز بیش از یک انفجار پرتو گاما به زمین می رسد.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *