نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:12 ب.ظ

سه برنامه ویژه صندوق نوآوری برای صادراتی شدن شرکت‌‎های دانش‌بنیان

30-7-1402

مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: چهارچوب برنامه صادراتی صندوق نوآوری شامل سه دسته توانمندسازی صادراتی، شبکه‌سازی صادراتی و تأمین مالی صادراتی است و در بخش توانمندسازی، خدماتی شامل آموزش و مشاوره، استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت فکری ارائه می‌شود.

سه برنامه ویژه صندوق نوآوری برای صادراتی شدن شرکت‌‎های دانش‌بنیان

به گزارش سیتنا، در روز نخست این همایش که به صورت همزمان با چهل و نهمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» و پذیرش هیئت تجاری و فناوری از کشور ارمنستان در حوزه کشاورزی برگزار شده است، علاوه بر معرفی و آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار ارمنستان، نماینده رییس اتحادیه کشاورزی این کشور در همایش «در مسیر صادرات دانش‌بنیان» سخنرانی کرد.

همچنین نمایشگاهی با حضور 26 شرکت دانش‌بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شده است تا هیئت تجاری ارمنستان از نزدیک با دستاوردها و توانمندی‌های دانش‌بنیان‌های ایرانی در حوزه کشاورزی آشنا شده تا زمینه همکاری مشترک و صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی به این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

نشست «انتقال تجربه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به بازارهای بین‌المللی» با حضور دکتر مهدی متقیان، دکتر فائقه اسلامی‌پور و دکتر مهرداد عالی‌پور، نشست «اصول و فنون مذاکره» با سخنرانی مهندس محمد گیوکی و «آشنایی با نقش طراحی صنعتی در تکمیل زنجیره ارزش جهان» با سخنرانی دکتر مصطفی توحیدی فر، از دیگر برنامه‌های روز نخست این همایش است.

برنامه‌های صندوق نوآوری برای کمک به توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

مهندس محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در این همایش با اشاره به برنامه‌های این صندوق در راستای کمک به صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور گفت: ما در صندوق نوآوری 78 خدمت در چهار گروه تسهیلات، ضمانت‌نامه‌ها، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم.

وی افزود: چهارچوب برنامه صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی شامل سه دسته توانمندسازی صادراتی، شبکه‌سازی صادراتی و تأمین مالی صادراتی است. در بخش توانمندسازی، خدماتی شامل آموزش و مشاوره، استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت فکری ارائه می‌شود.

نوتاش افزود: خدمات بخش آموزش و مشاوره دربرگیرنده حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش داخلی، آموزش در سایر کشورها، یادگیری شرکتی و همچنین، مشاوره کسب و کار است. در حوزه استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی نیز خدماتی مانند استانداردهای صادراتی (تا سقف 300 میلیون تومان)، تأییدیه‌های ملی (تا سقف 600 میلیون تومان)، خدمات آزمایشگاه (تا سقف 300 میلیون تومان) و استانداردهای تخصصی (تا سقف 75 میلیون تومان) ارائه می‌شود. 

مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی، شبکه‌سازی صادراتی را یکی از برنامه‌های جدی این صندوق عنوان کرد و گفت: در این بخش، خدمات متنوعی ارائه می‌شود. حمایت از حضور مستقل شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های خارجی یکی از این برنامه‌ها است. در همین راستا فهرست حدود 350 نمایشگاه خارجی مورد تأیید، در سایت صندوق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: فراهم کردن امکان حضور در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های خارجی، یکی دیگر از برنامه‌های شبکه‌سازی صادراتی است. سالانه تا سقف 300 میلیون تومان به صورت بلاعوض برای حضور در پاویون در نمایشگاه‌های خارجی به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌شود؛ البته باید توجه داشت که پاویون‌ها گنجایش 25-20 شرکت را دارند و درصورتی که تعداد درخواست‌‌ها بیشتر باشد، شرکت‌های دانش‌بنیان براساس پتانسیل صادراتی بالاتر گزینش می‌شوند.

نوتاش تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات این حوزه (شبکه‌سازی صادراتی)، حضور در نمایشگاه‌های دائمی خارجی است که شامل پایگاه‌های صادراتی متعلق به بخش خصوصی هستند که در برخی از کشورها ایجاد شده‌اند. این پایگاه‌ها به صورت دائم برای محصولات دانش‌بنیان بازاریابی می‌کنند.

اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و فناوری، برگزاری رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» در قالب کلینیک مدیریت صادرات دانش‌بنیان و کمک‌های توسعه‌ای، از دیگر محورهای حوزه شبکه‌سازی صادراتی بود که مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی به آن اشاره کرد.

مرکز تحقیقات سیاست علمی؛ مهم‌ترین نهاد تخصصی در حوزه سیاست‌گذاری و جریان‌سازی گفتمان‌های علم و فناوری کشور

در ادامه این همایش نیز دکتر مرضیه شاوردی، مدیر مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سخنانی با اشاره به فرآیند شکل‌گیری این مرکز گفت: در دهه 80 بحث سیاست‌گذاری در حوزه علم مطرح شد و زمانی که وزارت علوم بازطراحی شد، در سال 1383 شاهد ظهور مرکز تحقیقات علمی کشور بودیم. با راه‌اندازی شورای عالی عتف، وظیفه سیاست‌گذاری علمی کشور برعهده این مرکز گذاشته شد و نام آن به «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» تغییر پیدا کرد. 

شاوردی با اشاره به نقش این مرکز در حمایت از زیست‌بوم نوآوری کشور افزود: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مهم‌ترین نهاد تخصصی در حوزه سیاست‌گذاری و جریان‌سازی گفتمان‌های علم و فناوری کشور و فعال در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

مدیر مرکز نوآوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تصریح کرد: آزمایشگاه سیاستی و مرکز نوآوری، دو بازو یا ابزار حمایتی هستند که در مرکز تحقیقات برای حمایت از زیست‌بوم نوآوری کشور شکل گرفته‌اند. 

وی با اشاره به اهداف برگزاری این برنامه گفت: همایش «در مسیر صادرات دانش‌بنیان» به مناسبت روز ملی صادرات طراحی و اجرا شده است و به نوعی، شروعی برای مطرح کردن مسائل مرتبط با صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است. این همایش، با چهل و نهمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» و پذیرش هیئت تجاری و فناوری از کشور ارمنستان در حوزه کشاورزی همراه شده است که طی آن شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار کشور ارمنستان آشنا خواهند شد. 

ارمنستان، سکوی پرش ایده‌الی برای شرکت‌های ایرانی است

دکتر ناصر انزلی‌چی، رییس انجمن شرکت‌های مدیریت صادرات ایران و مدرس رسمی مرکز تجارت بین‌الملل نیز در این همایش که همزمان با چهل و نهمین رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» و پذیرش هیئت تجاری و فناوری از کشور ارمنستان برگزار شده است، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بازار صادراتی این کشور را تشریح کرد. 

وی با مقایسه سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP)، درآمد، جمعیت و نوع مرز مشترک کشورهای ارمنستان، روسیه، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان با ایران گفت: شاید تولید ناخالص داخلی و جمعیت ارمنستان نسبت به سایر کشورها کمتر باشد، اما از بازار بسیار خوبی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی برخوردار است. این کشور طی دو سال گذشته شاهد جهش خیره‌کننده‌ای در رتبه شفافیت بوده است که فضا را برای حضور موفق شرکت‌های ایرانی بیشتر می‌کند. 

رییس انجمن شرکت‌های مدیریت صادرات ایران تأکید کرد: ارمنستان کوچکترین کشور ناحیه قفقاز جنوبی و تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و از اهمیت ژئوپولوتیکی بسیار زیادی برخوردار است.  یکی از چالش‌های این کشور، محصور بودن در خشکی و مناقشه با دو همسایه شرقی و غربی است.

انزلی‌چی تصریح کرد: مهم‌ترین و امن‌ترین مسیر آبی ارمنستان از ایران می‌گذرد و بنابراین توسعه روابط دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. این کشور با داشتن 14 قرارداد تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با اروپا، کانادا، ژاپن و …، بیشترین رتبه شفافیت در ناحیه اوراسیا، دارا بودن مرکز مشترک زمینی با ایران و نیاز به ایران به عنوان اصلی‌ترین درگاه راهیابی به آب‌های آزاد، یک سکوی پرش ایده‌آل برای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی محسوب می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *