نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 6:09 ب.ظ

مطالعه سازمان ملل می گوید هوش مصنوعی احتمالاً مشاغل را افزایش می دهد و کمتر نمی کند .

21 آگوست 2023 – اعتبار: CC0 دامنه عمومی-یک مطالعه سازمان ملل نشان داد که هوش مصنوعی به احتمال زیاد مشاغل را افزایش می دهد تا از بین بردن آنها.

راه اندازی پلت فرم مولد هوش مصنوعی ChatGPT در ماه نوامبر، که قادر به انجام وظایف پیچیده به صورت دستوری است، به عنوان یک نقطه عطف فناوری در نظر گرفته شد که یک تحول بالقوه چشمگیر در محل کار را نشان می دهد.

اما یک مطالعه جدید از سازمان بین‌المللی کار سازمان ملل (ILO) که تأثیر بالقوه آن و سایر پلتفرم‌ها را بر کمیت و کیفیت شغل ها بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که بیشتر مشاغل و صنایع تنها تا حدی در معرض اتوماسیون هستند.

ILO گفت: اکثر آنها “به احتمال زیاد به جای جایگزینی با آخرین موج هوش مصنوعی مولد، مانند ChatGPT، تکمیل می شوند.”

بنابراین، بیشترین تأثیر این فناوری احتمالاً تخریب شغل نیست، بلکه تغییرات بالقوه در کیفیت مشاغل، به ویژه شدت کار و استقلال است.این مطالعه در عین حال تأکید کرد که تأثیرات فناوری بین مشاغل و مناطق بسیار متفاوت است، در حالی که هشدار داد زنان بیشتر از مردان مشاغل خود را تحت تأثیر قرار می دهند.

این امر نشان داد که کار دفتری دسته‌ای از مشاغلی است که بیشترین سطح فناوری را دارند، به طوری که تقریباً یک چهارم وظایف به شدت در معرض دید قرار می‌گیرند و بیش از نیمی از وظایف دارای سطح متوسط هستند.

ILO گفت، در سایر گروه‌های شغلی، از جمله مدیران و تکنسین‌ها، تنها بخش کوچکی از وظایف به‌شدت در معرض تغییر قرار داشتند، در حالی که حدود یک چهارم آن‌ها سطوح متوسطی داشتند.

در همین حال، تجزیه و تحلیل نشان داد که کشورهای با درآمد بالاتر به دلیل سهم مهم مشاغل اداری و فراحرفه ای در توزیع مشاغل، بیشترین تأثیرات را از اتوماسیون تجربه خواهند کرد.

این مطالعه نشان داد که 5.5 درصد از کل اشتغال در کشورهای با درآمد بالا به طور بالقوه در معرض تأثیرات خودکار هوش مصنوعی مولد قرار دارد، در حالی که تنها 0.4 درصد از اشتغال در کشورهای کم درآمد بود.

در عین حال، این مطالعه نشان داد که سهم اشتغال به طور بالقوه تحت تأثیر اتوماسیون برای زنان بیش از دو برابر مردان است که به دلیل حضور بیش از حد زنان در مشاغل اداری، به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط است.

در حالی که گزارش  تفاوت های قابل توجهی را در تأثیر بالقوه بر کاهش مشاغل ناشی از هوش مصنوعی بین کشورهای ثروتمند و فقیرتر مشخص نمود،  نیز نشان داد که پتانسیل افزایش در بین کشورها تقریباً برابر است.

ILO گفت: این نشان می دهد که “با اتخاذ سیاست های صحیح، این موج جدید تحول فناوری می تواند مزایای مهمی را برای کشورهای در حال توسعه ارائه دهد.”

با وجود اینکه افزایش می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت‌های مثبت باشد، مانند خودکار کردن کارهای روتین برای آزاد کردن زمان برای کار جذاب‌تر، “همچنین می‌تواند به گونه‌ای اجرا شود که عاملیت کارگران را محدود کند یا شدت کار را تسریع کند.”

نویسندگان این گزارش گفتند که کشورها باید سیاست هایی را برای حمایت از یک تغییر “منظم، عادلانه و مشورتی” طراحی کنند و تاکید کردند که “نتایج انتقال فناوری از پیش تعیین شده نیست”.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *