نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 3:23 ب.ظ

تکامل پیچیدگی دستوری 1314 زبان اندازه گیری میشود.

16 آگوست 2023 -توسط انجمن ماکس پلانک-توزیع جهانی پیچیدگی دستوری (تلفیقی). زبان های نزدیک به هم شبیه نمرات یکدیگر هستند. اعتبار: پیشرفت علم (2023). DOI:

زبان‌ها در سرتاسر جهان از نظر تفاوت‌های گرامری بسیار متفاوت هستند. این تنوع حتی بین زبان های نزدیک به هم قابل مشاهده است. به عنوان مثال، گویشوران سوئدی، دانمارکی و نروژی از همان کلمه hunden به معنای “سگ” استفاده می کنند تا بفهمند که سگ در خانه است یا اینکه شخصی سگ را پیدا کرده یا به سگ غذا داده است. از سوی دیگر، در زبان ایسلندی، سه شکل کلمه متفاوت در این موقعیت‌ها به کار می‌رود که به ترتیب با حالت اسمی، مضارف و داتیو مطابقت دارد hundurinn، hundinn، و hundinum.

این تمایز دستوری در سیستم موردی، همراه با بسیاری دیگر، ایسلندی را از زبان های خواهر نزدیک خود متمایز می کند. اولنا شچرباکووا، نویسنده اول از موسسه ماکس پلانک برای انسان شناسی تکاملی، می گوید: «یک فرضیه برجسته در مورد اینکه چرا برخی از زبان ها دستور زبان پیچیده تری نسبت به دیگران نشان می دهند، پیچیدگی دستوری را به محیط های اجتماعی که این زبان ها در آن استفاده می شود، مرتبط می کند.

به عنوان مثال، زبان ایسلندی در درجه اول توسط جمعیت محلی بیش از 350000 نفر آموخته و استفاده می شود. چنین جوامع منزوی نسبتاً کوچکی «جوامع صمیمی» نیز نامیده می شوند. در مقابل، سایر کشورهای اسکاندیناوی، که در مجاورت همسایگان خود قرار دارند، دارای جمعیت بیشتری با نسبت قابل توجهی از افراد غیر بومی هستند.

چنین جوامعی به عنوان «جوامع بیگانگان» شناخته می شوند. بسیاری از زبان‌شناسان ادعا کرده‌اند که زبان‌هایی که زبان‌های غیر بومی بیشتری دارند، گرامرهای خود را ساده‌تر می‌کنند، زیرا برخلاف کودکان، زبان‌آموزان بزرگسال برای به دست آوردن قواعد دستوری پیچیده برای تسلط بر پیچیدگی‌های زبان جدید خود تلاش می‌کنند.

اما آیا این نمونه ایسلندی نماینده تنوع زبانی چشمگیر در سراسر جهان است؟ محققان مؤسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک می‌خواستند دریابند که آیا گرامر زبان‌ها زمانی که توسط جوامع بزرگ‌تری از غریبه‌ها با بسیاری از افراد غیر بومی صحبت می‌شود، ساده‌تر می‌شوند.

آنها برای مطالعه خود که در Science Advances منتشر شد، پیچیدگی دستوری 1314 زبان را با استفاده از داده‌های Grambank – یک پایگاه داده جهانی تازه منتشر شده از ویژگی‌های دستوری – اندازه‌گیری کردند. این نمرات پیچیدگی با متغیرهایی مقایسه شد که تعداد افراد غیر بومی به این زبان‌ها را شرح می‌دهد.

تعریف پیچیدگی

پیچیدگی زبان موضوعی است که در زبان شناسی به شدت مورد بحث قرار می گیرد و دیدگاه های مخالف بسیاری دارد. هدویگ اسکیرگارد از موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک می‌گوید: «بسیاری از اختلاف‌ها به تفاوت‌ها در نحوه تعریف «پیچیدگی» برمی‌گردد.

“در این مطالعه، ما روش شناسی را با استفاده از دو معیار متمایز بهبود دادیم: ادغام (تلفیق افعال و اسم ها) و اطلاع رسانی (تعداد تمایزها).

نتایج نشان می دهد که جوامع غریبه به زبان های کمتر پیچیده صحبت نمی کنند. شچرباکووا می‌گوید: «در عوض، مطالعه ما نشان می‌دهد که تنوع در پیچیدگی گرامری به‌طور کلی به کندی انباشته می‌شود و نمی‌تواند با محیط نزدیک سازگار شود».

مثال معروف برای ادعای محیط اجتماعی که پیچیدگی گرامری را شکل می دهد آلمانی است. آلمانی توسط تعداد زیادی از افراد غیر بومی صحبت می‌شود، و با این حال، سیستم حروف و بسیاری دیگر از تمایزات دستوری خود را حفظ کرده است.

این مطالعه تأثیر محیط اجتماعی را بر پیچیدگی دستوری آزمایش می‌کند، در حالی که شباهت‌های مورد انتظار ناشی از وراثت و تماس شجره‌نامه را در نظر می‌گیرد. سیمون گرین‌هیل از دانشگاه اوکلند نتیجه‌گیری می‌کند.”مطالعه ما اهمیت استفاده از داده های در مقیاس بزرگ و محاسبه تاثیر وراثت و تماس را هنگام پرداختن به سوالات طولانی مدت در مورد تکامل زبان ها برجسته می کند. این نشان می دهد که چگونه خرد زبانی دریافت شده را می توان به شدت با مجموعه داده های جهانی که به طور فزاینده ای در حال افزایش است مورد آزمایش قرار داد. در دسترس قرار می‌گیرد.”

https://phys.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *