نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 آذر 1403 11:14 ب.ظ

پنج راه هوشمندانه برای واگذاری سهام معقولانه به سرمایه گذاران

17 جولای 2023-توسط آرون کانتور

اکوسیستم استارتاپی در حال حاضر با سرعتی بالاتر از همیشه در حال تکامل است. انتظارات سرمایه گذاران تغییر کرده است و جذب سرمایه یک چالش بزرگ برای استارت آپ ها است. داده‌های Crunchbase نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری اولیه و فرشته در استارت‌آپ‌های ایالات متحده با 45 درصد کاهش سالانه در سه ماهه اول سال 2023 به 3.1 میلیارد دلار رسیده است. سرمایه گذاری های اولیه و فرشته در ایالات متحده با پایین ترین سطح سه ماهه خود از سه ماهه چهارم سال 2020 مواجه است.

در حالی که سرمایه‌گذاری اولیه و فرشته کاهش یافته است، کاهش سرمایه‌گذاری سری A برای استارت‌آپ‌های مستقر در ایالات متحده حتی قابل توجه‌تر بوده است. سرمایه گذاری سری A در سه ماهه اول سال 2023 از 14.5 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم سال 2021 به 5.7 میلیارد دلار کاهش یافت.

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، سرمایه گذاران ممکن است برای پوشش ریسک افزایش یافته، تقاضای سهام استارتاپ بیشتری کنند. بنابراین، بنیان‌گذاران باید به‌دقت مبادلات را ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند که آیا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز مسیر درستی برای رشد و چشم‌انداز بلندمدت استارت‌آپ‌شان است یا خیر.

چگونه از دادن ارزش سهام بیش از حد به سرمایه گذاران جلوگیری کنیم

در اینجا پنج نکته وجود دارد که باید قبل از وارد شدن به یک معامله در نظر بگیرید:

1. آیا حاضرید سهام خود را به سرمایه گذاران خطرپذیر واگذار کنید؟

ابتدا باید از خود بپرسید که آیا با از دست دادن سهام و کنترل در استارتاپ خود مشکلی ندارید؟ به دست آوردن سرمایه خطرپذیر برای همه امکان پذیر نیست. کنار گذاشتن عدالت در تجارت شما می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد، به خصوص در شرایطی که زمان، تلاش و پول قابل توجهی را برای ایجاد کسب و کار خود سرمایه گذاری کرده باشید. از دست دادن مالکیت و قدرت تصمیم گیری می تواند بر تصمیمات کلیدی تجاری تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند باعث ناهماهنگی منافع در مورد آینده شرکت شود.

به همین دلیل است که برخی استارت آپ ها بوت استرپ را انتخاب می کنند. بوت استرپینگ به بنیانگذاران این امکان را می دهد که کنترل شرکت را بدون دادن ارزش سهام به سرمایه گذاران حفظ کنند. با این حال، آنها باید شرکت را با بودجه محدود اداره کنند، بر سرمایه شخصی تکیه کنند و نقش های چند شغله را در مقابل استخدام کارمندان به عهده بگیرند.

سوال این است که چه زمانی باید به فکر گرفتن سرمایه خطرپذیر از سرمایه گذاران باشید؟

کمبود پول.

 بنیانگذاران به دلایل مختلف از سرمایه گذاران پول جمع می کنند، که احتمالا دلیل اصلی کمبود سرمایه است. بنیان‌گذارانی که با سرمایه‌گذاری شخصی شروع می‌کنند معمولاً بودجه شخصی، دوستان و خانواده‌شان زود تمام می‌شود. بنابراین، آنها به پول اضافی برای حمایت از رشد استارتاپ خود و پوشش هزینه های متحمل شده نیاز دارند.

برای استخدام کارمندان.

یکی از رایج ترین کاربردهای دیگر برای تامین مالی، استخدام پیش از درآمد است. استخدام کارمندان به مقیاس عملیات شرکت کمک می کند و ظرفیت تولید را افزایش می دهد. همچنین به موسس کمک می کند تا مسئولیت ها را به کارمندان محول کند تا بنیانگذار بتواند زمان بیشتری را برای کارهای حیاتی صرف کند.

تسریع در فروش و بازاریابی.

 استارت‌آپ‌ها اغلب برای کمپین‌های بازاریابی، استراتژی‌های جذب مشتری و جذب کاربر به سرمایه‌های مخاطره‌آمیز نیاز دارند. چنین هزینه هایی شامل تبلیغات، تولید محتوا، بازاریابی رسانه های اجتماعی و سایر فعالیت های تبلیغاتی است. با توجه به منابع محدود، شناخت کم نام تجاری، و در حال تکامل تناسب محصول با بازار، به دست آوردن اولین مشتریان می تواند هزینه هنگفتی برای استارت آپ های در مراحل اولیه باشد.

توسعه محصول.

توسعه یک محصول یا خدمات به منابع مالی نیاز دارد. در بسیاری از سناریوها، پیش‌بینی دقیق هزینه‌های توسعه محصول دشوار است. با کمک سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطرپذیر، فرآیند توسعه محصول می تواند موثرتر باشد. در نتیجه یک استارت آپ می تواند محصولات را زودتر راه اندازی کند و زودتر به نقاط عطف مهم دست یابد.

مربیگری و راهنمایی.

 مواردی وجود دارد که یک استارتاپ دارای بودجه کافی است، اما فاقد روابط حیاتی، شبکه ها و مربیان است. عامل محرک اصلی در تامین مالی به جای پول، تخصص و تجربه سرمایه گذار است. بسیاری از سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران خطرپذیر نقش فعالی در زندگی یک استارتاپ خواهند داشت و به بنیانگذاران راهنمایی می کنند.

علاوه بر این، وجود سرمایه گذاران معتبر در هیئت مدیره می تواند اعتبار استارت آپ شما را بهبود بخشد. این عامل هنگام نزدیک شدن به مشتریان بالقوه، شرکا و شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر بسیار مهم است.

2. یک ارزیابی داشته باشید تا بدانید شرکت شما چقدر ارزش دارد

ارزش گذاری مبنایی را برای تعیین ارزش بازار منصفانه کسب و کار شما فراهم می کند. این به عنوان یک نقطه مرجع قوی برای اینکه چه مقدار سهام باید برای سرمایه خطرپذیر بدهید، عمل می کند. اگر استارتاپ شما از قبل درآمد داشته باشد، آماده سازی ارزش گذاری باید آسان باشد. با این حال، اکثر شرکت های دور دانه هنوز شروع به فروش نکرده اند.

داشتن یک ارزش گذاری مناسب برای شرکت هایی که هیچ درآمدی ندارند می تواند مشکل باشد. فهمیدن اینکه چقدر باید به یک سرمایه گذار در دور اولیه سهام بدهید دشوار است. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای ارزش‌گذاری کسب‌وکاری که درآمدی ندارد، استفاده کنید:

روش کارت امتیازی – یک استارتاپ را در مرحله اولیه با دیگر استارت آپ هایی که اندازه ها و محصولات مشابهی دارند مقایسه می کند. این روش از چندین دسته با مقادیر وزنی برای تخمین ارزش بازار منصفانه کسب و کار راه اندازی استفاده می کند.

روش جمع‌بندی ریسک: این روش شانس موفقیت را تخمین نمی‌زند، بلکه عوامل ریسک شرکت نوپا را ارزیابی می‌کند. این عوامل می توانند ریسک مدیریت، ریسک خروج، ریسک قانون گذاری و سایر عواملی باشند که می توانند منجر به شکست راه اندازی شوند.

روش رویکرد بازار – این روش بر ارزش بازار بالقوه استارتاپ در آینده متکی است. روش های رویکرد بازار عواملی مانند تقاضای بازار و سطح رقابت را برای تعیین ارزش شرکت در نظر می گیرند.

با این حال، تعیین یک ارزش مناسب، بیشتر هنر است تا علم. همچنین این یک رویکرد رایج است که سرمایه‌گذاران ارزیابی‌ها را تا رسیدن استارت‌آپ به درآمد و نقاط عطف به تعویق می‌اندازند.

3. اجازه دهید سرمایه گذاران ابتدا قیمت را در تامین مالی استارتاپ بگویند

در مورد تامین مالی استارتاپ، سرمایه گذاران خریدار و بنیانگذاران فروشنده هستند. تلاش برای تعیین قیمت برای سهام استارتاپ بدون درک دیدگاه خریدار احتمالا شکست خواهد خورد. از آنجایی که سرمایه‌گذاران تمایل دارند بازار را بهتر از خریداران بشناسند، می‌توانید به راحتی با تعیین قیمت‌هایی که برای سهام راه‌اندازی بسیار پایین هستند، پول را روی میز بگذارید. و برعکس آن نیز می تواند صادق باشد. با تعیین قیمت بسیار بالا، خطر قیمت گذاری خود را از بازار خارج می کنید.

اجازه دادن به سرمایه گذاران برای رهبری بحث بهترین راه برای شروع یک مذاکره است. اگر سرمایه گذاران قیمتی را بسیار کمتر از آنچه در ذهن دارید بگویند، همیشه می توانید واکنش نشان دهید. در مواردی که سرمایه گذاران شما را برای دادن قیمت تحت فشار قرار می دهند، سعی کنید به جای یک عدد دقیق بر اساس ارزش گذاری ها، محدوده ارائه دهید.

4. قبل از به دست آوردن سرمایه خطرپذیر سعی کنید به نقاط عطف برسید

بسته به صنعت و مرحله استارت‌آپ، سرمایه‌گذاران خطرپذیر معمولاً 15 تا 25 درصد از سهام استارت‌آپ را در دوره تأمین مالی اولیه درخواست می‌کنند. هرچه سطح ریسک بالاتر باشد،  سهام بیشتری را درخواست می کنند. کاهش ریسک با رسیدن به نقاط عطف می تواند ارزش سهامی که باید به سرمایه گذار بدهید را کاهش دهد.

برای مثال چنین نقطه عطفی می تواند درآمد باشد. حتی اگر استارتاپ شما قبل از مرحله اولیه درآمدزایی نداشته باشد، ممکن است نقاط عطف دیگری نیز وجود داشته باشد. اینها می تواند دریافت حق اختراع در مورد ایده شما، نامه قصد خرید از یک مشتری یا کاربرانی باشد که در پلتفرم خود دارید. دستیابی به نقاط عطف درآمدی یا غیر درآمدی، ریسک سرمایه گذاران را کاهش می دهد و باید بخشی از بحث سهام استارتاپ باشد.

5. از شرایط غیر دوستانه آگاه باشید

برخی از سرمایه گذاران از اصطلاحات غیر دوستانه استفاده می کنند تا مطمئن شوند که بیشترین سود را از موفقیت یک استارتاپ می برند. شما باید به بندهایی مانند اولویت انحلال توجه بیشتری داشته باشید.

چنین بندی، سرمایه گذار را در اولویت قرار می دهد تا سود حاصل از فروش کسب و کار را قبل از دیگران، حداکثر تا چند برابر مشخص از سرمایه اولیه خود دریافت کند. اگر اولویت انحلال 3 برابر تعیین شده باشد و سرمایه گذار 1 میلیون دلار به استارتاپ شما بدهد، سرمایه گذار باید حداقل 3 میلیون دلار در هنگام فروش شرکت دریافت کند. اگر قرار بود استارت آپ را کمتر از آنچه انتظار داشتید بفروشید، ممکن است سرمایه گذار کل مبلغ فروش را بگیرد.

ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که به سرمایه گذاران این حق را می دهد که تحت شرایط خاص سهام اولیه خود را گسترش دهند. در نهایت، ممکن است اصطلاحات غیر معمولی وجود داشته باشد که می تواند به سهام و حتی کسب و کار شما آسیب برساند. برای بررسی قرارداد سرمایه گذاری از استخدام وکیل شک نکنید. یک وکیل بندهایی را می شناسد که ممکن است روی کاغذ خوب به نظر برسند، اما می توانند به شانس شما برای سود بردن از موفقیت استارت آپ شما آسیب بزنند.

مقابله با چالش های تامین مالی استارتاپ ها

پیدا کردن سرمایه گذاران مناسب می تواند یک چالش بزرگ باشد. اما انجام کارها به گونه ای که ارزش سهام زیادی به سرمایه گذاران ندهید، چالش برانگیزتر است.

با استفاده از گزینه های تامین مالی مناسب، باید بتوانید سودهای آینده خود را در یک خروج احتمالی تضمین کنید. نکته کلیدی درک خطرات احتمالی و درخواست مشاوره حرفه ای برای کمک به انجام مذاکرات است.

سوالات متداول در مورد اعطای سهام در استارتاپ شما

آیا باید سهام خود را در استارتاپ رها کنم؟

تصمیم برای کنار گذاشتن سهام به عوامل مختلفی بستگی دارد. درک نیازهای مالی فعلی و آینده استارتاپ شما ضروری است. بررسی گزینه های تامین مالی جایگزین قبل از تصمیم گیری در مورد تامین مالی سهام بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا یک گزینه تامین مالی مناسب پیدا کنید که با چشم انداز بلندمدت استارتاپ شما همسو باشد.

معایب انصراف از سهام چیست؟

وقتی به سرمایه‌گذاران سهام می‌دهید، قدرت تصمیم‌گیری و کنترل استارت‌آپ خود را نیز به آنها می‌دهید. سرمایه گذاران ممکن است اولویت ها و اهداف متفاوتی نسبت به شما داشته باشند. همچنین می‌تواند بر تصمیم‌های کلیدی مانند جمع‌آوری سرمایه در آینده یا خروج تأثیر بگذارد.

تا چه میزانی باید در یک استارتاپ از سهام خود صرف نظر کنم؟

هیچ پاسخی برای همه وجود ندارد. به طور کلی، سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری اولیه، 15 تا 25 درصد از سهام استارتاپ را درخواست می کنند. درصد دقیق بستگی به مرحله راه اندازی، ارزش گذاری، نقاط عطف به دست آمده و نیازهای مالی دارد.

https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *