نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 3:57 ب.ظ

شورای حقوقی ملل متحد خواستار شفافیت هوش مصنوعی است

14 جولای 2023

شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار شفافیت در مورد خطرات هوش مصنوعی و استفاده مسئولانه از داده های جمع آوری شده توسط هوش مصنوعی شد.

انفجار در محتوای مولد هوش مصنوعی از زمان راه‌اندازی ChatGPT در اواخر سال گذشته، مقامات را به تکاپو انداخت تا چگونگی تنظیم چنین ربات‌های چت را بیابند و اطمینان حاصل کنند که این فناوری بشریت را به خطر نمی‌اندازد.

در اولین نگاه خود به توسعه هوش مصنوعی، نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که خواستار «توضیح پذیری کافی» تصمیمات مبتنی بر هوش مصنوعی با در نظر گرفتن «خطرات حقوق بشر ناشی از این فناوری ها» شد.همچنین خواستار آن است که استفاده از داده ها در سیستم های هوش مصنوعی مطابق با قوانین بین المللی حقوق بشر باشد.

این قطعنامه که با حمایت مشترک اتریش، برزیل، دانمارک، مراکش، سنگاپور و کره جنوبی صورت گرفت، در شورای 47 کشوری با اجماع به تصویب رسید.

چین و هند خود را از اجماع جدا کردند، اما خواستار رأی گیری نشدند .

یون سئونگ دئوک، سفیر کره جنوبی گفت که این قطعنامه بر اهمیت «تضمین، ترویج و حمایت از حقوق بشر در طول چرخه حیات سیستم‌های هوش مصنوعی» تأکید دارد.

میشل تیلور سفیر ایالات متحده آن را گامی رو به جلو برای شورا خواند.

این قطعنامه هم آسیب‌ها و هم فوایدی را که فناوری‌های دیجیتالی نوظهور، به‌ویژه هوش مصنوعی، می‌تواند در حوزه حقوق بشر به همراه داشته باشد، شناسایی می‌کند.

ChatGPT از زمانی که اواخر سال گذشته راه‌اندازی شد، به دلیل توانایی‌اش در تولید محتوای انسان‌مانند، از جمله مقاله‌ها، شعرها و مکالمات از طریق اعلان‌های ساده، به یک حس جهانی تبدیل شده است.

در حالی که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با ایجاد یک جهش کوانتومی در تشخیص پزشکی جان انسان‌ها را نجات دهند، بیم آن می‌رود که رژیم‌های مستبد نیز از آنها برای نظارت گسترده بر شهروندان سوء استفاده کنند.

سفیر بریتانیا، سیمون مانلی، گفت که لندن “عمیقا نگران استفاده از فناوری برای محدود کردن حقوق بشر، از جمله آزادی بیان، تشکل، و اجتماعات مسالمت آمیز” و حق دخالت نکردن در حریم خصوصی است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *