
از زمانهای خیلی دور برای دانشجویان و فارغ التحصیلان امروزی ، تحقیقات مدیریت نشان داده است که در زندگی کاری هرم رفع نیاز ها که به صورت سلسله مراتبی تعریف می شدند نقش و اهمیت بالایی را داشته اند . با تحولات اخیر در زمینه فناوری های نوظهور و روشهای کار مختلف این امر شدت و جدیت بیشتری یافته است.
بهمین دلیل است که امروزه فقط میزان حقوق و مزایای مالی در مشاغل مهم نیست بلکه فضای محیط کار که چگونه به یک فرد امکان تعالی شغلی و زندگی شخصی را فراهم می کند اهمیت یافته است.
هر انسانی بطور خود آگاه یا ناخود آگاه یک حد بالا برای خود تعیین کرده و تلاش می کند که به سمت آن برود . انسان انتظارات زیادی در مورد اینکه چه کسی باید باشد و چه کاری باید انجام دهد دارد و برای رسیدن به آن تلاش می کند و از سیستم های کاری و جامعه انتظار همراهی دارد.
این امر همیشه امکان پذیر نمی شود و زمانی انسان تحت فشار های مختلف قرار می گیرد و به دلیل نیاز به انجام کارهای مهم از نظر خودش مشکل پیدا نموده و شکست می خورد.با تکرار روشهای غلط روزها به هفته ها و سپس ماه ها تبدیل می شوند و هیچ اتفاقی نمی افتد. این امر باعث سرخوردگی انسان می شود .
برای اجتناب از این امر ، با تعریف اهداف واقعی و با کمی خیال پردازی کارها بهتر پیش می روند و تعالی شخصی با استمرار امور درست بهبود می یابند. بر این مبنا می توانید کارهای بزرگ را انجام دهید .
برای دستیابی به هر هدف بزرگی باید از خود بپرسید: اکنون چه کار کوچکی را می توانم به خوبی انجام دهم؟
این پرسش را درست جواب داده و بسوی تعالی شخصی در زندگی کاری بروید.
علی اکبر سعیدی کیا