نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:44 ب.ظ

سه نکته برای پذیرش موفقیت آمیز ERP تولید

7 رومن داویدوف – مارس 2023 توسط The Manufacturer

هر سازمان تولیدی در حال رشد ممکن است برای مدیریت پیچیدگی روزافزون کسب و کار به فناوری دیجیتال مانند ERP نیاز داشته باشد. ERP ها به شرکت ها کمک می کنند تا جنبه های مختلف تولیدی مانند عملیات تولید، تدارکات و امور مالی را یکسان سازی  و استاندارد کنند و در نتیجه مدیریت تسهیل شده و عملکرد تجاری بهبود یابد.

با این حال، اجرای ERP تولید چالش برانگیز است و به ندرت هموار پیش می رود. به عنوان مثال، برخی از سازمان ها به طور قابل توجهی از بودجه و چارچوب های زمانی پروژه های ERP خود فراتر می روند. برخی دیگر ممکن است ویژگی‌های غیرعملی یا بی‌فایده را اتخاذ کنند و نتوانند ارزش تجاری واقعی را به ارمغان بیاورند. همه این سناریوها یک فرآیند پیاده سازی ERP ناکارآمد را نشان می دهد.

با این حال، در Itransition، ما معتقدیم که سازمان‌های تولیدی می‌توانند از این چالش‌ها و سایر چالش‌های پذیرش ERP اجتناب کنند، اگر به درستی به آنها برخورد کنند. این مقاله چالش های اصلی  پذیرش ERP را مشخص می کند و سه نکته را برای اطمینان از موفقیت پروژه ارائه می دهد.

چالش های اصلی پیاده سازی ERP تولیدی

در اینجا برخی از مشکلات معمول در میان پذیرندگان ERP در بخش تولید آورده شده است.

  • تجاوز از بودجه و بازه زمانی پروژه ERP

بر اساس گزارش 2022 ERP توسط Panorama Consulting، 41 درصد از پروژه های ERP بیشتر از بودجه اولیه خود هستند. در عین حال 36 درصد پروژه ها دیرتر از زمان مورد انتظار تکمیل می شوند. پس چرا این اتفاق می افتد؟

در برخی موارد، پذیرندگان ERP در برآورد دامنه کار شکست می خورند، بنابراین باید به طور غیرمنتظره ای مقیاس بندی شود. در برخی دیگر، تصمیم گیرندگان ابزارهای توسعه نامربوط را انتخاب می کنند و مجبورند فناوری های مختلفی را درست در طول پروژه خریداری کنند. با این حال، سازمان های تولیدی می توانند با برآورد و برنامه ریزی دقیق تر از این مسائل جلوگیری کنند.

  • ناتوانی در دستیابی به اهداف پروژه ERP

گاهی اوقات، یک ERP تولیدی پیاده‌سازی شده نمی‌تواند تمام مزایای تجاری مورد انتظار را فراهم کند و بر ROI کلی پروژه تأثیر منفی می‌گذارد. طبق همین گزارش پانوراما، 19 درصد از پذیرندگان انتظارات خود را در مورد بازگشت سرمایه اجرای ERP در کوتاه مدت و بلند مدت برآورده نمی کنند.

  • پذیرش ضعیف کاربر

هزینه متوسط برای هر کاربر یک فاکتور قیمتی حیاتی در هنگام توسعه یا خرید یک ERP تولیدی است. طبق نرم افزار Path، هزینه متوسط هر کاربر برای یک پروژه ERP در سطح سازمانی 9000 دلار است. با توجه به موارد فوق، یک تولید کننده ممکن است ده ها یا حتی صدها هزار دلار را هدر دهد اگر نتواند از پذیرش روان و موفقیت آمیز کاربر اطمینان حاصل کند.

چگونه از موفقیت تولید ERP اطمینان حاصل کنیم

با انجام این سه مرحله، تولیدکنندگان ممکن است اکثر چالش های پذیرش ERP را کاهش دهند و شانس خود را برای دستیابی به اهداف تجاری افزایش دهند.

1. انجام تجزیه و تحلیل کسب و کار

یک پروژه ERP تنها زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که سازنده اهداف و الزامات تجاری خود را درک کند. بنابراین، توصیه می کنیم قبل از شروع یک پروژه، یک تحلیل تجاری انجام دهید.

در سناریوی ایده آل، کارشناسان حرفه ای ERP با تجربه اثبات شده صنعت تولید باید تجزیه و تحلیل تجاری را انجام دهند. با این حال، یک تولید کننده می تواند با تلاش خود چنین تحلیلی را آغاز و اجرا کند.

به عنوان مثال، تصمیم گیرندگان می توانند با متخصصان فناوری اطلاعات شرکت و مدیران بخش های تولید، تدارکات و سایر بخش ها مشورت کنند، زیرا کار آنها مستلزم استفاده از ERP است. در اینجا نمونه هایی از سوالاتی است که باید در طول این مشاوره ها در نظر بگیرید:

  • مشکلات اصلی ما از نظر برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟ چگونه یک ERP می تواند به حل آنها کمک کند؟
  • چه جنبه هایی از فرآیند تولید خود را باید با یک ERP بهینه کنیم: مدیریت موجودی، تدارکات، کنترل کیفیت یا موارد دیگر؟
  • چگونه می توانیم ERP را در اکوسیستم دیجیتال خود بسازیم؟ آیا باید آن را با MES، SCM، CRM یا سایر نرم افزارهای شرکتی ادغام کنیم؟
  • چگونه می‌توانیم از پذیرش یکنواخت کاربر در میان تمام بخش‌هایمان اطمینان حاصل کنیم؟ چه استراتژی مدیریت تغییر را می توانیم اجرا کنیم؟
  • برای پروژه ERP چه بودجه ای باید اختصاص دهیم؟
  • آیا می‌توانیم کل فرآیند پذیرش را خودمان انجام دهیم یا بهتر است با یک توسعه‌دهنده شخص ثالث همکاری کنیم؟

پاسخ به این سؤالات و سؤالات دیگر ممکن است به ایجاد یک درک مشترک از اهداف یک پروژه در یک شرکت کمک کند. همچنین، در مراحل بعدی ما مفید خواهد بود.

2. تعریف نرم افزار مورد نیاز

پس از تدوین اهداف تجاری، نوبت به تعریف الزامات راه حل ERP آینده می رسد. بعداً، این به تولیدکننده کمک می‌کند تا راه‌حلی را که به بهترین وجه مناسب مورد خاص تجاری آن است، تعیین و اتخاذ کند. در اینجا، توصیه می کنیم پارامترهای زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع میزبانی

بسته به نیازها و منابع موجود، یک سازنده ممکن است میزبانی ERP را روی سرورهای فیزیکی، در فضای ابری یا در یک محیط ترکیبی انتخاب کند. در بیشتر موارد، استفاده از ابر را توصیه می‌کنیم، زیرا این فناوری مقیاس‌بندی عمودی یا افقی ERP را در صورت تقاضا امکان‌پذیر می‌کند.

  • عملکرد

ما به سازندگان توصیه می کنیم که با حداقل مجموعه ای از ویژگی ها شروع کنند. اول، تعداد زیادی از ویژگی های مختلف ارزش یک ERP را به خودی خود تضمین نمی کند. علاوه بر این، می تواند توسعه و پذیرش ERP را مخاطره آمیزتر و پیچیده تر کند.

برای تعریف اینکه کدام ویژگی ها دارای ارزش برجسته هستند، تولیدکنندگان باید آن جنبه های تجاری را در نظر بگیرند که باید در درجه اول بهبود یابد. به عنوان مثال، اگر سازمانی با مازاد موجودی مشکل داشته باشد، یک ویژگی مدیریت موجودی ممکن است از یک ماژول CRM داخلی حیاتی تر باشد.

  • تحرک

در میان چیزهای دیگر، توصیه می کنیم در نظر بگیرید که آیا یک ERP باید با دستگاه های تلفن همراه سازگار باشد یا خیر. به هر حال، این عامل، مانند موارد ذکر شده در بالا، ممکن است به طور قابل توجهی بر مقیاس و هزینه یک پروژه ERP تأثیر بگذارد.

3. محاسبه هزینه های پذیرش از قبل

اکنون که یک سازنده چشم انداز ثابتی برای نرم افزار ERP خود دارد، زمان محاسبه هزینه پیاده سازی فرا رسیده است. ارائه مشاوره در اینجا آسان نیست، زیرا قیمت ممکن است به عوامل زیادی بستگی داشته باشد.

با این حال، کارشناسان ERP می توانند به شما کمک کنند تا تخمین های تقریبی داشته باشید و قیمت اولیه را برای پروژه تولیدی خاص خود محاسبه کنید. در همین حال، سازمان ها می توانند حداقل هزینه تقریبی اجرای ERP را با محاسبه هزینه کل مالکیت آن (TCO) برآورد کنند.

به عنوان مثال، سازمان ها می توانند TCO ERP های خود را با جمع بندی هزینه های زیر محاسبه کنند:

  • استقرار و میزبانی نرم افزار
  • سخت افزار
  • تیم توسعه دهنده (داخلی یا برون سپاری)
  • پشتیبانی و نگهداری
  • نوسازی نرم افزار
  • پذیرش و آموزش کاربر

افکار نهایی

تعداد فزاینده ای از سازمان های تولیدی در حال بررسی اتخاذ ERP برای بهبود کارایی کسب و کار و در نتیجه تقویت رشد هستند. با این حال، همه پروژه های ERP کاملاً موفق نیستند. برخی از بودجه و زمان زیاد رنج می برند، در حالی که برخی دیگر نمی توانند مزایای مورد انتظار را برآورده کنند.

خوشبختانه، با رویکرد صحیح برای پیاده سازی ERP، به خصوص اگر توسط متخصصان شخص ثالث هدایت شود، یک سازنده می تواند از تمام چالش ها جلوگیری کند و در نتیجه شانس موفقیت پروژه ERP را افزایش دهد. به طور خاص، تصمیم گیرندگان می توانند تجزیه و تحلیل کسب و کار را انجام دهند، الزامات نرم افزاری را به وضوح تعریف کنند و هزینه های پذیرش را از قبل محاسبه کنند.

درباره نویسنده

رومن داویدوف یک ناظر فناوری در Itransition است. رومن با بیش از چهار سال تجربه در صنعت IT، روندهای تحول دیجیتال را دنبال و تجزیه و تحلیل می کند تا کسب و کارها را در انتخاب آگاهانه خرید نرم افزار راهنمایی کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *