نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 5:24 ب.ظ

تخلیه موجودی ها باعث ورشکستکی بانک سیلیکون ولی

14 مارس 2023 -توسط جولی جاموت با الکس پیگمن در واشنگتن -مشتریان بانک سیلیکون ولی در 13 مارس 2023 در دفتر مرکزی SVB در سانتا کلارا، کالیفرنیا در صف منتظر می مانند.

فروپاشی تقریباً یک شبه بانک سیلیکون ولی، صحنه فناوری ایالات متحده را در شوک فرو برد و شگفت این بود که چگونه یکی از باارزش‌ترین مؤسسات آن می‌تواند به‌طور ناگهانی ناپدید شود و شرکت‌هایی که بیشتر از آن استفاده می‌کنند ، دوری می‌کنند.

SVB، مانند بسیاری از بانک‌های تخصصی دیگر در سراسر جهان، یک وام‌دهنده بسیار تخصصی با ویژگی‌های خاص بود – و تمرکز یک مسیر آن می‌توانست خطرکردن آن باشد.

نیکول گلاروس، یک کارآفرین استارت آپی در توییتی نوشت: “من خیلی عصبانی هستم. و غمگین و می ترسم. فقط به یاد داشته باشید، ما این کار را به صورت جمعی انجام دادیم.”

او با استفاده از حروف مخفف گفت: “اگر کار درست را انجام دادید و پول خود را در SVB نگه داشتید، محکوم می شوید.”

او افزود: «اگر کار اشتباهی انجام دادید و پولتان را جابه‌جا کردید، هزاران استارت‌آپ و افرادی را که هرگز ندیده‌اید، از بین می‌برید.»

SVB که در دهه 1980 تاسیس شد، ادعا کرد که “تقریبا نیمی” از استارت آپ های فناوری و علوم زیستی ایالات متحده برای طیف گسترده ای از خدمات با آنها بانک می کنند، اما عمدتاً برای نگهداری پول نقدی که توسط حامیان سرمایه گذاری خطرپذیرشان به آنها تحویل داده می شود تا فعالیت کنند.

مایکل موریتز، یکی از شرکای Sequoia Capital، یک شرکت VC، در فایننشال تایمز می نویسد: «قبل از اینکه SVB پا به عرصه وجود بگذارد، برای یک استارت آپ اگر نگوییم غیرممکن بود، برقراری رابطه با یک بانک بزرگ و مستقر دشوار بود .

او نوشت: استارت‌آپ‌های کالیفرنیایی توسط بانک‌های مؤسسه دور زده یا نادیده گرفته شدند و «به شیوه‌ای انحرافی، SVB بهای وفاداری خود را پرداخت کرده است».

فروپاشی SVB، مانند نابودی Signature Bank دوستدار ارزهای دیجیتال ، از کتاب بازی بحران مالی سال 2008 پیروی نکرد، بحرانی که از مشکلاتی ناشی شد که فقط کارشناسان در ابتدا آن را درک کردند.

در عوض، انفجار SVB از یک الگوی کلاسیک‌تر پیروی کرد، که یادآور صحنه‌هایی از رکود بزرگ تقریباً صد سال پیش بود، زمانی که سپرده‌گذاران مضطرب در بانک‌های شکست خورده ایالات متحده به‌شدت امیدوار بودند که به پول‌هایی که قبلاً از دست رفته بودند، دست پیدا کنند.

در این مورد، سپرده گذاران کارآفرینان فناوری بودند که به هشدارهای دیوانه وار همکاران یا حامیان برای تسویه سریع حساب های خود پاسخ می دادند.

کلمنت کازالو، مدیرعامل استارتاپ Machinery Partner، گفت: «پنجشنبه… ناگهان ایمیل‌های بسیار واضحی را دیدم که با حروف بزرگ نوشته شده بود از طرف هیئت مدیره‌ام: همین حالا پول خود را برداشت!».

بر اساس گزارش‌ها، تماس‌ها از قوی‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سانفرانسیسکو و سیلیکون ولی، از جمله صندوق بنیانگذاران پیتر تیل، یونیون اسکوئر ونچرز و مدیریت کوتو انجام شده است.

پول خود را بیرون بیاورید!

وحشت پس از ارائه‌ای نادرست توسط SVB شروع شد که قرار بود به مشتریان اطمینان دهد که همه چیز در بانک تحت کنترل است، علی‌رغم این واقعیت که SVB پس از برخی تصمیم‌های بد سرمایه‌گذاری پول نقد جمع‌آوری می‌کرد.

اسکات، استاد بازرگانی دانشگاه نیویورک، گفت: «فکر می‌کنم وقتی کالبد شکافی در این مورد انجام شود، شما خواهید فهمید که شاید کمتر از 20 نفر… صبح چهارشنبه یا پنج‌شنبه تصمیم گرفتند وارد ذهنیت اتاق جنگ شوند.» گالووی که با استارتاپ ها نیز کار می کند.

او در پادکست مجله نیویورک پیوت گفت: «و وقتی VC شما با شما تماس می‌گیرد و به شما می‌گوید که پولتان را بیرون بیاورید، شما پولتان را بیرون می‌آورید».

خط تیره برای درهای خروج تنها چند ماه پس از فروپاشی FTX، یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال، رخ داد، اگرچه دلایل آن – که به کلاهبرداری و سایر جرایم ادعایی توسط بنیانگذاران آن مرتبط است – کاملاً متفاوت بود.

اما فروپاشی FTX به همین ترتیب سریع بود و باعث فروپاشی سایر شرکت‌های ارزهای دیجیتال و دو بانک دیگر به نام‌های Signature و Silvergate شد که کسب‌وکار خود را به ارزهای جایگزین تغییر داده بودند.

به گفته دن آیوز، تحلیلگر Wedbush، در حالی که موارد مختلف، SVB و آن بانک‌ها با تمرکز کسب‌وکار خود بر روی یک نوع دارایی با ریسک بالاتر، خطر را تهدید کردند.در این شرایط، ثبات یک بانک می تواند در یک لحظه تغییر کند، به خصوص اگر مشتریان وحشت کنند و شروع به فکر کردن با یک ذهن کنند.

ایوز گفت: «من فکر می‌کنم تأثیرات موجی این در دره سیلیکون تا دهه آینده احساس خواهد شد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *