نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 10:32 ق.ظ

از سیستم مدیریت موضوعی تا مهندسی سیستم های مدیریت

نسبت به علوم فیزیکی  ،  مدیریت علمی جدید است و بیش از نیم قرن نیست که  سیستم های مدیریت استاندارد در جهان رایج شده اند .  این استاندارد های سیستمهای مدیریت بسیار مفید و اثر بخش بوده اند و نهایتا باعث ارتقای کیفیت و سازمان ها شده اند .

اما با وجود این اثربخشی باید توجه داشت که یکپارچگی آنها نیز بسیار مهمتر هستند و در نهایت یک بینش جامع و کل نگر باید ایجاد شود .

این سیستم های مدیریتی بصورت مجزا می توانند موضوع گواهینامه های استاندارد جهانی یا  ISO باشند. از دیگر سیستم های مدیریتی می توان به مدیریت کیفیت جامع، شش سیگما و ISO 56002 برای مدیریت نوآوری اشاره کرد.

اما مهندسی سیستم های مدیریت یک رویکرد جامع است و مشتمل بر تعریف و کاربرد فرآیندها و متدولوژی های طراحی و تجزیه و تحلیل مهندسی برای سیستم هایی است که افراد و فناوری های درون سازمان را درگیر می کند. این امر یک بین رشته ای بوده و یکی از اهداف اولیه، تعریف و توسعه علم طراحی سیستم های مدیریت پیچیده است.

مهندسی سیستم مدیریت (MSE) به روش شناسی مهندسی سیستم (SE) و عمل تصمیم گیری مدیریت اختصاص دارد. از جمله موضوعات مهمی که در این فرایند ها مهمند عبارتند از: مدل سازی تصمیم، بهینه سازی و تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی و حل مشکلات مدیریت و اتخاذ تصمیمات تجاری و مدیریت ریسک ها در سیستم های مدیریت پیچیده .

برای اعمال چنین رویکرد های مدیریتی باید پرورش تفکر و تحقیق جدید برای کمک به تصمیم گیرندگان برای درک مکانیسم ها و پیچیدگی سیستم های مدیریتی در یک سازمان بصورت فرهنگ در آید .

هدف نهایی از این رویکرد  ارائه انگیزه روشنی از علم مدیریت و روش‌های مهندسی سیستم و ابزارهای مختلفی است که می‌توان از آن‌ها برای حل مسائل با توجه به عملکرد و تناسب آنها برای مسائل استفاده کرد.

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *