28 فروردین 1403 4:46 ب.ظ

دانشمندان می گویند که هسته داخلی زمین چرخش خود را تغییر داده است

توسط لوک هرست – 10/02/2023 –

بر اساس یک مطالعه جدید، هسته زمین ممکن است از چرخش متوقف شده باشد، یا حتی ممکن است در حال حاضر به سمت عقب بچرخد.هسته سیاره ما از یک لایه بیرونی فلز مایع و یک هسته داخلی از فلز جامد تشکیل شده است که حدود 70 درصد اندازه ماه است.عموماً اعتقاد بر این است که هسته در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد، مانند بقیه سیاره زمین.

اما مطالعه‌ای که داده‌های امواج لرزه‌ای را در 60 سال گذشته توسط محققان دانشگاه پکن در چین تجزیه و تحلیل می‌کند، به این نتیجه رسیده است که چرخش هسته در حدود سال 2009 متوقف شد و سپس در جهت مخالف دوباره شروع شد.

Xiaodong Song و Yi Yang، نویسندگان این مطالعه، به خبرگزاری فرانسه گفتند: “ما فکر می کنیم که هسته نسبت به سطح زمین در یک جهت و سپس در جهت دیگر مانند یک تاب می چرخد.”

آنها افزودند که یک چرخه کامل (در یک جهت و سپس در جهت دیگر) این تاب حدود 70 سال است.

به گفته محققان، آخرین تغییر چرخش قبل از سال 2009 در اوایل دهه 1970 رخ  داد و تغییر بعدی در اواسط دهه 2040 رخ می دهد.

هنوز بحث های زیادی در مورد ماهیت هسته زمین وجود دارد، زیرا جمع آوری اطلاعات در مورد آن بسیار دشوار است.لبه هسته بیرونی با گوشته زمین در عمق حدود 2890 کیلومتری برخورد می کند و اعتقاد بر این است که این هسته خارجی از آهن و نیکل مایع ساخته شده است.هسته داخلی از حدود 5000 کیلومتری زیر سطح سیاره شروع می‌شود و تصور می‌شود که از آهن جامد و نیکل ساخته شده است، زیرا فشار شدیدی که اتم‌های فلز را مجبور می‌کند به هم بسته شوند.

Xiaodong Song و Yi Yang این امواج لرزه ای را مورد مطالعه قرار دادند و یک “بازگشت تدریجی هسته داخلی به عنوان بخشی از یک نوسان تقریباً هفت دهه” را پیدا کردند. مقاله آنها در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

جان ویدال، زلزله شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «این یک مطالعه بسیار محتاطانه است که توسط دانشمندان عالی که از داده های زیادی استفاده کردند، انجام شده است.

با این حال، وی افزود که “هیچ یک از مدل های موجود واقعاً تمام داده های موجود را به خوبی توضیح نمی دهد.

چرخش هسته درونی زمین هر چند وقت یکبار تغییر می کند؟

بر اساس داده‌های لرزه‌ای حاصل از دو انفجار هسته‌ای که مربوط به اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 است، ویدال مطالعه‌ای را در سال گذشته منتشر کرد که نشان می‌دهد هسته داخلی با سرعت بیشتری نوسان می‌کند و هر شش سال یک بار تغییر جهت می‌دهد.

یکی دیگر از ژئوفیزیکدانان، Hrvoje Tkalcic در دانشگاه ملی استرالیا، معتقد است که چرخه هسته داخلی حدود 20 تا 30 سال است، نه 70 سال که توسط مطالعه این هفته در Nature Geoscience پیشنهاد شده است.

محققان دانشگاه پکن در مقاله خود ادعا می کنند که این نوسان “همزمان با تغییرات در چندین مشاهدات ژئوفیزیکی دیگر” مانند طول روزها و تغییرات میدان مغناطیسی زمین است.

آنها می نویسند: «این مشاهدات شواهدی برای برهمکنش های دینامیکی بین لایه های زمین، از عمیق ترین فضای داخلی تا سطح، به طور بالقوه به دلیل جفت شدن گرانشی و تبادل تکانه زاویه ای از هسته و گوشته به سطح ارائه می دهند.

آنها توضیح می دهند: “ما امیدواریم که تحقیقات ما به محققان انگیزه دهد تا مدل هایی را طراحی و آزمایش کنند که با زمین به عنوان یک سیستم پویا یکپارچه برخورد می کنند.”