نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 2:07 ب.ظ

بررسی نوآوری های فناوری برای پیشبرد پایداری منسوجات

3 فوریه 2023 -توسط دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ -تأثیرات نوآوری های فناوری بر پایداری چرخه عمر منسوجات بررسی شده توسط PolyU Scholars. اعتبار: دفتر تحقیقات و نوآوری، دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ

چرخه عمر محصولات نساجی که از مواد خام گرفته تا تولید الیاف، تبدیل، توزیع و نساجی را در بر می گیرد، به 5 تا 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی کمک می کند. علاوه بر این، صنعت نساجی دومین مصرف بزرگ آب جهان است و آبراه ها را با میکروپلاستیک ها و رنگ ها به شدت آلوده می کند.

با این مفهوم مهم بر محیط زیست و انسان، دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ (PolyU) یک مطالعه تحقیقاتی را برای بررسی نوآوری های فناوری برای پیشبرد پایداری منسوجات رونمایی کرده است.

پروفسور شیائومینگ تائو، مدیر مؤسسه تحقیقاتی سیستم‌های پوشیدنی هوشمند و استاد صندلی فناوری نساجی PolyU و دکتر سوتلانا بوریسکینا از مؤسسه فناوری ماساچوست، برای مطالعه نوآوری‌های فن‌آوری برای تقویت و تسریع تحول سبز در منسوجات، با یکدیگر همکاری کرده‌اند. این مطالعه با عنوان “پیشبرد چرخه های زندگی و پایداری منسوجات از طریق نوآوری های تکنولوژیکی” در Nature Sustainability منتشر شد. این تحقیق یک چارچوب تحلیلی سیستماتیک را برجسته کرد که پیشرفت‌های تاثیرگذار فناوری نساجی را شناسایی و روشن می‌کند.

تیم تحقیقاتی تأثیرات فناوری‌های سبز برای منسوجات را بر اساس 17 هدف توسعه پایدار که توسط دستور کار 2030 سازمان ملل مشخص شده است، به‌ویژه آنهایی که مربوط به استقرار منابع طبیعی، انرژی و اثرات زیست‌محیطی است، تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه 22724 نشریه را طی ده سال گذشته گردآوری کرد که در آن 940 مورد غربالگری و 215 مورد به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفت.

در یافته‌های مطالعه، پایداری از طریق نوآوری‌ها در مواد خام و الیاف، فناوری‌های تولید و بازیافت نساجی به‌عنوان مسیر تحقیق و توسعه آینده برای صنعت مورد بحث قرار می‌گیرد. این پیشرفت‌های فن‌آوری همچنین می‌تواند تحول سبز منسوجات را برای دستیابی به پایداری تسریع بخشد.

این مطالعه موضوعات زیر را پوشش می دهد:

  • علوم سبز و فرآیند مبتنی بر بازده بالا
  • مطالعات اکتشافی مبتنی بر داده برای شناسایی و توسعه جایگزینی پایدار برای الیاف پلی استر و نایلون مصنوعی
  • مواد تشکیل دهنده الیاف مبتنی بر زیست توده و تجزیه پذیر
  • علوم بیولوژیکی در مورد کشت دانه های گیاهی مقاوم به حشرات و بیماری که به آب کمتری نیاز دارند
  • رنگ بدون آب و کم آب
  • کاهش یا حذف مراحل تولید
  • تک ماده در منسوجات برای بازیابی مواد فعال

پروفسور تائو گفت: “تیم تحقیقاتی دو سال را صرف مطالعه انتقادی پیشرفت‌های فناوری در صنعت و آزمایشگاه‌ها و تأثیرات آن‌ها بر پایداری به شکلی از گهواره تا گور کردند. تیم به بررسی پیشرفته‌ترین فناوری پرداختند. تحولاتی که به منظور حل مسائل پایداری در طول چرخه زندگی کامل منسوجات است. این مطالعه راه را برای تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاس بزرگ، باز، سیستماتیک و کیفی برای تحقیقات پایداری هموار می کند.”

با نگاهی به آینده، ترویج علم و فناوری سبز برای حل مسائل پایداری از ابتدا تا پایان چرخه عمر منسوجات بسیار مهم است. به عنوان مثال، کاربردهای مقیاس بزرگ الیاف سبز ساخته شده از منابع زیستی، تجزیه پذیری ضعیف و آلودگی میکروفیبر را از الیاف مصنوعی مشتق شده از نفت حذف می کند. همچنین، پیشرفت‌های فناوری مصرف انرژی و آب در فرآیندهای تبدیل و مصرف منسوجات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. بازیافت، به ویژه بازیافت مکانیکی، به یک فناوری اصلی برای منسوجات تک ماده یا برخی از منسوجات ترکیبی تبدیل خواهد شد. با وجود چالش‌های موجود در سازگاری، منسوجات تک ماده احتمالاً یکی از مؤثرترین استراتژی‌های طراحی برای بازیابی فعال مواد و کارایی بازیافت خواهند بود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *