نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 8:24 ق.ظ

مطالعه کاهش سرعت پیشرفت های علمی در طول زمان

4 ژانویه 2023 -توسط دانیل لالر و ژولیت کالن -اندازه‌گیری امواج گرانشی توسط محققان یک پیشرفت “اختلال‌کننده” در نظر گرفته شد.

بر اساس تحلیلی که از میلیون‌ها مقاله تحقیقاتی و حق ثبت اختراع منتشر شد، نرخ اکتشافات علمی و نوآوری‌های تکنولوژیک با وجود افزایش روزافزون دانش در حال کاهش است.

مایکل پارک، نویسنده اصلی، به خبرگزاری فرانسه گفت، در حالی که تحقیقات قبلی رکود در رشته‌های فردی را نشان داده است، این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که «به طور قاطع و قانع‌کننده این کاهش اختلال در همه زمینه‌های اصلی علم و فناوری را مستند می‌کند».

پارک، دانشجوی دکترا در دانشکده مدیریت کارلسون دانشگاه مینه‌سوتا، اکتشافات مخرب را اکتشافاتی نامید که «از ایده‌های موجود جدا می‌شوند» و «کل حوزه علمی را به قلمرو جدیدی سوق می‌دهند».

محققان به 45 میلیون مقاله علمی مربوط به سال های 1945 تا 2010 و به 3.9 میلیون پتنت مستقر در ایالات متحده از سال 1976 تا 2010 «امتیاز اختلال» دادند.

بر اساس نتایج منتشر شده در مجله Nature، از ابتدای آن محدوده زمانی، مقالات تحقیقاتی و پتنت‌ها به طور فزاینده‌ای محتمل بوده است که دانش قبلی را تثبیت کرده یا بر اساس آن بنا کنند.این رتبه بندی بر اساس نحوه استناد به مقالات در سایر مطالعات پنج سال پس از انتشار بود، با این فرض که هر چه تحقیقات مخرب تر باشد، به پیشینیان آن کمتر استناد می شود.بیشترین کاهش در تحقیقات مخرب مربوط به علوم فیزیکی مانند فیزیک و شیمی بود.

راسل فانک، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: “ماهیت تحقیق با رایج تر شدن نوآوری های افزایشی در حال تغییر است”.

بار دانش

یکی از تئوری‌های زوال این است که تمام «میوه‌های کم‌آویز» علم قبلاً کنده شده‌اند.

پارک گفت که اگر چنین بود، اختلال در زمینه های مختلف علمی با سرعت های متفاوتی کاهش می یافت.

اما در عوض، “کاهش در سرعت و زمان آنها در تمام زمینه های اصلی بسیار ثابت است.”

در عوض، محققان به چیزی که «بار تحقیق» نامیده می‌شود اشاره کردند، که نشان می‌دهد اکنون آنقدر وجود دارد که دانشمندان باید یاد بگیرند که در زمینه خاصی تسلط پیدا کنند و زمان کمی برای جابجایی مرزها باقی مانده است.

پارک گفت که این امر باعث می‌شود دانشمندان و مخترعان “روی بخش کوچکی از دانش موجود تمرکز کنند و آنها را به چیزی تثبیت‌کننده‌تر و نه مخرب‌تر بیاورند.”

دلیل دیگر می تواند این باشد که “فشار فزاینده ای در دانشگاه برای انتشار وجود دارد، زیرا این معیاری است که دانشگاهیان بر اساس آن ارزیابی می شوند.”

محققان از دانشگاه‌ها و آژانس‌های تأمین مالی خواستند تا به جای کمیت، بیشتر بر کیفیت تمرکز کنند و یارانه‌های کاملی را برای تعطیلات یک ساله در نظر بگیرند تا به دانشگاهیان امکان خواندن و تفکر عمیق‌تر را بدهد.

پارک با اشاره به پیشرفت‌های اخیر مانند استفاده از فناوری mRNA در واکسن‌های کووید-19 یا اندازه‌گیری امواج گرانشی در سال 2015، تأکید کرد: « ارزش کار ما به‌عنوان گونه‌ای از نوآوری‌ها کم نمی‌شود».

ژروم لامی، مورخ و متخصص جامعه‌شناسی علم در آژانس تحقیقاتی CNRS فرانسه، که در این تحقیق دخالتی نداشت، گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که “فوق تخصصی” و فشار برای انتشار در طول سال‌ها افزایش یافته است.

او روند جهانی دانشگاهیان را که برای افزایش تعداد انتشارات خود “اجبار می کنند مقالات خود را تکه تکه کنند” مقصر دانست و گفت که این امر منجر به “کند شدن تحقیقات” شده است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *