نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:00 ق.ظ

میانگین سن باروری مردان و زنان در 250000 سال گذشته برای درک چالش‌های زیست‌محیطی

6 ژانویه 2023 -توسط دانشگاه ایندیانا -نمودارهایی که میانگین سن باروری مردان در مقابل زنان را در 250000 سال گذشته نشان می دهد.

بررسی طول یک نسل خاص می تواند چیزهای زیادی در مورد زیست شناسی و سازمان اجتماعی انسان ها به ما بگوید. اکنون، محققان دانشگاه ایندیانا با روش جدیدی که با استفاده از جهش‌های DNA ایجاد کرده‌اند، می‌توانند میانگین سنی بچه‌دار شدن زنان و مردان در طول تاریخ تکامل بشر را تعیین کنند.

محققان گفتند این کار می‌تواند به ما در درک چالش‌های زیست‌محیطی که توسط اجدادمان تجربه کرده‌اند کمک کند و همچنین ممکن است در پیش‌بینی اثرات تغییرات محیطی آینده بر جوامع بشری به ما کمک کند.

متیو هان، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد برجسته زیست شناسی در کالج هنر و علوم و علوم کامپیوتر در دانشکده انفورماتیک، محاسبات و مهندسی Luddy می گوید: «از طریق تحقیقات خود بر روی انسان های مدرن، متوجه شدیم که می توانیم سن بچه دار شدن افراد را از روی انواع جهش های DNA که برای فرزندان خود به جا گذاشته اند، پیش بینی کنیم. سپس این مدل را برای اجداد انسانی خود به کار بردیم تا مشخص کنیم اجداد ما در چه سنی تولید مثل کرده اند.

بر اساس این مطالعه که در Science Advances منتشر شد و توسط ریچارد وانگ محقق فوق دکتری IU منتشر شد، میانگین سنی که انسان ها در طول 250000 سال گذشته صاحب فرزند شدند، 26.9 سال است. علاوه بر این، پدران به طور مداوم مسن تر بودند، به طور متوسط 30.7 سال از مادران، به طور متوسط 23.2 سال، اما فاصله سنی در 5000 سال گذشته کاهش یافته است، با آخرین تخمین های مطالعه از سن مادر به طور متوسط 26.4 سال. به نظر می رسد که این شکاف تا حد زیادی به دلیل بچه دار شدن مادران در سنین بالاتر باشد.

به غیر از افزایش اخیر در سن مادر در هنگام زایمان، محققان دریافتند که سن والدین نسبت به گذشته به طور پیوسته افزایش نیافته است و ممکن است حدود 10000 سال پیش به دلیل رشد جمعیت همزمان با ظهور تمدن کاهش یافته باشد.

وانگ می‌گوید: «این جهش‌های گذشته با هر نسلی جمع می‌شوند و امروزه در انسان‌ها وجود دارند. ما اکنون می‌توانیم این جهش‌ها را شناسایی کنیم، ببینیم که چگونه بین والدین مرد و زن تفاوت دارند و چگونه بر اساس سن والدین تغییر می‌کنند.»

DNA کودکانی که از والدین آنها به ارث رسیده است حاوی تقریباً 25 تا 75 جهش جدید است که به دانشمندان اجازه می دهد والدین و فرزندان را با هم مقایسه کنند و سپس نوع جهش رخ داده را طبقه بندی کنند. هنگامی که به جهش در هزاران کودک نگاه می‌کردند، محققان IU متوجه الگویی شدند: انواع جهش‌هایی که کودکان دریافت می‌کنند به سن مادر و پدر بستگی دارد.

رویکردهای ژنتیکی قبلی برای تعیین زمان‌های نسل تاریخی به اثرات ترکیبی یا نوترکیبی یا جهش در واگرایی توالی DNA انسان مدرن از نمونه‌های باستانی متکی بود. اما نتایج به طور میانگین در بین مردان و زنان و در طول 40000 تا 45000 سال گذشته به دست آمد.

هان، وانگ و همکارانشان مدلی ساختند که از جهش‌های de novo استفاده می‌کند – یک تغییر ژنتیکی که برای اولین بار در یکی از اعضای خانواده در نتیجه یک نوع یا جهش در سلول زایای یکی از والدین یا آن وجود دارد. در تخمک بارور شده در طول جنین زایی اولیه ایجاد می شود – برای تخمین جداگانه زمان نسل نر و ماده در نقاط مختلف در طول 250000 سال گذشته.

محققان در ابتدا به دنبال درک رابطه جنسیت و سن در زمان لقاح در طول زمان نبودند. آنها در حال انجام تحقیقات گسترده تری در مورد تعداد جهش های منتقل شده از والدین به فرزندان بودند. آنها فقط متوجه الگوهای جهش مبتنی بر سن شدند، در حالی که به دنبال درک تفاوت‌ها و شباهت‌های بین این پتن‌ها در انسان و سایر پستانداران مانند گربه، خرس و ماکاک بودند.

وانگ گفت: «داستان تاریخ بشر از مجموعه منابع متنوعی گردآوری شده است: سوابق مکتوب، یافته‌های باستان‌شناسی، فسیل‌ها و غیره. ژنوم ما، DNA یافت شده در هر یک از سلول های ما، نوعی نسخه خطی از تاریخ تکامل انسان را ارائه می دهد. یافته های تجزیه و تحلیل ژنتیکی ما برخی از چیزهایی را که از منابع دیگر می دانستیم (مانند افزایش اخیر سن والدین) تایید می کند. همچنین درک غنی تری از جمعیت شناسی انسان های باستان ارائه می دهد. این یافته ها به درک بهتر تاریخ مشترک ما کمک می کند.”

مشارکت کنندگان اضافی در این تحقیق سامر آی الصفار، دانشجوی کارشناسی ارشد در IU در زمان مطالعه، و جفری راجرز از کالج پزشکی بیلور بودند.

https://phys.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *