نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 9:45 ق.ظ

موهای دور ریخته شده انسانی برای پاکسازی آلاینده ها استفاده می شود

لوکیا پاپادوپولوس -01 ژانویه 2023 -powerofforever/iStock

بر اساس گزارشی که یورونیوز منتشر کرد، موی انسان توسط یک سازمان غیردولتی بلژیکی به نام Dung Dung برای جذب آلاینده‌های محیطی در ابتکاری به نام پروژه بازیافت مو استفاده می‌شود.

بریده‌های مو از آرایشگاه‌های سراسر کشور جمع‌آوری می‌شوند و به دستگاهی وارد می‌شوند که آن‌ها را به مربع‌های مات تبدیل می‌کند که می‌توان از آنها برای جذب روغن و سایر هیدروکربن‌های آلوده کننده محیط استفاده کرد. سپس در زهکشی ها قرار می گیرند تا آلودگی آب را قبل از رسیدن به رودخانه جذب کنند یا با مشکلات آلودگی ناشی از سیل مقابله کنند.موها همچنین می توانند به کیسه های بیو کامپوزیت تبدیل شوند یا برای تمیز کردن لکه های روغن استفاده شوند.

تخمین زده می شود که تنها یک کیلوگرم مو می تواند هفت تا هشت لیتر روغن و هیدروکربن جذب کند. طبق پروژه بازیافت مو، یک تار مو می تواند تا 10 میلیون برابر وزن خود را تحمل کند. همچنین به دلیل داشتن الیاف کراتین، محلول در آب و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد.

در اکتبر سال گذشته، گزارش دادیم که آزمایشگاهی در دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU)، سنگاپور، محصولاتی مانند سبزیجات برگ‌دار، سبزی‌های کوچک، برگ‌های موشک و کلم چینی بوک چوی را با استفاده از موهای دور ریخته‌شده جمع‌آوری‌شده از کف سالن پرورش داد.شرکت ها همچنین در حال آزمایش مو به عنوان یک مصالح ساختمانی هستند.

پاتریک یانسن، یکی از بنیانگذاران پروژه یورونیوز، گفت: “محصولات ما اخلاقی تر هستند زیرا به صورت محلی تولید می شوند … آنها از طرف دیگر کره زمین وارد نمی شوند.” آنها برای رسیدگی به مشکلات محلی در اینجا ساخته شده اند.»

ایزابل وولکیدیس، مدیر سالن هلیود در بروکسل، هزینه اندکی را به این پروژه می پردازد تا موهای کسب و کارش را برای چیزی که فکر می کند دلیل خوبی است جمع آوری کند.

او در پایان گفت: «آنچه که شخصاً من را تشویق می‌کند این است که می‌بینم مایه شرمساری است که امروزه فقط در سطل زباله ریخته می‌شود، در حالی که می‌دانم کارهای زیادی می‌توان با آن انجام داد.»

در ژوئن 2020، محققان QUT در استرالیا با یک تکنیک جدید چشمگیر ارائه کردند که ضایعات موی انسان را به نمایشگرهای انعطاف‌پذیر بازیافت کردند که ممکن است در دستگاه‌های هوشمند استفاده شود. دانشمندان موفق شدند تارهای کوچک مو را به نانو نقطه های کربنی تبدیل کنند، نقاط یکنواختی که یک میلیونم میلی متر هستند.

در آوریل 2021، همین محققان از نانو نقطه‌های مشتق شده از موی انسان برای ایجاد «زره‌ای» استفاده کردند که عملکرد فناوری خورشیدی را بهبود می‌بخشد. این ویژگی‌ها برای افزایش عملکرد سلول‌های خورشیدی پروسکایت – نسل جدیدی از فناوری خورشیدی که ارزان‌تر است و تولید انبوه آن آسان‌تر است، استفاده شد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *