نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 1:53 ق.ظ

فن آوری جدید برای کمک به تلاش های جهانی پاکسازی مین های زمینی

4 آوریل 2023 – توسط CSIRO

فناوری جدید کشف مین زمینی که توسط آژانس ملی علمی استرالیا CSIRO توسعه یافته است، به زودی می تواند به کشورهای آسیب دیده از مین زمینی در تلاش های مین زدایی کمک کند.

مین های زمینی و سایر مواد منفجره باقی مانده از جنگ یک بحران بشردوستانه جهانی هستند، با بیش از 100 میلیون مین زمینی در بیش از 60 کشور جهان مستقر شده و هر سال باعث حدود 6500 تلفات انسانی می شوند.

CSIRO و مشاور شرکت RFC Ambrian به طور مشترک یک شرکت استرالیایی جدید به نام MRead را تأسیس کرده اند تا این فناوری را به آشکارسازهای دستی توسعه دهند که سریع تر، دقیق تر و مقرون به صرفه تر مین های زمینی را برای پاکسازی شناسایی کنند.

لری مارشال، مدیر اجرایی CSIRO گفت که MRead بر اساس دهه‌ها تخصص CSIRO در توسعه فن‌آوری‌های جداسازی سنگ معدن در بخش معدن، شرکتی ایجاد می‌کند که مشاغل جدید ایجاد می‌کند و زندگی را نجات می‌دهد.

دکتر مارشال گفت: “نوآوری علم محور بزرگترین چالش های ما را حل می کند – از رشد اقتصاد ما با ایجاد صنایع جدید و اختراع مجدد صنایع قدیمی گرفته تا مقابله با یک بحران انسانی جهانی که سالانه هزاران نفر را مجروح یا می کشد.”

“دقت این فناوری یک تغییر بازی برای تلاش های پاکسازی مین زمینی خواهد بود، راه حلی ارائه می دهد که سریعتر و قابل اعتمادتر از آشکارسازهای فعلی است، که به نوبه خود از افرادی که پاکسازی را انجام می دهند محافظت می کند و دامنه تلاش های پاکسازی را گسترش می دهد.

او گفت: “من مفتخرم که شاهد نوآوری های علمی در سطح جهانی از استرالیا هستم که در سطح جهانی برای بهبود زندگی در سراسر جهان دست به دست می شوند.”

CSIRO فناوری تشدید مغناطیسی را توسعه داده است که امضای مولکولی مواد منفجره مورد استفاده در مین‌های زمینی را شناسایی می‌کند و آن را نسبت به فلزیاب‌هایی که در حال حاضر برای کشف مین‌ها استفاده می‌شوند قابل اعتمادتر می‌کند.

دقت بالای دستگاه های دستی MRead به این معنی است که درهم و برهمی مانند درب بطری و ترکش شناسایی نمی شوند، مشکلی که به طور قابل توجهی روند تشخیص فلز و پاکسازی فعلی را کند می کند.

سرتیپ بازنشسته و مدیر عامل MRead، جان شاناهان، DSC and Bar، AM، OBE، تأثیری را که این نوآوری می تواند در کشورهایی که پس از جنگ بهبود می یابند، درک کند.

شاناهان گفت: «فناوری شناسایی مین های زمینی با تشدید مغناطیسی تأثیر عمیقی بر مناطقی خواهد داشت که از میدان های مین پاک نشده و در حال حاضر با سختی و خطر مواجه هستند.این بقایای انفجاری پایدار از جنگ مانع از آزادی حرکت می شود، دسترسی به غذا، آب، مدارس، بیمارستان ها و سرپناه را محدود می کند که بازیابی ایمن و بازگشت جمعیت غیرنظامی را به خطر می اندازد.

او گفت MRead از آوردن این فناوری تغییر دهنده بازی به بازار برای تسریع روند پاکسازی میدان های مین، بهبود اعتماد به نفس در کشف و کاهش هزینه های مین زدایی هیجان زده است.”

اولین مشتریان MRead سازمان های غیر دولتی بشردوستانه مانند The HALO Trust خواهند بود که فعالیت های پاکسازی مین را در سراسر جهان انجام می دهند.

متیو ابرکرومبی، افسر تحقیق و توسعه در HALO Trust، گفت مین‌های زمینی همچنان به طور مستقیم بر زندگی مردم در برخی از فقیرترین جوامع جهان تأثیر می‌گذارند.

ابرکرومبی گفت: “مین های زمینی باعث مرگ و مجروح شدن مردان، زنان، پسران و دختران می شوند، دام های با ارزش را می کشند و از دسترسی ایمن به خانه ها، زیرساخت ها و زمین های کشاورزی مولد جلوگیری می کنند.”

ماموریت HALO Trust حفاظت از زندگی و بازگرداندن معیشت افرادی است که تحت تأثیر درگیری قرار گرفته اند. پاکسازی مین هنوز هم عمدتاً با استفاده از فلزیاب های دستی انجام می شود زیرا این کار هزینه ها و اثرات زیست محیطی را به حداقل می رساند.

“با این حال، مین زدایی یک فرآیند کند است و HALO همیشه به دنبال تجهیزات و تکنیک های جدیدی است که می تواند کارایی پاکسازی را افزایش دهد. آشکارسازهایی که می توانند به طور قابل اعتمادی بین مین های زمینی و سایر اشیاء فلزی تمایز قائل شوند، پتانسیل تاثیرگذاری عمده در این زمینه را دارند.”

MRead قصد دارد اولین آشکارسازهای دستی خود را با HALO Trust در مناطق آسیب دیده از مین در جنوب شرقی آسیا در سال 2024 مستقر کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *