نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 8:02 ب.ظ

قدرت سپاسگزاری و ایجاد ارزش

در ادیان مختلف و نیز ایده آل گرایی بشری برای یک زندگی بهتر  همیشه با توصیه به قدردانی و سپاسگزاری از افراد مرسوم بوده است . در صنعت و کسب و کار نظریه پردازان مدیریت و رهبری سازمانها و شرکتها اعلام داشته اند که بدین وسیله می توان همکاران را برای انجام بهتر و دقیقتر امور برانگیخت .

البته تحقیقات زیادی نیز انجام شده است و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قدردانی سطح تعهد را افزایش می‌دهد و در عین حال در برابر اثرات مخرب استرس محافظت می‌کند.افرادی که احساس می‌کنند توسط مدیر و یا سرپرست خود قدردانی می‌شوند، روابط بهتری با یکدیگر دارند که در برابر استرس‌های داخلی و خارجی مقاوم‌تر هستندو سطوح کارایی شان بالاتر است.

البته این یک امر طبیعی نیز هست که قدردانی نابجا و نیز تکرار بیش از حد مناسب آن باعث رفتار های نامناسب از سوی دیگران می شود . باید تشخیص داد که درک قدردانی از سوی طرف مقابل به چه میزان اثر بخش و کارا است  و در روابط فردی و کاری تا چه حدی در برابر چالش ها و سختی ها محافظت می کند.

البته قدردانی همیشه با زبان نیست و ابزار های کوناگونی دارد.

اکثر افرادی که مورد قدر دانی قرار می گیرند از هدایا یا تقدیر نامه ها نیز بهره بالایی می برند و سالها آنها را به همراه خود دارند .  موضوع ارزش قیمتی یک هدیه نیست بلکه احساسی است که در طرف مقابل ایجاد می کند .

مطالعات نشان داده است که اثرات پاداشهای مالی که با دقت و بر اساس ارزیابی درست انجام می شود و بر محور ایجاد ارزش از سوی کارکنان شکل میگیرد بر کیفیت زندگی آنان نیز اثرات مثبت بجای می گذارد .  

هر سازمان و شرکتی در تناسب با امکانات خویش باید مطالعه ای از تأثیرات قدردانی ادراک شده و ابراز شده و نیز ابزار های آن را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ دهد که آیا قدردانی درک شده به طور اثربخش عمل می‌کند یا خیر.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *