نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 10:39 ق.ظ

استفاده از فین تک برای حمایت از سیستم های مالی اسلامی

16 دسامبر 2022 -توسط دانشگاه کانتربری کریست چرچ -اعتبار: پالگریو مک میلان

فناوری مالی اسلامی با فین تک، با سرعتی سریع در حال رشد است. کتاب جدیدی که توسط دکتر مامونور رشید، استاد ارشد مدرسه بازرگانی کریست چرچ، تالیف شده است، به بررسی توسعه فین‌تک اسلامی در دوران پس از کووید می‌پردازد و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی فین‌تک در مؤسسات مالی اسلامی را شرح می‌دهد.

مالی اسلامی با هدف ایجاد یک نظام اقتصادی عادلانه ، رویکردی جایگزین برای روش‌های مالی سنتی ارائه می‌کند. فین‌تک اسلامی فناوری مالی را پوشش می‌دهد که بر اساس اصول شریعت منع سود از بدهی، پرداخت بهره و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای مرتبط با الکل، تنباکو و قمار و غیره ساخته شده است.

در کتاب “فین تک در موسسات مالی اسلامی – دامنه، چالش ها و پیامدهای مالی اسلامی” دکتر رشید به همراه نویسندگان دیگر پروفسور کبیر حسن و دکتر مصطفی رضا ربانی توضیح می دهند که چگونه “فین تک خدمات مالی را مختل کرده است. این صنعت مانند هیچ چیز قبلی نیست و به هیجان انگیزترین نوآوری قرن بیست و یکم تبدیل شده است.”

این انقلاب شیوه استفاده مصرف کنندگان از خدمات مالی و نحوه ارائه خدمات مالی را متحول کرده است. تجارب چند سال اخیر، از طریق همه‌گیری، به پیشبرد سریع دستور کار فین‌تک کمک کرده است و تضمین می‌کند که این «فناوری مخرب» در خدمات مالی سنتی، تغییرات مثبتی را در رشد و توسعه کلی جامعه مالی به ارمغان آورده است.

نویسندگان برخی از چالش‌ها را برای رشد فین‌تک اسلامی شناسایی می‌کنند، از جمله اینکه چگونه مؤسسات مالی اسلامی تمایلی به پذیرش فین‌تک نشان نداده‌اند و آن را به‌عنوان یک رقیب و نه متحد سیستم‌های مالی و بانکی معمول می‌دانند. با این ادعا که مالی اسلامی اکنون باید فین تک را به عنوان یک شریک و متحد بشناسد، برای پاسخگویی، رقابت پذیری آن ارزش قائل شود و نیاز به چابک بودن در پاسخ به نیازهای مصرف کننده را شناسایی کند.

دکتر مامونور رشید می‌گوید: «از آنجایی که موسسات مالی اسلامی از نظر اندازه نسبتاً کوچک‌تر هستند، و عموماً داخلی و منطقه‌ای هستند، ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم این مؤسسات چگونه به فناوری‌های جدید، آربیتراژ فناوری که مؤسسات بزرگ مرسوم از آن بهره می‌برند، و چگونه واکنش نشان می‌دهند. آنها خدمات را برای مطابقت با وضعیت عادی جدید یکپارچه می کنند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *