نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:23 ق.ظ

موتور جت 100% هیدروژنی با موفقیت توسط EasyJet و Rolls-Royce تست شد

اندی کوربلی -1 دسامبر 2022

رولزرویس و ایزی جت تایید کردند که با اولین موتور جت مدرن با سوخت هیدروژن سبز، نقطه عطف جدیدی در هوانوردی ایجاد کرده‌اند.آزمایش زمینی بر روی یک نشانگر مفهومی اولیه با استفاده از هیدروژن سبز که توسط نیروی باد و جزر و مدی ایجاد شده بود، انجام شد. این یک گام بزرگ در جهت اثبات این است که هیدروژن می‌تواند یک سوخت بدون کربن هوانوردی در آینده باشد.

هر دو شرکت تلاش کرده‌اند ثابت کنند که هیدروژن می‌تواند به طور ایمن و کارآمد نیرو را برای موتورهای جت‌های غیرنظامی تحویل دهد و در حال برنامه‌ریزی مجموعه دومی از آزمایش‌ها، با جاه‌طلبی طولانی‌مدت برای انجام آزمایش‌های پروازی قبل از پایان دهه هستند.

این مشارکت از ابتکار سازمان ملل متحد Race to Zero الهام گرفته شده است که بسیاری از شرکت‌ها برای تلاش برای رسیدن به انتشار آلاینده‌های صفر از عملیات تا پایان قرن حاضر با آن امضا کرده‌اند.

در حال حاضر، بیشتر سوخت‌های تجدیدپذیر یا سبز هوانوردی از طریق روغن نباتی یا سایر سوخت‌های بیولوژیکی ساخته می‌شوند. با این حال هیدروژن تنها راه برای کربن زدایی کامل صنعت هوانوردی است که حدود 3.6 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهد.

هواپیماهای کوچک را می‌توان با باتری‌ها برق‌دار کرد، اما جت‌های بزرگ و طولانی به سوخت مایعی نیاز دارند که به آرامی می‌سوزد و می‌توان به سرعت سوخت‌گیری کرد.

رولز رویس و ایزی جت از یک موتور تبدیل شده رولز رویس AE 2100-A استفاده کردند که با سوخت هیدروژنی تولید شده از طریق روش الکترولیز بسیار گران قیمت در مرکز انرژی دریایی اروپا در جزایر اورکنی کار می کرد.

دولت‌ها از جمله بریتانیا، اما همچنین ایالات متحده و استرالیا، سرمایه‌گذاری هنگفتی روی هیدروژن سبز می‌کنند، زیرا وعده می‌دهد که در حال حاضر تنها جایگزین قابل استفاده برای گازوئیل یا نفت سفید برای مواردی مانند جت‌های مسافربری، قطارهای باری، و کامیون‌های طولانی مدت باشد.

EasyJet نیز سرمایه گذار است و امیدوار است تا سال 2050 به طور کامل کربن زدایی شود، زیرا آنها فقط پروازهای کوتاهی را انجام می دهند که بیشتر آنها بین اروپایی هستند.

یوهان لوندگرن، مدیرعامل easyJet گفت: “ما متعهد به ادامه حمایت از این تحقیقات پیشرو هستیم، زیرا هیدروژن برای طیف وسیعی از هواپیماها، از جمله هواپیماهای اندازه ایزی جت، امکانات بسیار خوبی را ارائه می دهد.” “این یک گام بزرگ رو به جلو در مواجهه با چالش صفر خالص تا سال 2050 خواهد بود.”

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *