نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 11:23 ب.ظ

چالشهای بخشهای تولیدی و صنعتی در کشور

جریان مداوم موضوع استیضاح در خصوص وزیر صنعت و مدن و تحارت نشانگر این امر است که بخش تولید و صنعت کشورمان با مجموعه ای از چالش های پیچیده و به هم پیوسته، از جمله افزایش هزینه ها و کمبود مواد و قطعات و برخی مشکلات ساختاری مواجه است. این چالشها با بروز پدیده کرونا و نیز تحریمها طی دوره ساله اخیر با افزایش بیشتری مواجه شده است.

مدیران اقتصادی کشور به دنبال راههایی برای کمک به کاهش این  چالش ها هستند، اما دستکاری ها و تصمیمات رویکرد کاهشی را نشان نمی دهد و وضعیت بورس و صنعت ساختمان و خودرو و اخیرا صنایع دارویی نشانگر عمیق تر و گسترده تر شدن این چالشهاست .

. کسب‌وکارها به دنبال کاهش هزینه‌های فزاینده خود نیستند و از طریق دستکاری به نفع خود در سه عامل رقابتی یعنی قیمت و کیفیت و تحویل هستند و مشتری بطور کلی فراموش شده است . یعنی تقریبا تمامی کالا ها با کیفیت پایین تر و افزایش قیمت عرضه می شوند .

 در حالیکه در دنیای رقابتی تولید کنندگان بدنبال رشد جریان‌های درآمد  پایدار از طریق مدلهای تجاری نوآورانه و مبتنی بر مشتری  هستند این وضعیت در کشورمان معکوس شده است . پدیده اصلاح امور از طریق فشار به مشتری در صنایع تولیدی سنتی یک امر واضح و روشن‌ است.

همانطور که تولیدکنندگان با تکیه به این روش آن را بیشتر توسعه می دهند و از تکیه  به ابتکارات نوآورانه دوری می کنند شکاف بین تولید سنتی و تحولات صنعتی بیشتر شده و این چرخه ادامه می یابد. مشتری گرایی و جستجوی کیفیت امری فراموش شده است و فرصت ایجاد تحول و بهبود را کاهش می دهد.

این وضعیت چه تاثیری بر نوآوران و کارشناسانی که جدیدا وارد بازار کار می شوند خواهد داشت؟

پاسخ به این سووال اگر چه سخت است ولی بر اساس تجربه می توان گفت که با کاهش انگیزه اثر بخشی و کار موثر همراه خواهد بود . بنظر می رسد که این امر اصلی ترین چالش است زیرا به مدت طولانی تری بای اصلاح نیاز خواهد داشت .

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *