نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 11:29 ق.ظ

سنگ‌های گرسنگی پس از قرن‌ها در بدترین خشکسالی اروپا در ۵۰۰ سال اخیر دوباره ظاهر می‌شوند.

آمیا پالجا -17 اوت 2022 -رودخانه تربیا خشک شده -iStock/Naeblys

به گزارش بیزینس اینسایدر، خشکسالی های شدیدی که رودخانه ها در اروپا با آن مواجه هستند، “سنگ های گرسنگی” چند صد ساله را به سطح زمین آورده است که برای هشدار به نسل های آینده در مورد زمان های سخت آینده تراشیده شده اند.

تغییر آب و هوا شرایطی را به وجود آورده است که بسیاری با آن آشنا نیستند. دمای هوا در لندن در ماه گذشته بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) افزایش یافت، در حالی که دما در برخی مناطق ایالات متحده به 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) رسید. دانشمندان آب و هوا هشدار می دهند که وضعیت ممکن است در ماه های آینده بدتر شود.

برای کسانی که در اروپا هستند، افزایش دما در طول تابستان منجر به خشکسالی شدید شده است، خشکسالی که کارشناسان آن را بدترین خشکسالی در 500 سال گذشته می دانند. رودخانه‌های سرتاسر این قاره شاهد کاهش شدید سطح آب خود بوده‌اند و «سنگ‌های گرسنگی» را نمایان کرده‌اند که هشدار آینده‌ای تلخ را می‌دهند.

“سنگ گرسنگی” چیست؟

به گزارش ایندیپندنت، سنگ‌های گرسنگی یک روش با  قرن‌ها قدمت است که در آن سنگ‌هایی که بستر رودخانه‌های خشک شده را پوشانده بودند، تراشیده می‌شدند تا هشداری برای نسل‌های آینده باشد که قحطی نزدیک است. این رویه در رودخانه های مختلف اروپا دنبال می شد که قدمت برخی از آنها به قرن 15 می رسید.

محققان سنگ مشابهی را در سواحل رودخانه البه یافتند که از جمهوری چک آغاز می شود و به آلمان می ریزد. اخطار روی سنگ که به آلمانی نوشته شده است، Wenn du mich seehst، dann weine، تقریباً به این معنی است: “اگر مرا دیدی، گریه کن.” در مطالعه‌ای که در سال 2013 در مورد این سنگ منتشر شد، محققان گفتند که قدمت این سنگ به سال 1616 برمی‌گردد. این نمونه‌های متعددی از خشک‌سالی‌هایی را نشان می‌دهد که رودخانه قبل از سال 1900 از سر گذرانده است و چگونه دوره‌های کمبود غذا، قیمت‌های بالا و گرسنگی را به همراه داشته است.

آخرین باری که این هشدارها ظاهر شد در سال 2018 بود. با این حال، کارشناسان بیم دارند که خشکسالی کنونی در اروپا بدترین اتفاقی باشد که این قاره در 500 سال گذشته دیده است.

بدترین خشکسالی اروپا در 500 سال اخیر

به گفته محققان رصدخانه خشکسالی اروپا، انتظار می رود خشکسالی کنونی 47 درصد از اروپا را تحت تاثیر قرار دهد، جایی که انتظار می رود رطوبت در خاک کمبود داشته باشد. 17 درصد دیگر از اروپا به دلیل کمبود آب می توانند پوشش گیاهی خود را تحت استرس ببینند.

ایندیپندنت در گزارش خود گفت که کشاورزان در فرانسه پس از خشک شدن نهرها برای تغذیه دام های خود به آب لوله کشی روی آورده اند، در حالی که در اسپانیا، کشاورزان مجبور شدند پس از پایین آمدن سطح آب مخازن صدها درخت آووکادو را قربانی کنند تا دیگران را از پژمردگی نجات دهند.

سطح آب رودخانه راین در اوایل این هفته در عمق سنج در Emmerich، نزدیک مرز هلند، به صفر رسید. با این حال، خط کشتیرانی رودخانه با سطح آب در 6 فوت، همچنان فعال بود. کارخانه ها ممکن است مجبور شوند تولید را متوقف کنند یا به طور کامل آن را متوقف کنند، زیرا سطح آب فعلی حمل و نقل محموله را دشوار می کند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، کاهش سطح آب در رودخانه پو ایتالیا، پس از افشای یک بمب 1000 پوندی غوطه ور در ماه گذشته، غرق شدن یک کشتی در دوران جنگ جهانی دوم را فاش کرد.

تغییرات آب و هوایی فقط بر اروپا تأثیر نمی گذارد. شرایط مشابه خشکسالی نیز در شمال مکزیک، شرق آفریقا و شمال غرب ایالات متحده گزارش شده است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *