نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:48 ق.ظ

تبدیل زنجیره های تامین به حلقه های تامین

17 آگوست 2022 توسط جو بوش

در زمانی که تولیدکنندگان هنوز چالش‌های زنجیره تامین را تجربه می‌کنند، بن فایندلی، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Machine Compare، در مورد منبعی دست‌نخورده که می‌تواند برای کره زمین نیز مفید باشد، با سایت صحبت می‌کند.

تخمین زده می‌شود که در سراسر زنجیره‌های تامین تولید، حدود 10 میلیارد یورو قطعات یدکی وجود دارد که هرگز مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. در اختیار داشتن این قطعات هزینه اندکی یا بدون هزینه وجود دارد و بنابراین کسب و کارهای صنعتی جهان بر روی کوه هایی از موجودی مکانیکی و الکتریکی مازاد نشسته اند – که بسیاری از آنها برای دفن زباله ها به مقصد هستند. یک تأسیسات کوچک تا متوسط ​​معمولاً موجودی با ارزش حدود 250000 یورو و حدود 100000 یورو در سال را از بین می برد.

علاوه بر این، در سرتاسر جهان کمبودها، مشکلاتی در زنجیره تامین جهانی، افزایش هزینه ها و تقاضای بازار وجود دارد، البته در مورد تأثیر جنگ در اوکراین چیزی نگوییم. بنابراین، زمان تحویل طولانی‌تر می‌شود و تهیه سریع قطعات سخت‌تر می‌شود (فقط از شرکت‌های خودروسازی که سعی در ردیابی نیمه‌هادی‌ها دارند بپرسید).

این امر باعث شده است که سازمان‌های بزرگ به زیر سطوح حیاتی موجودی سقوط کنند و آنها را در برابر خرابی و اختلال در زنجیره تامین آسیب‌پذیر کند. کمبود نیمه هادی های ذکر شده بیش از دو سال است که بر بخش الکترونیک تأثیر گذاشته است و هیچ نشانه ای از کندی را نشان نمی دهد.

در حالی که ممکن است متقاعد کردن یک تولید کننده برای کنار گذاشتن موجودی در شرایط فعلی دشوار باشد، این چالش ها می توانند به یک فرصت تبدیل شوند اگر این قطعات یدکی الکتریکی و مکانیکی استفاده نشده دوباره به گردش درآمده و به بازار بازگردانده شوند. این نه تنها یک منبع درآمد اضافی برای تولید کننده ایجاد می کند (با تبدیل سهام استفاده نشده به سرمایه)، بلکه به دیگران کمک می کند تا انعطاف پذیری زنجیره تامین خود را بهبود بخشند. همچنین با کاهش نیاز به تولید قطعات، در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تغییر شکل تجارت جهانی ماشین آلات صنعتی و قطعات یدکی، و ترویج اصول استفاده مجدد، تعمیر و بازیافت در زنجیره تامین تولید، به ایجاد یک اقتصاد دایره ای کمک می کند.

با سابقه ای در بخش ماشین آلات کاغذ، این موضوعی بود که بن فایندلی، یکی از بنیانگذاران Machine Compare، به طور منظم با آن مواجه می شد. بن می‌گوید: «لوازم یدکی به‌طور سنتی روی قفسه‌ها قرار می‌گرفتند و اگر از آنها استفاده نمی‌شد، از بین می‌رفتند تا جایی برای قطعات جدید باز شود. من هرگز به فروشگاهی نرفته ام که خالی باشد. مهندسان معمولاً دوست ندارند سهام را دور بریزند، بنابراین با گذشت زمان، فرهنگ انباشت توسعه یافته است. مازاد موجودی همیشه به عنوان یک چیز خوب در مهندسی دیده شده است، زیرا اگر دارایی کاهش یابد، همچنان باید به کار خود ادامه دهد.”

علاوه بر این، مقررات یدکی به طور سنتی چالش برانگیز بوده است، زیرا تنها از زمان معرفی سیستم‌های ERP در دهه گذشته یا به همین دلیل است که مدیریت سهام واقعاً توانسته است به شرکت‌ها (مسلماً گروه‌های بزرگ)، یک نمای کلی دقیق از همه چیز موجود در انبار ارائه دهد و این امکان را فراهم کند. آنها از این داده ها به صورت هوشمند در زنجیره تامین خود استفاده کنند.

پاک کردن داده های کثیف

بن با درک این موضوع، با یکی از شرکت‌هایی که در بخش خاص خود با آن سروکار داشت، تماس گرفت و آنها را از قطعات یدکی استفاده نشده در گروه آگاه کرد. بن می افزاید: «آنها گفتند که زمان لازم برای حل این مشکل را ندارند زیرا قطعات یدکی هیچ ارزشی ندارند و فقط یک دارایی مستهلک شده هستند. با این حال، آنها به من گفتند که اگر بتوانم آنها را بفروشم، به من دستور می دهند.

آن حمله اولیه منجر به کشف 100 میلیون یورو قطعات یدکی در بیش از 350 سایت این گروه در سراسر جهان شد. در حالی که غیرمنتظره بود، نه تنها مقیاس مشکل، بلکه اندازه فرصتی که اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان کاملاً از آن بی خبر بودند را برجسته کرد. در نتیجه، در ژانویه 2020، این شرکت یک میلیون پوند سرمایه گذاری برای مقیاس بندی و ساخت یک پلت فرم برای قطعات یدکی صنعتی دریافت کرد.

با این حال، یک مانع بزرگ برای دستیابی به این هدف، مکان یابی قطعات یدکی خود نبود، بلکه کیفیت داده ها در لیست قطعاتی بود که دریافت می کردند. بن می افزاید: «برای اینکه ما موفق شویم، به داده هایی با کیفیت خوب نیاز داشتیم. معادله بسیار ساده است. داده های با کیفیت خوب می فروشند، داده های با کیفیت بد نمی فروشند. مشتریان باید بدانند چه چیزی می خرند. اگر سعی می کردم کفش بفروشم و فقط تبلیغ می کردم که کفشی برای فروش دارم، هیچکس آن را نمی خرید. تعداد زیادی اطلاعات بیشتر وجود دارد که یک مشتری بالقوه برای تصمیم گیری آگاهانه برای خرید به آنها نیاز دارد. قطعات صنعتی تفاوتی ندارند.»

Machine Compare در جولای سال گذشته با مجموعه ای از داده های تمیز از حدود 125000 محصول موجود در این پلتفرم راه اندازی شد. با این حال، بن به سرعت متوجه شد که این حجم به طرز تاسف باری ناکافی است و برای دیدن تغییرات معنادار کافی نیست. او می افزاید: «این یک هدف واقعی ماست،» او می افزاید: «این در مورد تغییر فرهنگ، پایداری، اجتناب از زباله در محل دفن زباله و تلاش برای تأثیر مثبت بر سیاره و صنعت است.»

بنابراین، علیرغم داشتن قطعات یدکی بی‌شماری که شرکت می‌توانست بفروشد، بن متوجه شد که بدون داده‌های پاک پشتیبان‌گیری از آن امکان‌پذیر نیست. و به این ترتیب، این شرکت برنامه ای را برای ایجاد استخر داده های خود آغاز کرد. ما آن را از ابتدا ساختیم و اکنون پنج میلیون محصول بر روی این پلتفرم داریم که بسیاری از آنها مختص به بخش هستند. ما برای به دست آوردن این داده ها با سازندگان خاصی در بخش های مختلف بسیار نزدیک کار کرده ایم و واضح است که صنعت واقعاً متعهد به حل این مشکل است. “

شتاب به سمت دیجیتالی شدن مطمئنا کمک کرده است و این رویکرد مبتنی بر داده به این معنی است که ما اکنون محصول مناسب را در زمان مناسب داریم. فناوری هماهنگ‌سازی و پاک‌سازی داده‌ها دو یا سه سال پیش وجود نداشت، بنابراین عناصر خاصی از کاری که ما انجام می‌دهیم اخیراً امکان‌پذیر شده است.»

راه حل داده های Machine Compare اطلاعاتی در مورد نام قطعه، شماره MPN، OEM و نام تجاری ارائه می دهد، در حالی که کاربران همچنین می توانند اعلان های موجودی را تنظیم کنند. این پلتفرم می‌تواند به سرعت داده‌های قبلی ضعیف را غنی‌سازی کند، موارد تکراری را حذف کند، ویژگی‌ها را اضافه کند، محصولات را اعتبارسنجی کند و قابلیت ردیابی را افزایش دهد، بنابراین به تسهیل تجارت دایره‌ای در بخش‌های صنعتی کمک می‌کند و به کاربران پلت‌فرم دسترسی سریع به قطعات در زمان و مکان نیازشان را ارائه می‌دهد. از دیدگاه خریدار، به ازای هر قطعه استفاده نشده خریداری شده به این معنی است که یک قطعه کمتر تولید می شود و یک قطعه کمتر اسقاط می شود.

سنگینی بر دوش زنجیره های تامین صنعتی

Machine Compare دارای بیش از 50 گروه چند ملیتی در این پلتفرم است، از جمله شرکت هایی مانند Nestlé، InBev، DS Smith و Del Monte. بن می افزاید: «از نظر سطح موجودی، 2.5 میلیون محصول موجود در سایت برابر با 1489 تن است که معادل وزن 30 شاتل فضایی است.

با این حال، بخش کلیدی پیامی که در پس موضوع قطعات یدکی وجود دارد، تأثیری است که بر پایداری یک شرکت دارد که چرخش مجدد این محصولات در سازمان خود و زنجیره تأمین گسترده‌تر آنها به دست می‌آید. بن ادامه می‌دهد: «ما از زباله‌ها در محل دفن زباله اجتناب می‌کنیم، بنابراین این یک پیام واقعاً مثبت و چیزی است که واقعاً برای صنعت ملموس است.

وقتی از اقتصاد دایره ای صحبت می کنیم، بسیاری از شرکت ها در جنبه اقتصادی شکست می خورند. با این حال، با محصولات خود، به مردم برای خرید پایدار پاداش می دهیم، به این معنی که آنها ارزان تر هستند. اما مطمئناً، ما در حال حل مشکلات مربوط به زمان‌بندی و کاهش فشار برای کسانی هستیم که به طور مستقیم روی ابزارها کار می‌کنند.

گزینه های جایگزین

البته، یک سوال واضح برای هر خریدار بالقوه این است که چرا از هیچ پلت فرم خرید آنلاین معروف دیگری استفاده نمی کنید؟ همانطور که قبلاً ذکر شد، داده های مربوط به هر قطعه فهرست شده در Machine Compare از طریق پلت فرم اختصاصی این شرکت تمیز شده است، یک کار چالش برانگیز برای هر سازنده ای که می خواهد خود قطعات یدکی خود را بفروشد.

علاوه بر این، یک شرکت چندملیتی بزرگ نمی تواند محصول را از یک پلت فرم استاندارد تهیه کند. آنها باید از شرکت های تایید شده خرید کنند. بن اضافه می‌کند: «برای فروش به گروه‌های بزرگ، باید یک تامین‌کننده تأییدشده باشید، و برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، راه‌های زیادی وجود دارد. بنابراین حتی اگر قطعات مورد نیاز آنها را داشته باشید، آنها لزوما نمی توانند آنها را بخرند، مگر اینکه شما مراحل انطباق صحیح را طی کرده باشید.

علاوه بر این، مکانیسم ارسال قطعات پس از خرید نیز وجود دارد. اگر قسمتی از مرزها عبور می کند، باید گواهینامه درست وجود داشته باشد، باید کدهای کالا را بدانید و تعرفه ها را بدانید. این یک فرآیند پیچیده است که چیزها را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کند. اساساً، ما سعی می‌کنیم همه این پیچیدگی‌ها را از فرآیند حذف کنیم.»

استفاده نشده

بن تاکید کرد که مهم است به خاطر داشته باشید که چون یک محصول استفاده نشده است، به این معنی نیست که ضعیف، آسیب دیده، غیرقابل اعتماد یا ناقص است. بسیار مهم است، و به این معنی نیست که قبلاً استفاده شده است.

او می‌افزاید: «به همین دلیل است که ما سعی می‌کنیم همه چیز را به‌عنوان «بخش‌های سبز» تغییر دهیم. ما متوجه شدیم که کلمه “بدون استفاده” در بین کاربران طنین انداز شده است. با این حال، آنها محصولات دست دوم را نمی خرند. ما با مشتریان سازمانی سروکار داریم. گروه هایی که قطعات پایین تری نمی خرند. آنها سطح بالایی را می خرند، در تعمیر و نگهداری و مهندسی کوتاه نمی آیند و در مقادیری خرید می کنند که اغلب منجر به مازاد عرضه می شود.

پس از راه‌اندازی Machine Compare، کاربران مطمئناً با خرید محصولات «استفاده‌نشده» یک عنصر خطر را درک کردند و شرکت برای به دست آوردن قلب‌ها و ذهن‌ها و اطلاع‌رسانی مزایا مبارزه کرد. با این حال، در حالی که چیزهای خوب کمی از این همه گیری پدیدار شد، اختلال زنجیره تامین ناشی از آن به این معنی است که اکنون تاکید بسیار بیشتری بر در دسترس بودن قطعات در صورت لزوم وجود دارد. بنابراین، سازندگان بیشتر به روی امکان منابع جایگزینی که ممکن است قبلاً در نظر نگرفته‌اند، باز هستند.

بن نتیجه می گیرد: «ما در آموزش بازار چالش داریم زیرا تازه وارد هستیم. با این حال، ما در تلاش هستیم تا به روش‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم. بنابراین، ما امیدواریم که این پیام تا حد امکان به افراد بیشتری برسد، که به خریداران این اطمینان را می دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *